المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال

malakwt
07-01-2010, 02:08 PM
انا مبتدأ في عالم الطيران ولا اعرف شيء اشتريت هليكوبتر تجارية رخيصة وقبل ان استخدمه اريد نصائح لكي لا تقع وتتهشم مع التقدير

عبد الرحمن بن محمد
07-01-2010, 02:35 PM
بص يا اخي انا كنت زيك واشتريت هليكوبتر من النوع الصيني الرخيص واول شيئ تلف فيها الترس الكبير المحرك للموحة بسبب ان الطائرة كانت تقع والموتور شديد فيلف والمراوح كانت ماسكة في العشب الي زوقعت فية وكان ترس المحرك نحاس والترس التاني بلاستك وهذا سبب تأكل الترس البلاستك والعيب التاني الريموت ممكن يتحرق مع الوقت مثل ما فعلها معي بسبب ضعف اي سي الباور انا غيرتو بس لا يعمل بكفائة واي استفسارانا موجود

nice_man_36
07-01-2010, 05:28 PM
انا مبتدأ في عالم الطيران ولا اعرف شيء اشتريت هليكوبتر تجارية رخيصة وقبل ان استخدمه اريد نصائح لكي لا تقع وتتهشم مع التقدير

السلام عليكم اخى الكريم اخى انا عملت زيك كدا اشريت فى الاول طيارات كتير هليكوبتر وغيرها ولم اكن اعمل كيف يتم التحكم فيها واتكسرت بسرعه واقوم بتصلحها وتنكسر تانى بعدين قرات فى شويه ووجت ان هناك اشياء اخرى تتحكم فى الطائره منها الريموت كنترول
كما ان هناك اشياء اخرى وجود سيرفو يتحكم فى المروحه غير المحرك
فى اجزاء كتير مش هتلاقيها موجوده داخل الطائره الرخيصه العاديه انصحك اخى الكريم ان تحاول تاخد خلفيه وتقرى شويه فى المجال وتحاول تفهم ميكانيكيه الطائره الهليكوبتر او العاديه وبعدها اما تحاول تصمم ومن هنا هتاخد خبرات كثيره او انك تشترى طائرات تدربيه تتعلم عليها وشوفت اول امس طائره لا تنكسر ابدا بصراحه جميله جدا وجتها فى محل هويات ممكن تلاقى زيها عندك وتتعلم عليها
نتمنالك النجاح والتوفيق

abu_abdalah
07-01-2010, 05:32 PM
اخوي الغالي , اهلا بيك معنا بالمنتدى الغالي ...

انا الصراحه ما عندي خبرة كبيره بالهيلي ..

انا من ناحيتي انك تطيرها مكان لا يوجد فيله هواء قوي طبعا بالخارج (بعيد عن اي عمود لمبه لانه فيله كهرباء تأثر على التردد الي مع ريموتك , ويسبب لخبطه في الطيران ) ..

وبالنسبه لطريقة الطيران , طبعا الهيلي اقلاعها من الارض , ولكن انا اريد منك ان تضعها مكان مرتفع عن الارض تقريبا 1 متر مثلا فوق اصطبه او اي شي .. عشان لمن تبغا تقلعها ما تصقط على الارض بسرعه فيمكنك التحكم بها ...

اتمنى لكم التوفيق

mestr_x
08-01-2010, 03:56 PM
كم قناة؟؟
2 ما تصلح
3 يعني
4 زينه
5 ممتازه

malakwt
10-01-2010, 08:37 AM
اشكركم جميعا اخوتي الاعزاء وانا اقدر كثيرا ارشاداتكم مع فائق حبي واحترامي