:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   ][.. اعلانات وظائف الضيافة الجوية وسلامة المقصورة ..][ (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=118)
-   -   بجد زهقت مووووووووووووووووووت (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=40331)

nesmamania 18-11-2008 02:36 PM

بجد زهقت مووووووووووووووووووت

ساعدووووووووووووووني امبارح انا رحت اسكندرية عشان اقدم في المعهد الدولي للضيافة وبعدين رحت وعملت انترفيو بس قالتلي ان لغتي مش كويسة اوي ولازم احسن نفسي عشان ابدا اخد كورسات الضيافة معاهم وقالتلي انهم بيساعدونا في الشغل كمضيفات وكدة بس مش عارفة دة لة لازمة ولا لأ كورسات الضيافة دي لها لازمة ولا لا

Sr.Flight Attendant 18-11-2008 03:16 PM

رد: بجد زهقت مووووووووووووووووووت

اهلا اهلا اهلا ..
شوفي ياستي ..
بالنسبة لشركات الطيران في العادة .. بتاخد المتقدمين خااام وتدربهم في معاهدها الخاصة ..
ولكن اكيد الي دارس في معهد عندو افضلية في العمل بأي مكان ..
وبالنسبة لمعاهد الضيافة بتحاول تدورلك شغل في الشركات اللي تكون جاية على البلد بس ماتضمنش الوظيفة طبعا ً وكل بتساهيل ربنا ..

jaguar_jagoire 18-11-2008 03:16 PM

هو في الحقيقة معاهد الضيافة بيقربوك اكثر من تحقيق حلمك
والمعاهد اكثر شي بتهتم بتدريسها هي السلامة الجوية
وبالنسبة للغة الانجليزية فهي مهمة جدا
يعني على الاقل يدرسوك كيفية اجتياز المباريات
وحظ موفق لك
واهم شي تسألي طلاب المهد القدماء

المعتز 18-11-2008 03:18 PM

حياك الله أختي
مافي داعي للمعاهد لان الشركات لما تقبلك هي نفسها تدربك بمراكزها الخاصة
انصحك بدل معاهد الضيافة ان تتقوي باللغة وعند قبولك بأذن
يتم تدريبك بالتوفيق يارب

اللآثري 18-11-2008 03:19 PM

اخي الكريم يوجد مشاكل حول المعهد هذا تابع اخبارة بالمنتدى واضافة الى هذا لا تدفع اي فلوس لاي معهد لان شركة الطيران اذا قبلتك هيه الي تعلمك كلي شي فلاتدفع اي مبلغ قوي لغتك فقط وارسل السي في للشركات وهم باذن الله يعملو الازم

nesmamania 18-11-2008 03:21 PM

ميرسي اوي بس انا من المنصورة ومش عارفة اخد كورسات فين عشان تكون اللغة عندي كويسة

nada2010 20-11-2008 01:39 AM

3ala fekra ya gama3a ana fe el isi w howa da elma3had ele fe alex w ana badres feh now w 2rbt a5las w 3andy so7aby kater awe safro w fe3lan el ma3had bay2hlna nakon capin crew sa7 w bay2hlona ezay na5osh el interview begd baydena 5abra kawyesa ya3ny

nesmamania 20-11-2008 04:57 PM

انا احترت اروح ولا لا يعني المعهد كويس ولا لا

nada2010 21-11-2008 01:02 AM

ansa7ak ank takwy la3'tak w ba3d keda ro7y w keda mosh 7aykon 3andak ay moshkla fa inshallah tashta3'ly 3ala tool bas aham 7aga bardo el lo3'aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (english )

yasmin.ragheb 22-11-2008 09:39 PM

حبيبتى انا مجربتش معهد اسكندريه
بس انا معايا دبلومة فى الضيافه
ومش عملت معايا حاجه.. ومش استفدت بيها
:d3oh::d3oh:
براحتك عاوزة تاخديها خديها
لاكن انا خدها من معهد فى القاهرة
من الاكاديميه الدولية.. ولما قدمتها فى الشغل
قالولى احنا بناخدك ابيض.. واحنا بنعلمك مش محتاجين دراسه

waelfouad 24-11-2008 12:56 AM

يا جماعة المعهد ده بتاع اسكندرية عبارة عن سمسار سيبك من اللغة والكلام العبيط ده هما بيدرسولك امن وسلامة و مكونات الطائرة وانوعها والكلام ده كله لما بتشتغل في اي شركة هما بيدهولك علي نظامهم الخاص .
بس ميزة المعهد ده حاجه تانية خالص انهم بيبقوا عارفين مواعيد الانترفيوهات امتي وبيبقي عندهم خبرة طبعا بطريقة الانترفيو ازاي ويتوقعوا طريقة الاسئلة من كتر ما بعتوا ناس هناك.
لاكن مصارييف الدراسة دي والجو اللي عايشينوا هناك ده كله علي شان يحلو الفلوس اللي بيخدوها , لاء وايه بيتعوجوا ويقولولك انت طولك كام طيب وزنك ده مناسب اوي بس خس شويه علي شان الكرش انت اللغة مش اوي طيب حسنها شويه وتعالي واحنا نقبلك

