:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   قسم الطيران اللاسلكي AIRCRAFT R/C (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=58)
-   -   مشكلة بحثت في المنتدى ولم اجد لها حل (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=126774)

storm falcon 03-09-2012 03:57 AM

مشكلة بحثت في المنتدى ولم اجد لها حل

:shamrock:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:shamrock:

تحية طيبة وبعد

انا عضو جديد معكم في الهواية من القاهرة وكان عندي هلي (صيني طبعا) وبما ان هي كانت اول طائرة اطيرها فطبعا مروحة الكيارة راحت النار مني وبعدين جتلي فكرة طيارة تانية اللي هي زي في الفيديو ده:

https://www.youtube.com/watch?v=_iHAd...eature=related

في الثانية من 35 ل40 فبحثت في المنتدى عن مخطط للطائرة ما وجدت

المشكلة التانية بقى هي سؤال وهو هل يمكن تحويل الرسيفر الخاص بالهلي للطائرة المجنحة من ناحية الدوران بالرادار والهبوط والارتفاع بالايليفتور علما بان طيارتي 3ch فانا عايزها دوران بالرادار مش بالايرلونز ولو ينفع يبقى كيف

واخيرا وانا عارف اني تعبتكم معايا بس هل ماتور الهلي ينف علما ان الطيارة اللي انا عاوزها فوم مش بلسا وتكون صغيرة زي في الفيديو ومع العلم برضو ان انا عاوز انقل المكونات بتاعت الهلي بتاعتي فانا عايز اعرف ايه التعديلات اللي عليها

وشكرا مع تكرار اسفي على كترة الطلبات

وارجو الرد
:heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:: heart::heart::heart::heart::heart:

storm falcon 03-09-2012 11:27 AM

24 مشاهدة ولا رد واحد امال فين الاستاذ ملك امبالا والصقر99 والاستاذ ناصف والاستاذ عبد الله الدغبيلي فين الناس

storm falcon 03-09-2012 12:44 PM

طب لو مش لاقيين ليها مخطط ياريت مخطط الطيارة اللي موجودة في نفس الفيديو من الدقيقة 2:40 الى الدقية 3 وثانيتين و تكون بتلف بالرادار او بالايرلونز حتى مش مهم بس المهم تكون صغيرة كدا وابقى ممتن

storm falcon 04-09-2012 12:42 PM

طب بلاش مخطط خالص عايز بس رد على بقية الاسئلة

aboody ls460 04-09-2012 12:53 PM

انا سوف اجوابك سؤال واحد لأني لااعرف لي صناعة الهليكوبتر او الطيارات انا فقط محترف وهاوي يغني ليا تصليح كراشات او سواقتها ماتور الهلي ماراح ينفع مع الطائرة وشكرا

storm falcon 04-09-2012 09:40 PM

شكرا بس هل ينفع الرسيفر

يوسف مجدى 01-11-2012 02:29 PM

ينفع بالتوفيق

صباح عبد 04-11-2012 02:23 PM

كل عام والجميع بخير
اخي في الله سؤالي هو هل الهلي اللي كانت لديك ذات مروحتين رئيسيتين واحدة فوق الاخرى وان كانت كذلك فان الرسيفر يتحكم باتجاه الهلي من خلال التحكم بسرعة ماتور الذي يرمز للمروحة التي مرتبطة معه بالرمزA حيث انه عندما تقوم برفه الهلي الى الاعلى يقوم بزيادة سرعة المروحتين (AوB) بنفس الوقت وعندما تريد تدوير الطائرة الى اي اتجاه يقوم الرسيفر بتقليل او زيادة سرعة المروحة (A ) وعندما تريدتسيير الطائرة يقوم بتشغيل الماتور الصغير الموجود في المؤخره والذي مرتبط بة مروحه صغيرة وبتصوري البسيط يمكن استخدام نفس المنظومه لطائرة ذات محرك واحد في كل جناح دون الحاجة الى الرودر مع الاستغناء عن المحرك الصغير الموجود في مؤخرة الهلي .والتجربة اكبر برهان وان العلماء اول مايقومون به هو التجربة.
ارجو ان اكون قد افدتك بما متوفر لدي من معلومات بسيطة والسلام عليكم ورحمة من الله
اخوك في الله صباح عبد

storm falcon 20-12-2012 03:56 PM

ما قصرت يا غالي

ابو مسفر القحطاني 21-12-2012 02:20 PM

اخون عندي سؤال الفين المستخدم في الدقيقة 1:6 وش اسمه

abu_abdalah 21-12-2012 02:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مسفر القحطاني (المشاركة 1281146)
اخون عندي سؤال الفين المستخدم في الدقيقة 1:6 وش اسمه

اسمه يالغالي EPP foam ... والصراحه ما راح تلاقيه في المكتبات ... لان ميزته في عدم تكسره بسرعه ..

اتمنى لك التوفيق

ابو مسفر القحطاني 21-12-2012 03:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abu_abdalah (المشاركة 1281152)
اسمه يالغالي EPP foam ... والصراحه ما راح تلاقيه في المكتبات ... لان ميزته في عدم تكسره بسرعه ..

اتمنى لك التوفيق

يعني اخي لاتنصحني به لانه يتكسر بسرعة
شكرا لاكن فيه بعض الاخوان في المنتدى ياخذونه
ممكن تقولي ايش احسن فلين لصنع الطائرات وشكراا

abu_abdalah 21-12-2012 04:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مسفر القحطاني (المشاركة 1281156)
يعني اخي لاتنصحني به لانه يتكسر بسرعة
شكرا لاكن فيه بعض الاخوان في المنتدى ياخذونه
ممكن تقولي ايش احسن فلين لصنع الطائرات وشكراا

هلا اخوي .. لا , لو تلاحظ مشاركتي اني قصدت ان الفلين ما يتكسر بسرعه لذلك هو مناسب للطائرات ذات احجام صغيره ...

كل طائره لها تصميمها الخاص , ومن التصميم راح نختار الفلين المناسب ..

لكن غالبا هي فلينين :

فلين اسمه ديبرون , والاخر الـ EPP foam ...

اتمنى لك التوفيق

ابو مسفر القحطاني 21-12-2012 04:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abu_abdalah (المشاركة 1281166)
هلا اخوي .. لا , لو تلاحظ مشاركتي اني قصدت ان الفلين ما يتكسر بسرعه لذلك هو مناسب للطائرات ذات احجام صغيره ...

كل طائره لها تصميمها الخاص , ومن التصميم راح نختار الفلين المناسب ..

لكن غالبا هي فلينين :

فلين اسمه ديبرون , والاخر الـ EPP foam ...

اتمنى لك التوفيق

شكرا شكرا شكرا وجزاك الله خير وبيض الله وجهك

abu_abdalah 21-12-2012 04:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مسفر القحطاني (المشاركة 1281168)
شكرا شكرا شكرا وجزاك الله خير وبيض الله وجهك

العفو اخوي ...

الله يوفقك ...

اامين ولك بالمثل ...

اتمنى لك التوفيق

الساعة الآن 12:48 AM.