:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الضيافة الجوية وسلامة المقصورة - InFlight Service & Cabin Safety (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=86)
-   -   ما العيب فى أن أكون مضيفة جوية ؟؟؟ (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=18466)

Princess sara 10-06-2011 06:44 AM

رد: ما العيب فى أن أكون مضيفة جوية ؟؟؟

انا حاسة ان لازم ارد
بغض النظر عن كل اللي اتقال ده
الحلال بين والحرام بين
واللي بيغلط بيحس انه غلطان
ولما تحس ان الغلط والصح متشابهين استفتي قلبك
وربنا خلق لنا مخ وضمير عشان نعمله ونفكر بيه ونشوف ايه اللي ينفع وايه اللي مينفعش
واصلا حتي الدكتورة والممرضه والمدرسه برضوا الناس بتتكلم عليها
وطول ما انت حاسس وعارف كويس انك صح مش المفروض انك تسمع للناس لان هما مش زيادة عنك في شئ
وبعدين لما المضيفه الجويه تحب وتتجوز وتخلف تبقي تشتغل مضيفه ارضيه او تشوفلها وظيفة اخري تتناسب مع خبرتها ومع ظروفها الجديدة
وانا برضه لسه مصممة اني اشتغل مضيفه جويه وعادي عندي اني متجوزش ل5 ولا 6 سنين والانسان عنده اولويات ويقدر يرتبها بعقله وانا دلوقتي اولوياتي اني اوسع ادراكي واكبر خبرتي ودائرة معارفي واصدقائي واسعي وراء حلمي وتقدمي الدراسي والوظيفي وعندما اجد الشخص اللي اشوف فيه انه شريك حياتي هبقي احول مساري الوظيفي ولكن لن اتخلي عن وظيفتي او عملي ابدا لغاية لما اموت هفضل اشتغل والواجب علي زوجي انه يكون متعاون ونعمل حياتنا سوا مش ان الحمل يكون علي عاتق شخص واحد بس
واسفه للاطاله

Capt. Kimo 13-06-2011 07:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Princess sara (المشاركة 1096991)
انا حاسة ان لازم ارد
الحلال بين والحرام بين
وربنا خلق لنا مخ وضمير عشان نعمله ونفكر بيه ونشوف ايه اللي ينفع وايه اللي مينفعش
وطول ما انت حاسس وعارف كويس انك صح مش المفروض انك تسمع للناس لان هما مش زيادة عنك في شئ
وبعدين لما المضيفه الجويه تحب وتتجوز وتخلف تبقي تشتغل مضيفه ارضيه او تشوفلها وظيفة اخري تتناسب مع خبرتها ومع ظروفها الجديدة
وانا برضه لسه مصممة اني اشتغل مضيفه جويه وعادي عندي اني متجوزش ل5 ولا 6 سنين والانسان عنده اولويات ويقدر يرتبها بعقله وانا دلوقتي اولوياتي اني اوسع ادراكي واكبر خبرتي ودائرة معارفي واصدقائي واسعي وراء حلمي وتقدمي الدراسي والوظيفي وعندما اجد الشخص اللي اشوف فيه انه شريك حياتي هبقي احول مساري الوظيفي ولكن لن اتخلي عن وظيفتي او عملي ابدا لغاية لما اموت هفضل اشتغل والواجب علي زوجي انه يكون متعاون ونعمل حياتنا سوا مش ان الحمل يكون علي عاتق شخص واحد بس
واسفه للاطاله

very wise words, wish you all the best Sarah. as long as you're ambitious, you can make it
Good luck

M. Kamal

moonshibly 12-07-2011 03:55 AM

متابعة .. موضوع جميل

fawaz 05-08-2011 05:43 AM

بعيدا عن الدين و عن العادات والتقاليد وبكل صراحة المراءة العربية غير مبدعة في هذه الوظيفة والدليل :
1: كثر الشكوى من ساعات العمل .
2: البعض البعض لايحترم الراكب وتأخذهم العنصرية .
3: كثرة التأفف من طلبات الركاب ( هذا عملك لازم تبدع فيه او اجلس ببيتك )
وانا لا اتكلم من فراغ وهذا حال خطوطنا العربية ورجائي الخاص لا احتاج سماع رد من شخص غير موظف في مجال الطيران و مجرب الحال ... وما خفي كان اعجب فالاجدر بناء ان نرتقي بأنفسنا قبل ان نرتقي بخدمة الغير .

وتقبلوا خالص تحياتي ,,,,

ميسون تونز 05-08-2011 02:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Princess sara (المشاركة 1096991)
انا حاسة ان لازم ارد
الحلال بين والحرام بين
واسفه للاطاله

انا معاكى وانتى عندك حق الواحد لازم يرتب اولوياتة ومش عيب خالص انتك تبقى مضيفة دة حلم ناس كتيررررررررررررررر جدا وانا من ضمنهم
ومضيفة طيران دى شغلانة محترمة جدااا جدا ومش سهل كمان ان احنا نتعين دة لازم بجهد كبير كمان
ربنا يوفقنا كلنا ونحقق حلمنا
ورمضان كريم والله اكرم

izabella 10-08-2011 02:03 AM

انا شايفة ان وظيفة المضيفة و ظيفة محترمة و المجتمع محتاجها زى اى عمل اخريعنى لابد من وجودها و لا يمكن الاستغناء عنها . يعنى مثلا مينفعش يكونوا مضيفين رجال فقط لازم بنات علشان لو فى حاجة حصلت لسيدة مثلا حامل على الطائرة ومش عايزة رجل اللى يلمسها و ساعتها بتكون المضيفة بدل الممرضة او الدكتورة ويمكن اهم و دا مثال لموقف واحد ممكن حاجات تانية يكون فيها وجود المضيفة شئ اساسى . و كل واحد عارف ايه الصح و ايه الغلط و بيحكم ضميره .
انا عن نفسى حلمى انى هكون مضيفة و ان شاء الله حققه

Manal Mahmoud 15-09-2011 11:22 PM

انا حلم حياتي اكون مضيفة طيران .. و لما شفت الموضوع دة .. جملة واحدة جت في دماغي ..
ان الضمير اهم شئ في اي وظيفة .. وفيه ناس بتسئ لوظيفة الممرضة كمان ..

يعني العيب مش في وظيفة المضيفة .. العيب في اخلاق وتربية اللي بتشتغل الوظيفة دي
لو اخلاقها عالية عمرها ما تسئ لسمعة الوظيفة

ولو فيه اساءة جت من اي واحدة اشتغلت مضيفة طيران يبقى متعيبش في الوظيفة تعيب لنفسها اولا واخيرا

الساعة الآن 09:52 AM.