بس انا من وجه نظري اللي عنده استعداد انه يدفع المصارييف يدفعها ومش حايخسر حاجة لانه بدل ما هو متعلق ويفضل مستني اي حد يقولوه في انترفيو هنا ولا هناك يروح ويتوكل علي الله ويدفع ال 2000 جنيه دول ويمكن ربنا يوفقه عن طريقهم ويعرف علي الاقل اسلوب الانترفيو ازاي ويتدرب عليه ...
ودي وجه نظري الشخصية واستخيري ربنا في الاول..

yasmin.ragheb 25-11-2008 01:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelfouad (المشاركة 431055)
يا جماعة المعهد ده بتاع اسكندرية عبارة عن سمسار سيبك من اللغة والكلام العبيط ده هما بيدرسولك امن وسلامة و مكونات الطائرة وانوعها والكلام ده كله لما بتشتغل في اي شركة هما بيدهولك علي نظامهم الخاص .
بس ميزة المعهد ده حاجه تانية خالص انهم بيبقوا عارفين مواعيد الانترفيوهات امتي وبيبقي عندهم خبرة طبعا بطريقة الانترفيو ازاي ويتوقعوا طريقة الاسئلة من كتر ما بعتوا ناس هناك.
لاكن مصارييف الدراسة دي والجو اللي عايشينوا هناك ده كله علي شان يحلو الفلوس اللي بيخدوها , لاء وايه بيتعوجوا ويقولولك انت طولك كام طيب وزنك ده مناسب اوي بس خس شويه علي شان الكرش انت اللغة مش اوي طيب حسنها شويه وتعالي واحنا نقبلك

بس انا من وجه نظري اللي عنده استعداد انه يدفع المصارييف يدفعها ومش حايخسر حاجة لانه بدل ما هو متعلق ويفضل مستني اي حد يقولوه في انترفيو هنا ولا هناك يروح ويتوكل علي الله ويدفع ال 2000 جنيه دول ويمكن ربنا يوفقه عن طريقهم ويعرف علي الاقل اسلوب الانترفيو ازاي ويتدرب عليه ...
ودي وجه نظري الشخصية واستخيري ربنا في الاول..

ميرسى لردك بجد
بتحسرنى على فلووووووووسى
فعلا بيحللو الفلوس الى بياخدوها
وفى الاول هايقولولك ده احنا هانمرنك عملى فى الطيارة
حسسونى انى خلاص هههههههههههه اتعينت
:iconloli:
بس خد بومبه فى الاخر
والحمدلله

c.kisho 13-05-2009 08:58 PM

ya gama3a ma3ahed l dyafa dii msh mo3tamada ma7adsh ya7`od feha 3shan lmma hatro7 2i sherka tanya matedar ta7`od l korsat di tanyy fa malhash lazma

rubir 13-05-2009 11:23 PM

انا شايفه ان المعهد ملوش لزمه وانتي افيدلك لو تاخدي كورسات انجليزي في اي حته علشان هتنفعك في الضيافه وفي اي مجال تاني لو لقيتي شغل احسن في مكان او مجال مختلف وهينفعك في الانترفيو للطيران وهيفرق كتير جدا في قبولهم ليكي في اي شركة طيران لان الحاجات الي البنات بتترفض علشانها هي اللغه او الوزن والطول مش المؤهل لانهم ممكن ياخدوكي بالثانويه العامه لو لغتك كويسه
انا مشفتش اي حد من الي بيشتغلو معانا خدو كورسات في معاهد ضيافه ومش بيفرق في التوظيف لانهم كده كده بيدوكي كورس تدريب فيه كل الحاجات دي حتى لو انتي اخدتيها في المعهد
وربنا يوفقك

semsemagdy 14-05-2009 05:33 AM

انا برضه ناصيحتى ليكى انك تقوى لغتك وكمان لو معاكى لغة تانيه غير الانجليزى كمان يكون احسن اوى اوى وكمان اى شركة طيران تتمناكى ان شاء الله وخصوصا الأيطالى والألمانى والأسبانى وكمان خصوصا انك بنت كمان يعنى ان شاء الله ها تتخدى بأذن الله

