:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الضيافة الجوية وسلامة المقصورة - InFlight Service & Cabin Safety (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=86)
-   -   موقف عصيب على متن الطائرة (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=108512)

mozfar 20-07-2011 09:21 PM

موقف عصيب على متن الطائرة

موقف عصيب تعرض له احدى زملائى الذى يعمل فى الضيافة الجوية و هو على متن الطائرة حيث تعرض للتوبيخ و التهزيء من قبل المشرف للآرتكابه خطأ مع راكب فى الطائرة و لكنه مازال ذو خبرة قليلة فى هذه المهنة المهم زميلى ده من ساعة الحكاية ديه و هو مش قادر ينسى انه توبخ قادم زميلاته المضيفات و يعنى مش قادر يتكلم معهم و حاسس انه جتله صدمة عصبية من الموقف ده و كل ماكلمه يقولى نفس عزيزة عليه و مش قادر انسى انى اتهزأت قادم زميلاتى قوللى اعالجه ازاى مع انى قولتله انت كده حتضيع مستقبلك و لازم تنسى يقولى مش قادر و عرضت عليه نروح لطبيب نفسى رفض و قالى انا مش مجنون دلونى اعالجه ازاى

ميسون تونز 20-07-2011 10:10 PM

رد: موقف عصيب على متن الطائرة

والله فعلا الموقف ده بيقى صعب جدا جدا
والمفروض المشرف ما كنش يعمل كده فى الف طريقه تانيه غير كده يوجهه ويعلمه
ومايسببش الاحراج للمضيف ولا حتى لنفسه ويعكس صورة مش حلوة للشركه
اما صديقك فلازم ينسى وكل الناس الا بشتغل بتتعرض لمواقف زى دى
دى طبيعه كل شغل ومش لوحده الا بيتعرض لموقف زى ده وده موقف وعدى
ومعتقدش ان اى انسان فى الكون ما اتعرضش لموقف محرج اثر فيه
بس احنا بنحاول ننسا وهو لازم ينسى عشان يكمل بشكل طبيعى
والله يوفقه

الملكية الأردنية 21-07-2011 12:25 AM

صرآحةً المشرف غلطـآن كثير ..}

لو أخذ صاحبك على جنب ، وبهدله ووبخه مثل مـآ بده ، سيكون أفضل من هذه ..

يعني مو حلوة يتصرف هيك تصرف قدآم صديقك ..}

وطريقة المعـآلجه عـآدية :

فقط قول له :

إنسى الأمر ، وخليك واثق بنفسك ، يعني إيش رح يحصل لو توبخت ، عـآدي ، بكرى بيتوبخ غيرك ..}
وبعد بكرى بيتوبخ غيرك ، وليش تستحي ، لأ عـآدي ، أي وآحد يمر بهالوضع ..!
وقوله : "وآثق الخطى ، يمشي ملكـآ " ..}

THE LORD KSA 21-07-2011 12:25 AM

ياعزيزي كلنا بشر ونخطئ
لا يعني ان صاحبك تعرض للتوبيخ انها نهاية الدنيا
كلنا نتعرض للتوبيخ من مدرائنا والمسؤلين عننا في العمل
قد تكون هذه فرصه له لكي يطور من نفسه لانه ان اهمل في عمله سيتعرض لهذا الموقف مرة اخرى
حتى لو تعرض للتوبيخ امام زميلاته فانا اجزم انه قد كان في موقع المشاهد واحدى زميلاته تتعرض للتوبيخ
وكرامة الشخص وعزته لا تجرح بهذه السهولة بل عليه تقبل ماحصل وان يكمل مسار حياته وقد يكون ماتعرض اليه هو ضريبة لنجاحه ووصوله لوظيفة يحلم بها الكثير
ايضا صاحبك يعمل في مجال الضيافة الجوية والتي اعتبرها صعبة جدا ليس في ذاتها وانما في التعامل مع الجمهور فالاولى ان يتقبل اللتوبيخ لاجل العمل ومصلحته من المسؤول عنه بدل ان يتعرض لتوبيخ من احد الركاب
غدا سيصبح مشرف وسوبرفايزر قد الدنيا على قولة اخواننا المصارية وسيوبخ احد العاملين تحت اشرافه واللي يبي الحلو يصبر على مره قالها كاظم

