:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   نظم الحجوزات الالية لوكلاء السياحة و السفر (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=71)
-   -   راتب موظف الكاونتر في مصر للطيران (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=45229)

برنسيسة 24-01-2009 06:08 PM

راتب موظف الكاونتر في مصر للطيران

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا كنت قبل اسأل عن موضوع الراتب دة لاني كنت مقبلة ع المجال ومكنتش عارفة حاجة

لكن دلوقتي قدرت طبعا اعرف حاجات كتير عن راتب موظف الكاونتر او موظف الحجز بالنسبة لمصر للطيران

اما الموظف الجديد اللي معندوش اي خبرة في الحجز والتشييك وصغير السن يعني 23او 24 بيتم تعيينة ع 1500ج مصري وهذا الكلام موثووق منة وذلك بالطبع اثناء فترة تدريبة ع الشغل وكيفية اصدار التذكرة

ومع الخبرة يعني كام شهر كدة الراتب بيزيد وبياخد ع كل تذكرة ريئيشو بيقدر يعملها حوالي 20 ج دا غير الراتب الاصلي

و ع فكرة انا كنت قبل مادخل المجال كنت اسأل الناس في مصر للطيران عن موضوع الراتب دة اللي يقول 300 والي يقول 350 واتاريهم كانوا بيبعدوا اي حد عن التقديم عشان يمهدوا الجو لاقاربهم وهذا ما رأتة بأم عيني سواء بمكاتب البيع او بالمطار

يعني اللي يقدم في مصر للطيران يقدم بقلب جامد ومع توفيق ربنا بيوصل لاعلي المراتب ان شاء الله

اه كمان دا غير ان الشركة بتطلعة ياخد الاماديوس من سيتي ستارز توكيل اماديوس بمصر
ودة بيتاخد الاماديوس فية للافراد خارج اي شركة ب 1400 ج مصري

وبعد مرور فترة تدريبة والاعتماد علية في اصدار التذكرة يتم منحة مميزات اكثر كالتذاكر المجانية لة ولافراد عائلتة من الدرجة الاولي يعني الزوج او الزوجة الابناء

وطبعا اليونيفورم مرتين بالعام وشوز كمان ومواعيد تمام من 9 الي 5 خمس ايام بالاسبوع

يعني انا اقول اللي اعرفة واكيد هناك مميزات اكثر انا لسة معرفهاش ومميزات اكببببببببببببببببببببر بالشركات الاخري كالاماراتية مثلا والقطرية والاتحاد

وسلاااااااااااااااااااملم

AboAbdulla 24-01-2009 06:21 PM

رد: راتب موظف الكاونتر في مصر للطيران

السلام عليكم ورحمة ورحمة الله

ماشاء الله تبارك الله

مميزات وراواتب ممتازة

شكرا لك على هذه المعلومات القيّمة
والله يكتبه لك في ميزان أعمالك
والى الامام بإذن الله

برنسيسة 24-01-2009 06:25 PM

مرورك اخوي ابو عبدالله والله تاج ع الرووس

الله لا يحرمنا منة المرور ولا عدمناك

reda bond (HR) 24-01-2009 06:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة برنسيسة (المشاركة 470378)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا كنت قبل اسأل عن موضوع الراتب دة لاني كنت مقبلة ع المجال ومكنتش عارفة حاجة

لكن دلوقتي قدرت طبعا اعرف حاجات كتير عن راتب موظف الكاونتر او موظف الحجز بالنسبة لمصر للطيران

اما الموظف الجديد اللي معندوش اي خبرة في الحجز والتشييك وصغير السن يعني 23او 24 بيتم تعيينة ع 1500ج مصري وهذا الكلام موثووق منة وذلك بالطبع اثناء فترة تدريبة ع الشغل وكيفية اصدار التذكرة

ومع الخبرة يعني كام شهر كدة الراتب بيزيد وبياخد ع كل تذكرة ريئيشو بيقدر يعملها حوالي 20 ج دا غير الراتب الاصلي

و ع فكرة انا كنت قبل مادخل المجال كنت اسأل الناس في مصر للطيران عن موضوع الراتب دة اللي يقول 300 والي يقول 350 واتاريهم كانوا بيبعدوا اي حد عن التقديم عشان يمهدوا الجو لاقاربهم وهذا ما رأتة بأم عيني سواء بمكاتب البيع او بالمطار

