المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلتى مع السيموليتور x جديدة من نوعها !!!!!!!

captain_medo
07-09-2009, 05:12 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكم يا شباب وكل سنة وانتم طيبين انا جايلكم انهاردة بمشكلة معقدانى مع الاكس وهى البطئ اكيد هتقولولى ما دة طبيعى بدام جهازك مش كويس لالالالالا انا جهاز تمام الحمدلله

وباختصار انا امكنيات جهازى فى حدود المعقول بحيث السيموليتور ميهنجش على الاقل
وهى :::

كارت الشاشة جي فورس 512 /7200 gs

الرام 3 جيجا

البروسيسور

intel
celeron cpu 3.6 ghz

ويمكن تقولولى انا جهازى ضعيف طب ازااااااى انا جربت الاكس عند اتنين اصحابى والسيموليتور شغال عاااااال ع الاخر برغم ان امكنيات اجهزتهم اققل منى:ANSmile29::ANSmile29:
غير كدة ال light bloom لايظهر عندى فى السيموليتور الا فى انوار المدرج فقط دة غير ال 3d lights اللى مبتظهرش اصلا:ANSmile29::ANSmile29:
دة غير ان المحاكى شوية يهنج وشية يتعدل ويبقى فل لدقايق ويرجع تانى

ارجو مساعدتى قبل فقدان الامل والرجوع لل 2004 من غير ما حد يقولى قلل الجرفيكس اما الاكس عبارة عن اية بقى :_); ,, ياريت لو حد جابلى الحل
وارجو من اى حد من الاعضاء لو لو شاف روابط الموضوع وحملها قبل تلفها لانة واضح انة كان الموضوع دة هيفيدنى كتيير لكن بدون جدوى
http://flyingway.com/vb/showthread.php?t=57740 ,,,,تحياتى واسف على الاطالة

Saif Qahtan
07-09-2009, 06:07 AM
اخي والله ما ادري وش اقولك

مالي خبرة كافية

لكن المعالج الي انت ذكرته ضعيف .. والسمليتر قوي عليه شوي

انا كان جهازي القديم نفس معالجك .. كان وقتك الضغط يعلق تعليق موب صاحي

انصحك بمعالج يمشي مع المواصفات الثانية مثل Core 2 Dou او اعلى

تحياتي .

captain_medo
08-09-2009, 07:47 AM
لا اعتقد المشكلة فى المعالج لان اصدقائى عندهم اققل منة وشغال الاكس بدون مشاكل

عاشق 787
09-09-2009, 03:42 PM
اهلين اخي الكريم

جرب قلل الترافيك من الاعدادت وقلي نتيجتك

لك التحيه والتقدير

عاشق 787

جناح الحريه
10-09-2009, 02:10 PM
صحيح كابتن ميدو,, قلل الاعدادات شوية وخصوصا الترافيك والتيكستر ريزليوشن وشوف النتيجة
.........

captain_medo
10-09-2009, 07:49 PM
شكرا ليكم يا كباتن وتم التنفيذ لكن للاسف مستوى الجودة لم يتقدم كثيرا خصوصا انة شوية يبقى كويس جدا ويرجع يهنج تانى ويرجع تانى وهكذا ,, ارجو لو حد يعرف الحل وانى حاولت اعدل فى مستوى السيموليتور من ال cfg لكن للاسف حصلت مشكلة غريبة انى مش لاقى ال fsx.cfg !!!!!!!!!! ارجو حد يدلنى على الحل

Marwan Hamed
10-09-2009, 08:03 PM
شكرا ليكم يا كباتن وتم التنفيذ لكن للاسف مستوى الجودة لم يتقدم كثيرا خصوصا انة شوية يبقى كويس جدا ويرجع يهنج تانى ويرجع تانى وهكذا ,, ارجو لو حد يعرف الحل وانى حاولت اعدل فى مستوى السيموليتور من ال cfg لكن للاسف حصلت مشكلة غريبة انى مش لاقى ال fsx.cfg !!!!!!!!!! ارجو حد يدلنى على الحل

وليه بتحاول تقللها من ال fsx.cfg ? قللها من السيميوليتور نفسه .

عموما ال fsx.cfg موجود في المسار التالي بالنسبه لأكس بي :
C:\Documents and Settings\Application Data\(Your Windows User Name)\Microsoft\FSX
و في المسار التالي بالنسبه لفيستا :
C:\users\(name)\Appdata\roaming\microsoft\fsx

خد بالك الملف Hidden , لازم تخلي وندوز يظهر الملفات المخفيه ,
تحياتي

captain_medo
11-09-2009, 01:51 PM
شكرا ليك يا كابتن مروان انا كنت ببحث عن ال cfg عشان اطبق التعليمات اللى فى الرابط اللى انا وضعتة ومتشكر على المساعدة لانى كنت دايخ والله علية ,,,تحياتى

a.a.b1414
30-09-2009, 03:05 AM
انا اعتقد اني عرفت حل مشكلتك الحل يتلخص في نوع المعالج وليس في سرعته لانه حسب ما ذكر لي احد الاقرباء انه النوع اللي عندك ( celeron ) من المعالجات التي تعتبر لا تدعم الالعاب وتعبانه اقل من كور تو ديو وغيرها من معالجات انتل

ولكن انا المعالج اللي عندي amd 2.22 والرامات 2 جيجا وكرت الشاشة 128 تقريبا

وحسب ما قرات انه معالجات amd تدعم الالعاب بشكل ممتاز

والقرار لك واتمنى اكون وفقت في الاجابة