تحياتي وهذه وجهة نظري

الصولجان 29-07-2011 08:00 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا المفروض من زميلك انه لايزعل من هذا التوبيخ
لان العمل عمل ولكن التوبيخ هنا كيف كان هل بالاهانة الشخصية والتجريح ام
بابراز الخطأ الذى قام به زميلك والواجب عليه ان يتحدث مع مشرفه بعد اتمام الرحلةنهائيا
وان لم يتوصلوا الى حل للمشكله عليه بكتابة تقرير الى رئيس القسم
وهنا سيكون الفصل بينهما وعلى العكس التوبيخ اما زملائه ربما هو فى صالحه
اذا كان المشرف قد اخطأ فى حقه شخصيا فهنا زملائه شهود معه على الواقعة
تحياتى....

الجناح_الذهبي 29-07-2011 10:31 PM

لايوجد احد عنده الحق في التوبيخ مهما كانت الأسباب .فيجب على زميلك كتابت تقرير للمدير يبين ان مشرف الرحله قد قام بتوبيخه .

ahmedegypt 30-07-2011 03:54 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا على صحبك انه ميزعلشى تماما لان دا عمل ودى وظيفته وان المشرف اللى وبخه ميستهلشى ان اترك الوظيفه من اجل عيونه ولازم اتحدى نفسى واكون واثق بنفسى واثبت للمضيفات ان المشرف ظلمنى ان لم اكن انا المخطأ وان كنت مخطأ فليس من حق المشرف فعل هذا على الملأ وعليك ياعزيزى انك تكون مقتنع ان هذا المشرف قليل الخبره فى التعامل مع مثل هذه المواقف وليس عنده حكمه فى التصرف ومن الممكن انه يكون حاسس اتجاهك بشئ من الغيره او الحقد ولذلك اراد هو انه يقلل من شأنك ان لم تكون انت مخطئ وان لم اكن ظلمت هذا المشرف فى النهايه ياعزيزى فهى نصيحه منى لك لابد ان تكون انت صاحب اراده وعزيمه وتتحدى نفسك لتكون قادر على مواجهه الحياه وتحول الموقف لصالحك انت ليرفع من روحك المعنويه وترتقى بمستوى واسلوب عملك وان شاء الله موفقك.

fawaz 05-08-2011 05:27 AM

صدمة عصبية ........ ياروووووووح ما...........................ا . اذا كان جتله صدمة من توبيخ كيف حيكون لما يكون هناك Emergency

mozfar 07-08-2011 04:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fawaz (المشاركة 1114854)
صدمة عصبية ........ ياروووووووح ما...........................ا . اذا كان جتله صدمة من توبيخ كيف حيكون لما يكون هناك Emergency

اولآ لا تعليق على التعليق اللى انتى كتبته تانى حاجة ياريت تعرفى ان انا حاطط الموضوع ده عشان اساعد واحد زميلى و الأنسان ده شخص محترم مش هايف و لا sissy و هو فعلا جتله صدمة عصبية ياريت نأخد بالنا من الكلام و احنا هنا عشان نساعد بعض مش نتريق على بعض و ياريت admin يمسح التعليق بتاعك لأنه مستفز جدا و شاكر جدا لكل اللى حط رأيه فى الموضوع

fawaz 12-08-2011 05:16 AM

صباح الخير :
لم تجاوبني على سؤالي بعد ماذ سيفعل زميلك اذا تعرض لحالة طوارئ وانا لم اتريق على قولتك لكن بعيدا عن مجاملة بعضنا البعض والوقوف مع صاحبك والمواساة له على ما تعرض له من موقف ..... وانا اقدر اساعدك بأنك تسأل زميلك :
ماذ ستفعل عند وقوع حالة طارئة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

MAVERICK107 12-08-2011 07:53 AM

المشرف الكلب انا متأكد انو المضيف لو كانت مضيفة او انثى اكيد ماكان يوبخها ولا يلااحظ ولا يتتككلم ويصرف نفسو ويعاملها معاملة غيـــــــــــــر ما المسكين جت ع راسو بس مو ذنبو انو رجال وصار مضيف :)