يعني اللي يقدم في مصر للطيران يقدم بقلب جامد ومع توفيق ربنا بيوصل لاعلي المراتب ان شاء الله

كلامك صح 100%
وهى شغلانه ممتازة والله وليها مستقبل كبير عندنا فى الشركه
لانه بعد عدد سنين معين فى الخدمه ممكن يقدم لأختبارات العاملين بالخارج وهو انه بيتم نقله للعمل بأى من المحطات الخارجية لمصر للطيران
وهى ما يطلق عليها رحلة المليون
راتبه حوالى 30000 فى الشهر وممكن يوصل لــ 45000
وشكرا

برنسيسة 24-01-2009 06:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة reda bond (HR) (المشاركة 470392)
كلامك صح 100%
وهى شغلانه ممتازة والله وليها مستقبل كبير عندنا فى الشركه
لانه بعد عدد سنين معين فى الخدمه ممكن يقدم لأختبارات العاملين بالخارج وهو انه بيتم نقله للعمل بأى من المحطات الخارجية لمصر للطيران
وهى ما يطلق عليها رحلة المليون
راتبه حوالى 30000 فى الشهر وممكن يوصل لــ 45000
وشكرا

طبعا توثيقك لكلامي يثبت صحتة اكثر لانك تعمل في الHR

و ع فكرة انا سمعت عن رحلة المليون دي وقام بيها واحد اعرفة عز المعرفة وهو كان محاسب بمصر للطيران وطلع جدة او الرياض ومسك ادارة مكتب واستمر في الترتيب الي ان وصل لاعلي المناصب في الشركة بمصر

reda bond (HR) 24-01-2009 07:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة برنسيسة (المشاركة 470400)
طبعا توثيقك لكلامي يثبت صحتة اكثر لانك تعمل في الHR

و ع فكرة انا سمعت عن رحلة المليون دي وقام بيها واحد اعرفة عز المعرفة وهو كان محاسب بمصر للطيران وطلع جدة او الرياض ومسك ادارة مكتب واستمر في الترتيب الي ان وصل لاعلي المناصب في الشركة بمصر

يا ترى مين
اصل انا اللى ماسك كنترول لجان العاملين بالخارج
:ANSmile04:

برنسيسة 24-01-2009 07:17 PM

كل اللي اقدر اقولهولك انة هو واخوة في مصر للطيران واخوة محاسب بردة وبس سنة صغير بس وهما من المنصورة بس كفاية كدة لانك لو طلعت تعرفهم هيبقي شكلي وحش اوي لاني بقررررررررررر ع الراجل

ههههههههههههه

reda bond (HR) 24-01-2009 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة برنسيسة (المشاركة 470417)
كل اللي اقدر اقولهولك انة هو واخوة في مصر للطيران واخوة محاسب بردة وبس سنة صغير بس وهما من المنصورة بس كفاية كدة لانك لو طلعت تعرفهم هيبقي شكلي وحش اوي لاني بقررررررررررر ع الراجل

ههههههههههههه

متقلقيش انا لحد دلوقتى معرفتهوش
وعلى العموم متخافيش

كلنا بنقرررررررر عليهم .... مش لوحدك

:ANSmile04:

طائر بلا اجنحه 20-04-2009 01:00 AM

والله يارب يطلع الكلام ده صح انا لسه ما اخدتش المرتب بس اول ما هاقبض هاقولكم ايه النظام
بس عندى سؤال يعنى السفر لمكاتب مصر للطيران فى الخارج اكيد للذكور فقط صح؟
طب يعنى ايه فرص الترقيه للبنات فى المجال ده يعنى هانفضل طول عمرنا كونتر ؟
وشكرا على الموضوع