reka ahmed 15-05-2009 05:42 PM

ربنا يوفقك حبيبتى بس اهتمى باللغة اهم حاجه لان كل شركه ليها تدريبها الخاص لان بتدربك على حسب الطيارات عندها وبجد مش بيفرق معاهم موضوع معاهد الضيافه الجويه خالص لان حتى انتى لو كنتى بتشتغل فى شركه تانيه ومتدربه على نفس الطيارات اللى عندهم بردوه بتاخد التدريب تانى بس هى اهم حاجه اللغه وربنا يوفقك وان شاء الله تكونى احله مضيفه طيران

pocahontas 17-05-2009 02:03 AM

my dear nesmamania ana 3yza bgad adyky nase7a ana shyfa en m3ahed el dyafa de mosh btkoon effective we bgad malhash lazma webtedfa3e felos we 7'las we sharikat el tyran el kbera mosh btfadal ele m3ahom el coursat de 3an ay 7d tany l2n kol el sharekat betedy tadreeb fe markaz el tadreeb bta3ha w bydaraboki 3ala no3 el tyrat ele 3andohom we 3al first aid wel service y3nee mosh bt7tagy 7aga tanya ana shyfa enek t7'dee english couses a7san we tkawe nafsek we isa ht2balee fe a7san shirket tyran we bgad ana b2olek el kalam da 3an 7'bra i'm working now as a cabin crew with emirates w yarab ashofek m3ana soon

bandar mansour 17-05-2009 10:31 PM

الله يعيــــــن

::FroZen:: 11-06-2009 06:38 AM

3ala fekra el ma3had el fe alex (ISI) ) 7ayb2o esmo ATC Authorized Training Center Mo3tamad mn el Iata w dih fe canda w el emt7anat 7atb2a mn canda w tetsa7a7 fe canda w ba3den dah el mota3had el rasmy le sherkt el bahrain

محمد زيدان 86 11-06-2009 11:31 AM

بص لو انت فى القاهرة
روح معهد القوات المسلحة عشان تقوى اللغة
وانصحك بحاجة صغيرة قوى
قبل ما تروح تعمل اختبار تحديد المستوى
اعرف الاساسيات كويس جدا
لان امتحان تحديد المستوى مش بيقولك حاجات تقيلة
كلها جيست مبادى وقرصة صغعيرة
مش كبيرة قوى
دا اولا
ثم تاخد كورس واحد بس فى اى مكان وليكن معهد اللغات او الجامعة الامريكية فى التحرير
اللى فى سنتر جميل
او المعهد البريطانى فى العجوزة بس غالى جدا
على اخر معلوماتى 900 جنية
وبينى وبينك كتير
انا شخصيا واخد كورساتى من الجامعة الامريكة
ظريفة وفيها ناس كويسة
خدلك كورس واحد
ثم انقل على المحادثات
اوك وشوف هاتدخل على المستوى الكام
فى المحادثات كلهم زيى بعض
لانه طول الوقت محادثات انجليش
فينمى عندك القدرات على التحدثبسرعة وبلباقة
ودى المهمة
بس
موضوع مش طويل
اوك
هياهخد منك بالظبط بتاع شهرين ونص
من دلوقتى
فترة صدقنى مش كبيرة
بالعكس دى صغيرة جدا
وفى المحخادثات بردة ماتعديش كتير
وخلى هدفك بقى
انك تدور على ربرامج محادثة
وتنمى نفسك
كلمات انجليش ونمى نفسك
وهكذا
ايضا
حاول تعمل علاقات مع اجانب قوية
عشان تقدر تنمى نفسك فعليا
لان حتى الكورس نفسة مش هيديك سينسور الجراءة العملية
يعنى انت حتى وانت بعد ما هاتشتغل فى الشؤركة واول يوم ليك طيران
هاتحس برهبة طبيعية
مع انك كويس
بس هاتخاف او تترهب شوية
بس
وحاول دايما تنمى نفسك قبل ما تروح
ورررررررررررررررررررررررررررررررررررررررركز قوى
وبالتوفيق يا جميل ان شاء الله

::FroZen:: 11-06-2009 05:37 PM

thank you ya Mohamed bas i dont need an english course because i already went to the emideast i made the test and my level was 13 so i think i dont need and about the conversation course maybe i'll take it bas still dont know..As for the ISI in alex i already payed the fees w rabena ysahel bas anyway thank you so much for the info. i really appreciate it

محمد زيدان 86 11-06-2009 10:51 PM

لا شكر على واجب يا جميل
وربنا يوفقك ويكرمك يا رب

الساعة الآن 01:33 AM.