:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   دروس وشروحات لبرامج الطيران التشبيهي (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=77)
-   -   [سـؤال] سؤال للطيارين ومحترفى FS (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=41934)

ahmed016 12-12-2008 02:32 AM

سؤال للطيارين ومحترفى FS

أنا عضو جديد بهذا المنتدى الرائع شاهدت العديد من دروس شرح الطائرات البروفيشنال وتعلمت المزيد من خبراتكم ومن ثم تعلمت التعامل مع FMC وتشغيل الطائرة والاقلاع والهبوط ....... إلخ .
والسؤال هنا : هل من أتقن مهارات المحاكى فقد تمكن من التعامل مع الطائرة الحقيقية:qust:
-وإذا كانت الجابة(لا) فما مدى محاكاة الطائرات البروفيشنال فى برنامج FlightSimulator مع الواقع فى الطائرة الحقيقية:qust:
أتمنى أجابة لسؤالى وآسف على الاطالة
مشكورين أخوانى مقدماً

medo_52 12-12-2008 02:49 AM

رد: سؤال للطيارين ومحترفى FS

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed016 (المشاركة 441266)
أنا عضو جديد بهذا المنتدى الرائع شاهدت العديد من دروس شرح الطائرات البروفيشنال وتعلمت المزيد من خبراتكم ومن ثم تعلمت التعامل مع FMC وتشغيل الطائرة والاقلاع والهبوط ....... إلخ .
والسؤال هنا : هل من أتقن مهارات المحاكى فقد تمكن من التعامل مع الطائرة الحقيقية:qust:
-وإذا كانت الجابة(لا) فما مدى محاكاة الطائرات البروفيشنال فى برنامج FlightSimulator مع الواقع فى الطائرة الحقيقية:qust:
أتمنى أجابة لسؤالى وآسف على الاطالة
مشكورين أخوانى مقدماً

بص ياكبتن اهلا بيك فى المنتدى دة فى الاول مهما اتعلمنا واكتسبنا مهارات فى السيموليتور مش نقدر نتعامل حتى مع طيارة سيسنا صغيرة حتى لو احترفنا الطيارات البروفيشنال الكبيرة زى الايرباص والبوينج مش عشان هيا مش زى الحقيقة لا بالعكس هيا محاكاة للطائرة الحقيقية باجهزتها وانظمتها يعنى انت تقدر تدخل كابينة الطيارة الحقيقية وتتعرف على الجهزة وتشرحها يمكن احسن من الطيار كمان بس الفرق ان اللى انت بتتحكم فى طيارة متلخصة فى شاشة ومبتسخدمش ايدك غير فى تحريك الماوس عشان تدوس على ازرار اما الحقيقة حاجة تانية لان فية جهد مبذول قدرتك على التحكم فى حركة الطيارة على التاكسى واى صعبة جدا لو جبت اجدع واحد فى السيموليتور مش هيقدر يسيطر زى الطيار فما بالك حركة الطيارة على الرانواى او لو نازل بالطيارة فى مطار بس ياريت متحبطش وتعتبر السيموليوتور حاجة لتضيع الوقت وخلاص لا بالعكس السيموليتور بيقصر عليك طريق طويل من اللى بيدرسة طالب الطيران اللى داخل يتعلم وهوة ميعرفش حاجة عن الطيران كفاية انك تبقى عارف وظيفة الاجهزة وفى اية بتستخدمها على الاقل وميبقاش ناقص غير العملى ودة لو عاوز تتعلمة تروح لاى اكاديمية فيها اجهزة سيموليتور زى الواقع بالظبط بس شخلل جيبك وادفع بقى :iconloli:...... تحياتى

ahmed016 12-12-2008 03:13 AM

أنا عاجز عن شكرك أخى الكريم medo_52 لردك الجميل هذا. بجد رد مقنع جداً
بس انا من راى سيبك من موضوع الاكاديمية دى ..المحاكى عامل الواجب وزيادة:hilarious:
تحياتى لك

medo_52 12-12-2008 03:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed016 (المشاركة 441306)
أنا عاجز عن شكرك أخى الكريم medo_52 لردك الجميل هذا. بجد رد مقنع جداً
بس انا من راى سيبك من موضوع الاكاديمية دى ..المحاكى عامل الواجب وزيادة:hilarious:
تحياتى لك

ربنا يخليك ياباشا على اية وطبعا السيموليتور احسن من شخللة الجيب:hilarious:

الساعة الآن 05:12 PM.