:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   المقالات الصحفية Rumours &News (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=21)
-   -   اليوم تشغيل تجريبى لمبنى الركاب (3) بمطار القاهرة ونقل الخطوط السعودية والكويتية لمبنى الركاب 1 (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=42446)

مـصطفى 18-12-2008 01:17 PM

اليوم تشغيل تجريبى لمبنى الركاب (3) بمطار القاهرة ونقل الخطوط السعودية والكويتية لمبنى الركاب 1

أعلن الطيار فتحى فتح الله رئيس شركة ميناء القاهرة الجوى أن مبنى الركاب رقم (3) جاهز للتشغيل حاليا ، مشيرا إلى أن عمليات التشغيل التجريبى والاختبارات لكافة الاجهزة والمعدات وأعمال الموائمة الإلكترونية تتم الآن.
وقال فتح الله إنه تقرر إقلاع أول رحلة من المبنى لشركة مصر للطيران إلى نيويورك ثم تبدأ بعد ذلك نقل رحلات شركات طيران تحالف ستار.
وذكر فتح الله أن عمليات تطوير المبنى رقم (2) ستبدأ فور تشغيل مبنى (3) وسيتم نقل شركات الطيران العاملة بالمبنى رقم (2) وهى الكويتية والسعودية والخليج والإمارات والاتحاد والبريطانية إلى مبنى الركاب رقم (1) لحين الانتهاء من عمليات التطوير التى تتم بالمبنى كليا بتكلفة 280 مليون جنيه.

حسونه 18-12-2008 02:46 PM

رد: اليوم تشغيل تجريبى لمبنى الركاب (3) بمطار القاهرة ونقل الخطوط السعودية والكويتية لمبنى الركاب 1

مشكور على نقل الخبر

Saddam 18-12-2008 04:02 PM

رد: اليوم تشغيل تجريبى لمبنى الركاب (3) بمطار القاهرة ونقل الخطوط السعودية والكويتية لمبنى الركاب 1

بالتوفيق في مهمة التشغيل التجريبي للمطار

م.عمرو 18-12-2008 05:54 PM

لي استفسار اذا سمحتم

كيف يمكنني الذهاب الى المبنى الجديد رقم 3؟

ما اعرفه هو المطار الجديد المخصص للخطوط العربية والمطار القديم المخصص لخطوط مصر للطيران

فكيف يمكنني الوصول للمبنى رقم 3؟ هل هناك من مواصلات متوفرة إلى هناك من ميدان عبد المنعم رياض؟

وبالنسبة للوظائف الجديدة التي ستكون متاحة فيه، اين يمكنني الاستفسار عنها والتقديم فيها رجاء؟

ZAZO 18-12-2008 08:59 PM

مـصطفى

يعطيك العافية على نقل الخبر كابتن مصطفى
شكراً لك ..

تحياتي
ZAZO

kondor868 18-12-2008 10:04 PM

هى ده الأخبار
و ياريت لو فى اى معلومات عن تطوير المبني رقم 2
و فى انتظار موضوع خاص بصور كتتتتير للمبنى ال3

abobader 20-12-2008 12:30 PM

اسوأ خبر سمعته عن مطار القاهره

يعني الحين نبي نرجع لركوب الباصات, انا ماني فاهم الخطوط السعودية تعشق بهذلة ركابها ليش, يعني الحين ليش ما طلبو من ادارة المطار نقل الخطوط السعودية للصالة 3 الجديدة, خصوصا ان الخطوط السعودية اكثر خطوط لها رحلات الى مطار القاهره بعد مصر للطيران, المشكله اننا نبي نتبهذل بالباصات كم سنه وبعدين نبي نرجع للصالة 2 التعبانة والصغيرة, اتمنا ان الطيران الاقتصادي يبدا بخدمة مطار القاهره باسرع وقت لاننا متمرمطين مع السعودية متمرمطين على الاقل ندفع مبلغ اقل, واحب اشكر الخطوط السعودية على اهتمامها بركابها :ANSmile18: لاتستبعدون ان الخطوط السعودية تلغي محطة القاهره وتنزلكم بمطار اسوان وتمسكم خط الى القاهره.

