المحادثة بين tamer_sd2006 و عاشق ال747
عرض رسائل الزوار 1 إلى 10 من 17
  1. عاشق ال747
    22-07-2011 09:34 PM
    عاشق ال747
    كابتن تامر ممكن بس ترد على سؤالي

بالامس عملت رحله من الكويت الى مطار القاهرة بالطياره ال pss777
    بس حصل عندي مشكله
    انه لما وصلت لاعلى ارتفاع حسب ال fmc في نقاط الانترسكشن
    ماعرفت اعمل ايه علشان ابدأ في الهبوط التدريجي وشوفت الدرس بتاع الكابتن محمد النجران بس للاسف ما فهمتش اكيد العيب مني مخي تخين شويه للاسف ثم هو عمل جو اروند وانا ما عرفش احدد نقاط الجو اروند ومدارها وارتفاعها لانه هو معاه تشارت وانا لا !!!!

فهل ممكن تدلني على الطريقه بارك الله فيك ازاي ابدأ الهبوط التدريجي الى ان اصل الى المدرج

مع العلم اني عملت اكتر من رحله ناجحه على PMDG737-700 بس ما بين الكويت والبحرين بس انا عايز اعملها بال 777 لاني بحبها جدا موت فياريت لو تساعدني في دي

وياريت لو رابط تحميل PMDG 747-400
    دوشتك ياباشا انا اسف جدا
  2. عاشق ال747
    16-07-2011 04:53 AM
    عاشق ال747
    ولا يهمك يا مان
    انا سعيد جدا جدا بمعرفتك يا كابتن وربنا يوفقك وتقدر تطور جهازك وعلى العموم انا ممكن اساعدك في الموضوع ده باني لما انزل ان شاء الله تشرفني في البيت عندي لان الجهاز عندي في البيت ممكن يكون اعلى من اللى عندك لاني ناوي اجيب لاب توب جديد وانزل اللى معايا. بس الحقيقه انا مش عارف لسه ان شاء الله انا هنزل امتى بس تقريبا كده على فبراير القادم لان شقتي ليس بها تكيف يقينا حر الصيف وهي قبليه مش بحريه يعني مووووووووووت
  3. عاشق ال747
    16-07-2011 01:19 AM
    عاشق ال747
    دي صورتك انت يا تيمو ولا واحد صاحبك ؟
  4. عاشق ال747
    09-07-2011 07:24 PM
    عاشق ال747
    وحياتك يا تيمو لو فعلا تعرف تعمل رحله ورحله عاديه من غير اي افتعالات من الكويت الى القاهرة وتحطها فيديو اكون ليك شاكر جدا جدا بس على ال PSS777 لانها عندي في المحاكي اه ولو كمان عندك ال يراك بتاعها اللى هو اخر ابدايت ليها بتاع شهر 7 ياريت تبعتهولي ولو بالميل اهو
    [email protected]
    [email protected]
    او قولي على الرابط وانا اجيبه

وبرضو السلام امانه لكل المصريين وقولهم ياريت يحافظو على مصر وكفايه فضايح كل يوم جمعه دي
  5. عاشق ال747
    09-07-2011 07:19 PM
    عاشق ال747
    تيمو حبيبي والله انا اسف اني اتأخرت على الرد عليك بس والله لظروف المهم

انا الحقيقه بطير الطيران اللى هو IFR اعتقد اللى هو بتطير عليه الطيارات النفاثه مش السيسنا على ما انا فاهم يعني
    اعذرني لقله الخبره .
    ثانيا انا عارف ان في هنا اكتر من الف فلم بس المشكله ان اللى بيشرح بشرح لواحد فاهم زيه يعني مثلا الكابتن محمد النجران عامل موسوعه شرح للبونج 777 و 737 و 747 بس لما يتسمع شرحه هتفهم حاجه وهتتلخبط في مليون مثلا
    تحديد زاويه الترم هو بيعملها بس ما بيوضحش عملها ازاي فاهمني
    هو معاه مثلا شارتات المطارات فبيتكلم من اساسها انا ماعنديش فبكون مش فاهم هو عمل ايه في الاف ام سي كويس امتى بيدوس LOC وامتى بيدوس APP .... الخ

فهمتني يا تيمو

انا اسف دوشتلك دماغك

والسلام ختام وحافظو على مصر
  6. عاشق ال747
    07-07-2011 05:03 AM
    عاشق ال747
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
  7. عاشق ال747
    07-07-2011 05:02 AM
    عاشق ال747
    هل ممكن تلفونك يا تيمو اذا امكن
    الحقيقه ربنا يبارك فيك عايز اسألك على حاجه على الاقل دلوقت وانا هنا في الكويت

ممكن تعمل رحله حضرتك من okbk الى heca على البوينج PSS777 لانها عندي على المحاكي
  8. عاشق ال747
    07-07-2011 05:01 AM
    عاشق ال747
    بس تشرحلي عملت ايه وازاي من اول ما تحط الطياره على الجايت 25 بالذات في مطار الكويت لغايه ما توقف الطياره على جايت A23 في مطار القاهرة الحبيب لاني حاولت كتير جدا اعمل كده بس للاسف ما بعرفش اعمل هبوط لسبب ان اخر نقطه انترسكشن مالهاش معلومات عندي على fmc مع اني حاطط النقط دي من الموقع بتاع الروتفايندر كمان لاني مش فاهم اوي طريقه الابروتش والجو اروند وامتى ابدأ اظبط ال fmc على الهبوط والرانواي وكده يعني وامتى ابدأ اطفي الاوتو بايلت ولا مش لازم اطفيه ولو طفيته بدري مثلا المفروض اتصرف ازاي
  9. عاشق ال747
    07-07-2011 04:59 AM
    عاشق ال747
    هل ممكن دا لو امكن هل ممكن دا فيديو زي الفيديوهات اللى على المنتدى الحقيقه انا نزلت فيديوهات كتير جدا من المنتدى بس حاسس انها للمحترفين اللى فاهمين كل حاجه لكن انا يادوووووووووووووووب لسه بقول يا هادي

وارجوك ماتزهقش مني وانا اسف على كتر الطلبات

اما بخصوص تلفونك فدا علشان لما ابقى انزل مصر ابقى اتشرف واقابلك.
  10. عاشق ال747
    07-07-2011 04:50 AM
    عاشق ال747
    عزيزي تموره
    الف شكر على ردك على رسائلي

بس الحقيقه انا مش فاهم سؤالك باني اقصد هذا الكلام واقعيا ام على السيميولاتر فقط
    هل ممكن حقا انه يكون واقعيا؟!!

الساعة الآن 05:14 PM.