برنسيسة 17-06-2009 01:36 PM

طائر بلا اجنحة

ها فبضتي الراتب ولا هتهربي من العزومة هههههههههه

مبارك عليكي يارب

وبالنسبة للسفر للمحطات فالخليج لحد دلوقتي انا مسمعتش عن بنات سافروا

وبعدين انتي لسة صغيرة اثبتي نفسك فالمحطة هنا ودرجة درجة هتوصلي لاعلي المراتب

والترقية موجودة الا انني لم اري فالمحطة اشخاص اعلي من اشخاص فالمهنة احس ان الكل ايد واحدة مهما عليت مكانتهم الوظيفية صراحة الجو هناك ممتع جدا واكيد انتي جربتي

hazimjodo 09-07-2009 12:50 PM

ياعني من الاخر كويسة الواحد يتكل علي الله

برنسيسة 30-12-2009 10:53 PM

بناء علي التجربة

مرتب الموظف في مجال الحجز او الحركة اوخدمة العملاء

في شركة الطيران

وليس مصر للطيران تحديدا

يبدأ من 3 الاف ج مصري

يعني اللي بيدرس ابشر ستجد راتب مرضي ومعوض لما تجد من متاعب باذن الله

Ahmad_shahba 30-12-2009 11:19 PM

موضوع رائع بس انا ياريت حد يساعدني
في التقديم وهل هما فتحين باب التقديم حاليا وانا على الفكرة انا اشتغلت في المجال ده قبل كده وعندي خبرة كويسة في ال check-in بس الواحد خلص الجيش وحاولت ادور على وظيفة في المجال ده عند مصر الطيران بعد ما خلصت وملقتش فانا طالب مساعدتكم باي معلومة ممكن تفدني
شاكر ليكم على طرح الموضوع ده واعذروني للاطالة

moamen88 31-12-2009 01:37 AM

طب يا جماعة انا خريج سياحة وفنادق 2009 وعاوز اقدم في مصر للطيران اعمل ايه؟

abdo22 31-12-2009 02:31 AM

والله رواتب كويسه وخصوصا فى مصر وعلى فكرة قركم عليهم جايب نتيجه لانهم زى مابيجوا باليمين بيروحوا بالشمال غير الجو والحياة الروتينيه والغريه اهم حاجه مش الراتب ان الشركه تحترم موظفيها وتكون الفرص متساويه للترقيه لان ده بياثر على الموظف وطريقه عمله ويارب التوفيق للجميع يارب تتقبلوا مرورى

السفيرة عزيزة 01-01-2010 08:13 PM

اختي البرنسيسة انا بحب مواضيعك جدا

استفدت منها كتير

واتمنى لك التوفيق

برنسيسة 03-01-2010 01:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moamen88 (المشاركة 833994)
طب يا جماعة انا خريج سياحة وفنادق 2009 وعاوز اقدم في مصر للطيران اعمل ايه؟

https://www.flyingway.com/vb/showthre...d=1#post836662

hossam_3x 12-03-2010 06:32 PM

السلام عليكم ورحمة الله
ايه الاخبار يا جماعه يارب يكون الكل بخير واحسن حال يارب
كنت عاوز استفسر استفسار صغير كده عن حاجه
انا من فتره مهتم بمجال الضيافة الجوية
وبعد اما قريت الموضوع هنا اهتميت بكل المجالات
لانى مهتم جدا بمصر للطيران من حوالى 3 شهور كده
مع العلم انى لسه بدرس فى كلية التجارة بس متابع الاخبار بردك
المهم كنت عاوز اعرف
هل فعلا مش بيشتغل حد هناك الا بواسطه والكلام ده ؟
وهل فى حد هنا يقدر يساعدنى انى اشتغل بشركة مصر للطيران ؟
وهل الشركة بتقدم تدريبات للطلبة ؟
ارجو الافاده من الاعضاء العاملين
وجزاكم الله كل خير
مصر للطيران
الى الامام دائما

برنسيسة 23-03-2010 02:40 PM

وعليكم السلام

ايوة محدش بيشتغل في مصر للطيران غير بالواسطة اللهم الا قليل قليل القليل ودول بردة مشكوك فيهم انهم جايين بالواسطة

اما تدريبات الشركة
فالشركة بتقدم للراغبين تدريبات في عدة مجالات مختلفة منها التسعير اليدوي للتذاكر ودة بيأهلك للعمل في شركات السياحة ويدعمك ويدعم السيرة الذاتية عند التقديم في اي شركة سياحة اوطيران
هو مكلف شوية ثلاث مستويات المستوي بالف و200 ج وتابع مواضيعي ستجد الكثير من التفاصيل

madianm 06-04-2010 09:42 PM

سؤالى ليكى يا برنسيسة انا حاليا بدرس كلية تجارة تمام ومعايا كورس icdl ومعايا كورس انجليش هل استطيع ان اعمل بوظيفة بمصر للطيران وطبعا لازم واسطة اكيد عارف وهيكون وظيفتى ايه بمؤهلى هذا وراتبى كام ارجو الرد على سؤالى بحكم خبرتك