m.hassan 02-02-2009 10:01 PM

و متي سيتم التشغيل النهائي لهذا المبني

a340 03-02-2009 04:44 AM

اخوي الي سأل عن كيفيه الوصول لمنى رقم 3
هل له طريج خااص و انت رايح للمطار
يتجيك لافته عليها مبنى 1
و ثانيه بمنى 2
و ثالثه مبنى 3
و بالنسبه لنقل الكويتيه و السعوديه و الطريانات الخليجيه الى المبنى 1 فكره مو زينه لانه مبنى واحد مو حلوو
و انشالله ينقلونهم الى مبنى 3

Abdelrhman 03-02-2009 08:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abobader (المشاركة 446741)

يعني الحين نبي نرجع لركوب الباصات, انا ماني فاهم الخطوط السعودية تعشق بهذلة ركابها ليش, يعني الحين ليش ما طلبو من ادارة المطار نقل الخطوط السعودية للصالة 3 الجديدة, خصوصا ان الخطوط السعودية اكثر خطوط لها رحلات الى مطار القاهره بعد مصر للطيران, المشكله اننا نبي نتبهذل بالباصات كم سنه وبعدين نبي نرجع للصالة 2 التعبانة والصغيرة, اتمنا ان الطيران الاقتصادي يبدا بخدمة مطار القاهره باسرع وقت لاننا متمرمطين مع السعودية متمرمطين على الاقل ندفع مبلغ اقل, واحب اشكر الخطوط السعودية على اهتمامها بركابها :ANSmile18: لاتستبعدون ان الخطوط السعودية تلغي محطة القاهره وتنزلكم بمطار اسوان وتمسكم خط الى القاهره.

يا حبيبي الخطوط السعودية ليس لها ذنب في هذه المشكلة، و كمان إدارة مطار القاهرة مش هدفها ازعاج او بهدلة ركاب شركات الطيران اللي حيتم نقل رحلاتها لمبنى 1 زي الخطوط السعودية و الامارات و الاتحاد و الخليج و غيرها.

هو الموضوع بما فيه ان كل الشركات الي تعمل في مبنى 2 حيتم نقلها لمبنى آخر، شركات تحالف ستار حيتم نقل رحلاتها مع مصر للطيران لمبنى 3 ، اما باقي الشركات حيتم نقلا رحلاتها لمبنى 1 و السبب الرئيسي في نقل هذه الرحلات لمبنى 1 ، هو ان إدارة المطار حتبدأ عملية تطوير مبنى 2 و زيادة الجسور فيه من 7 الى 14 تقريبا ، غير ان في دراسات بتقول انه حيتم تغيير شكل المبنى تماما.

و بالتالي بعد ما يتم الانتهاء من تطوير المبنى حترجع الشركات التي كانت تستخدم مبنى 2 إلى مكانها مرة تانية.
بس هذا هو الموضوع بالتفصيل

Abdelrhman 03-02-2009 08:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a340 (المشاركة 477362)
اخوي الي سأل عن كيفيه الوصول لمنى رقم 3
هل له طريج خااص و انت رايح للمطار
يتجيك لافته عليها مبنى 1
و ثانيه بمنى 2
و ثالثه مبنى 3
و بالنسبه لنقل الكويتيه و السعوديه و الطريانات الخليجيه الى المبنى 1 فكره مو زينه لانه مبنى واحد مو حلوو
و انشالله ينقلونهم الى مبنى 3

طبعا اكيد في لوحات إرشادية و كمان في طريق جديد اتعمل مخصوص للمبنى الجديد
بخصوص مبنى 1 هو مش وحش لإنه طبعا تم تجديده هو مشكلته بس إنه ضيق مش اكتر
و طبعا مش ينفع ينقلوا رحلات هذه الشركات لمبنى 3 لأنه مخصص لمصر للطيران و شركات تحالف ستار .