mozfar 15-08-2011 01:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fawaz (المشاركة 1117373)
صباح الخير :
لم تجاوبني على سؤالي بعد ماذ سيفعل زميلك اذا تعرض لحالة طوارئ وانا لم اتريق على قولتك لكن بعيدا عن مجاملة بعضنا البعض والوقوف مع صاحبك والمواساة له على ما تعرض له من موقف ..... وانا اقدر اساعدك بأنك تسأل زميلك :
ماذ ستفعل عند وقوع حالة طارئة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياسيدى الفاضل لازم نفرق ما بين حالات الطوارىء اللى المضيف لازم يكون مدرب عليها كويس جدا و قادر فاعليا انو يتعامل معها و شركات الطيران مش ساذجة و مبتخترش اى حد يشتغل فى مجال الطيران
يعنى سواء الطيار او المضيف اللى هم مشغلوا الطائرة لازم تكون اعصابهم حديد و فولاذ كمان بس اللى انا اعرفه عن زميلى ده انو حاسس جدا و هو مضيف ممتاز بس لسه خبرته قليلة و كل اللى اشتغلوا معه بيشهدوا بكدا بس هو نتيجة حاسسيته المفرطة حصلته صدمة عصبية نتيجة الموقف ده و انا فعلا ملقيتش حل ألآ انى اخذه عند طبيب نفسى و هو الحمد لله بدأ يتعالج و بيتحسن الحمد لله دعواتكم ليه ( اللهم عفانا و اعفو عنا )

الطيران my dreem 17-09-2011 04:02 AM

هههههههههههههههههههههههههه

المشكلة من ذي

ممكن ان المشرف عينة على مضيفة وا المضيف دايمن يكلمها و و و و

mozfar 19-09-2011 04:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الطيران my dreem (المشاركة 1129361)
هههههههههههههههههههههههههه

المشكلة من ذي

ممكن ان المشرف عينة على مضيفة وا المضيف دايمن يكلمها و و و و

lol lLLLLLLLLLLLLLLLLLooooooooLLLLLLLL

amalalhendi 21-09-2011 05:51 PM

انا اول ما بلشت اشتغل مضيفة كنت جديدة و جو جديد و بتحس ببعض الخوف خاصة من مشرف الرحلة :infomilies33:
يعني شي طبيعي انه رفيقك مصدوم لانه أنا حصلتلي صدمات من البعض
اول شي اي مشرف رحلة ممنوع يبهدل المضيفين المفروض ياخده لمكان لحالهم و يحاكيه باحترام لانه المضيف مو شغال عند المشرف و لا يحرجو جنب الزملاء
قد ما كان غلطه كبير لو كان المشرف فعلا فهمان البوزشن تبعه ما كان عمل فيه هيك و المفروض من رفيقك يرد عليه و يقله احترم نفسك و لا يسكت
بالنسبة لرفيقك عندو حلين
اما يروح يشتكي عليه و يحكي يلي صار و اكيد حقه رح يوصلله :thatsall:
او ياخد حقه بنفسه ياخد المشرف و يكلمه على انفراد :evil_4::flex::chair:
و هيك رح ترتاح نفسيته عن جد

l0lY 22-11-2011 02:49 AM

انا من رأيى انك تعمل حاجتين
اول حاجه تكلمه كتير عن التسامح وفضله وان الراجل يمكن كان قصده يعلمه وان اكيد كانت اعصابه مشدوده
تانى حاجه تروح للراجل التانى وتعاتبه بهدوء وتحاول تفهمه انه جرح كرامة صاحبك وتحاول تخليه يراضيه

alsharif75 22-11-2011 11:52 AM

الموضوع ان شاء الله سهل و حله بسيط, يعمل فيه كتاب للي أعلى منه, و لو ما حصل نتيجه و ما جابوله حقه, ينطره برا المطار و يعلمه كيف يتكلم مع الأوادم, لانه يا عزيزي اللي نافش ريشو بمنصبه و مفكر نفسه انه مدعوم من اللي اعلى منه و شغال بهدلة بالناس, وهو كله على بعضة سوبرفايزر, فالأولى انه يتكسر راسه و على مرأى من الملأ.

معلش ردي كان سلبي لكن شسويلكم هيك الحياة اللي نعيشها بالوقت الحاضر.

sweeta 14-01-2012 10:31 AM

الموضوع بسيط ماحنا ياما اتهذأنا في المدرسة و في الجامعة في المناقشات
قوله حط نفسك مكان اي حد من المضيفات مثلا هل هتشوف اللي اتهذأ ده وحش ؟ اكيد لا بالعكس ده هيشوفوا المشرف هو اللي مفتري ،قوله ياخد الموضوع ببساطة ومايكبروش جواه كدة

الساعة الآن 06:21 AM.