مصرية2000 06-04-2010 10:50 PM

ممكن اسال عن رواتب المضيفات وكذالك فترة التدريب وكل ما يتعلق بها فى مصر للطيران ارجو الافادة

italianstalian 07-05-2010 11:57 PM

يا جماعة انا اتقبلت فى الموارد اليشرية مصر للطيران للصيانة و انا ياعمل حاليا فى المشتريات الخارجية فى قطاع خاص و انا ليسانس اداب انجليزى و حاسس ان الموارد مش مجالى فانتوا اسه رايكم اروح مصر للطيران ولا اخلينى فى شغلى و ايه مميزات العمل فى مصر للطيران

italianstalian 08-05-2010 09:02 PM

يا جماعة انا اتقبلت فى الموارد اليشرية مصر للطيران للصيانة و انا ياعمل حاليا فى المشتريات الخارجية فى قطاع خاص و انا ليسانس اداب انجليزى و حاسس ان الموارد مش مجالى فانتوا اسه رايكم اروح مصر للطيران ولا اخلينى فى شغلى و ايه مميزات العمل فى مصر للطيران

Dr.Flight 08-05-2010 09:04 PM

بجد ..... و الله رواتب كويسة

برنسيسة 14-07-2010 03:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة italianstalian (المشاركة 923153)

لا والله مصرللطيران كويسة نوعا ومرتباتها حلوة وبعدين اه الموارد لبشرية مش مجالك بس كمان دراستك بتأهلك لعدة مجالات مش محتاجة مؤهل معين زي الموارد البشرية وبعدين انت لو دخلت مصرللطيران ممكن تنقل نفسك بعد كدة لاي حتة تانية جوة الشركة يعني المهم تحط رجلك فيها وخلاص وهما بيدولك حوالي 2000 ج مرتب في الاول وبينزلوا مكافات كتير ع طول يعني انت قارن بين شغلك وبين وظيفة مصر للطيران هتلاقي انها بالنسبة للقطاع الخاص احسن كتيير كفاية انك بتاخد حقوقك كاملة

برنسيسة 14-07-2010 03:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصرية2000 (المشاركة 905317)
ممكن اسال عن رواتب المضيفات وكذالك فترة التدريب وكل ما يتعلق بها فى مصر للطيران ارجو الافادة

رواتب المضيفات بتبتدي من 3000 وبتعلي كل ما البدلات بتعلي وساعات الطيران بتزيد يعني حوالي 8000 في الاول وقابلين للزيادة
دة اللي اعرفة لاني مش مضيفة جوية

bosh23 14-07-2010 10:48 PM

ممكن حد يقولي الطيار بياخد كام في مصر للطيران وماهي الشروط للعمل كطيار
ياريت اللي عنده معلومة يفيدني أو أي حد في مصر يسألي

peter 6120 15-09-2010 02:54 PM

فى حد يسمع عن الشركة المصرية لخدمات الطيران ؟ او eas

peter 6120 15-09-2010 03:01 PM

فى حد يسمع عن الشركة المصرية لخدمات الطيران ؟ او eas

ya_love 16-09-2010 03:50 AM

موضوع جميل واجمل ما فيه انكم بتردو علي بعض وكل سنة وانتم طيبيين

كان عندي سؤال سمعت ان الي يدخل المجال دة لازم يكون معاه مؤهل عالي ولغة انجليش عالي ايضا هل الكلام دة صحيح طيب افرض الواحد معاه دبلوم مش قدر يكمل وممكن يستوعب المجال دة خاصتا انه عنده خلفية كبيرة في الكمبيوتررر

السؤال الثاني

انا بحاول اقرء عن المجال عشان اكون ملم اكتررر وعرفت انه في تدريب في شركات السياحة ياتري
ما هو المقابل المادي الي بتخده الشركات دي وايه الشروط الواجد توافرها ارجو حد يرد عليا ومشكورررررررر مقدماااا

الساعة الآن 11:30 PM.