على فكرة يا ريت تلاحظوا ان الخبر ده منشور يوم 18/12/2008
و التشغيل التجريبي للمبنى 60 يوم
يعني لسه احنا في الشهر التاني

عبد الله المهنا 03-02-2009 03:41 PM

الخبر بتاريخ 18-12 ولحد الآن لم يتم تحويل الشركات الى مبنى 1 ولم يتم ايضا افتتاح مبنى رقم 3

skywalker_egypt 03-02-2009 09:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *Body (المشاركة 477422)
طبعا اكيد في لوحات إرشادية و كمان في طريق جديد اتعمل مخصوص للمبنى الجديد

بخصوص مبنى 1 هو مش وحش لإنه طبعا تم تجديده هو مشكلته بس إنه ضيق مش اكتر
و طبعا مش ينفع ينقلوا رحلات هذه الشركات لمبنى 3 لأنه مخصص لمصر للطيران و شركات تحالف ستار .

على فكرة يا ريت تلاحظوا ان الخبر ده منشور يوم 18/12/2008
و التشغيل التجريبي للمبنى 60 يوم
يعني لسه احنا في الشهر التاني

لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا

من ناحيه اللوحات الارشاديه مفيش خالص
انا كنت في المطار امبارح 2-2-2009
و وصلنا للصاله رقم 2 بالعافيه .
و قعدنا نلف حولين نفسنا
و جينا تسأل حد طلع نايم
يعني

Abdelrhman 03-02-2009 09:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة skywalker_egypt (المشاركة 477887)
لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا

من ناحيه اللوحات الارشاديه مفيش خالص
انا كنت في المطار امبارح 2-2-2009
و وصلنا للصاله رقم 2 بالعافيه .
و قعدنا نلف حولين نفسنا
و جينا تسأل حد طلع نايم
يعني

وزير الطيران احمد شفيق في آخر لقاء مع محمود سعد من فترة
اتكلم عن المشكلة دي و قال إنه حيتم تركيب لوحات إرشادية او سيتم طلاء كل مبنى من المباني بلون معين يبقى معروف عن طريق هذه الالوان

mf_max2003 04-02-2009 11:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abobader (المشاركة 446741)

اسف اخي انت زعلان لية علشان حتركب باصات في مطار القاهرة و زعلان من الخطوط السعودية !!!!!!!!!!!!!
شوف احنا نسافر علي مصر للطيران من جدة في الصالة الشمالية و طبعا" بنركب باصات و نرجع في مطار القاهرة نركيب ايضا" باصات انا مش شايف مشكلة في ركوب باصات او النزول في ممرات .......... المهم انك توصل بالسلامة ..... و شكرا"

ياسر ياسر 17-03-2009 01:27 AM

التشغيل التجريبى للصاه 3 بمطار القاهره من 90 الى 120 والكلام دا من يوم 18-12-2008 وطبعا فى ظل الازمه الاقتصاديه الى العالم فيها دلوقتى اقدر اقول انها هتستمر اكتر من كدا ممكن لاخر العام على ما اعتقد يعنى ما أعتقدش ان مصر للطيران هتشغل الصاله الجديده ومفيش ركاب اساسا هيبقى شغل بخساره يبقى اكيد الفتره التجريبيه هطول شويه

ياسر ياسر 17-03-2009 01:30 AM

انا من اشد المهتمين والمعجبين بصاله 3 بمطار القاهره لانها فعلا صرح جبار فخر لمصر كلها وانا بجد نفسى الاقيها شغاله فعلا بس امته وازاى فى ظل الازمه الاقتصاديه الموجوده فى العالم وحركه الركود الفظيعه الى موجوده فى كل خطوط الطيران لو انا كلامى مش صح ارجوا الافاده وشكرااااااااااا

الساعة الآن 08:23 AM.