:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   إلى اى مدى يشكل الفقر عائقا لكى تصبح طيار ؟ وهل من حلول لتخطى هذه العقبة ؟ (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=134814)

the7skulls 25-04-2013 01:49 PM

إلى اى مدى يشكل الفقر عائقا لكى تصبح طيار ؟ وهل من حلول لتخطى هذه العقبة ؟

السلام عليكم,
اخوانى اريد منكم ان تشاركونى فى هذه المشكله لعلنا نصل الى حل إلى اى مدى يشكل الفقر عائقا لكى تصبح طيار ؟ وهل من حلول لتخطى هذه العقبة ؟
مع الاخذ فى الحسبان ان السن من الممكن ان يشكل عقبه اخرى فى المستقبل ! فهل من حل لكى استطيع تحقيق حلمى فى ان اصبح طيار :crazy_pilot:ولو طالت الفترة اهم شىء انى اصل لحلمى باذن الله قبل فوات الاوان:crybaby:

tariq mohamed 25-04-2013 06:20 PM

من وجهة نظري في حلين:-
1- الشغل وتجميع المال اللازم .
2- الإقتراض سواء من قريب أو بعيد أو بنك .

مع الدعاء في جوف الليل والصلاة والإلتزام بالإستغفار في كل الأوقات ودعاء الوالدين لك ..

في حكمة بتقول بمجرد انك تتخذ قرار لعمل شيء ما ( يعني تنوي ) فإن المعونة الإلهية ستهب لمساعدتك .. من تجربة شخصية..
الآن لازم تضع في نفسك إنك طيار وحتدرس طيران .. كيف .. حتتيسر .. بس لازم تتعب شوية في البحث عن حل ..وفي حل ..
معليش طولت عليك .. الله ييسر أمرك ويوفقك ..

the7skulls 25-04-2013 07:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tariq mohamed (المشاركة 1302249)
من وجهة نظري في حلين:-
1- الشغل وتجميع المال اللازم .
2- الإقتراض سواء من قريب أو بعيد أو بنك .

مع الدعاء في جوف الليل والصلاة والإلتزام بالإستغفار في كل الأوقات ودعاء الوالدين لك ..

في حكمة بتقول بمجرد انك تتخذ قرار لعمل شيء ما ( يعني تنوي ) فإن المعونة الإلهية ستهب لمساعدتك .. من تجربة شخصية..
الآن لازم تضع في نفسك إنك طيار وحتدرس طيران .. كيف .. حتتيسر .. بس لازم تتعب شوية في البحث عن حل ..وفي حل ..
معليش طولت عليك .. الله ييسر أمرك ويوفقك ..

اخى الكريم شكرا لمشاركتك وكلامك صحيح فهى تعتبر اهم وابرز الحلول ولكن تقابلنا فى مصر امام كل حل عقبه اخرى فامام القروض تجد الفوائد الربويه فى جميع البنوك وامام الشغل تجد اقصى مرتب 1000 جنيه فى الشهر وقول حتحوش مثلا فى السنه 12000 جنيه يعنى عشان تجيب سعر اقل مدرسه مش محتاج اقل من 5-10 سنين يكون سنك كبر وصدقنى محدش كمان لاقى الشغل ابو 1000 جنيه دة :)
تحياتى

teeto 25-04-2013 08:02 PM

لا عتقد انه الفقر شكل عائق نهائيا

اولا عندك البعثات الداخلية والخارجية

ثانيا عندك انك تطلع تدرس على حسابك وتحول بعثة وترجع فلوسك

وتقريبا لو تختار المدن الرخيصة والمعاهد الرخيصة مزانيتك ماراح تزيد عن 25 الف ريال سعودي

مع الغلم الملحقية ترجع لك الفلوس الي دفعتها في المعهد

اتمنى اكون افدك

مع تمنياتي لك بالتوفيق

نادر عبدالرحمن 25-04-2013 08:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the7skulls (المشاركة 1302253)
اخى الكريم شكرا لمشاركتك وكلامك صحيح فهى تعتبر اهم وابرز الحلول ولكن تقابلنا فى مصر امام كل حل عقبه اخرى فامام القروض تجد الفوائد الربويه فى جميع البنوك وامام الشغل تجد اقصى مرتب 1000 جنيه فى الشهر وقول حتحوش مثلا فى السنه 12000 جنيه يعنى عشان تجيب سعر اقل مدرسه مش محتاج اقل من 5-10 سنين يكون سنك كبر وصدقنى محدش كمان لاقى الشغل ابو 1000 جنيه دة :)
تحياتى

هههههههههه
صحيح اكبر عائق الذي يواجه الاشخاص الراغبين بدراسة الطيران هو الجانب المادي ولكن هذا لا يمنع من البحث المستمر عن حلول بديلة... و انا اعرف الكثير من الاشخاص ابتعدو عن الطيران لان تكلفته غالية وانا من وجهة نظري انه اغلى من اي تخصص ثاني، والبعض بيقول ان الطب اغلى لكن مدة دراسته على حد معرفتي ٤ او ٧ سنوات بينما الطيران في مدة لا تزيد عن السنتين و مدة الدراسة له عامل بالتكلفة.
واما من ناحية القروض الذي تمنحه البنوك فمن صعب جدا الحصول على قرض سوى كان قرض ربوي او غير ربوي.
وانا من نصيحتي انك اما ان تعمل وتجمع المال اللازم لاخذ كل رخصة بمفرده الى ان تحصل على الCPL وتشتغل طيار في شركة صغيرة مثل شركات الشحن وبكذا انت تشتغل+ تجمع ساعات وخبرة يعني مثلا الان سعر الppl تقريبا 6000 دولا تحاول تجمع هذا المبلغ وتاخذ الرخصة ثم تجمع مرة اخرى وتاخذ الIR وهكذا
والحل الاخر ان تبحث عن قرض وتدرس في ارخص اكاديمية وتاخذ الFAA لانه ارخص بس بتتعب فيه لما تدور على وظيفة
وبالتوفيق انشاءالله

the7skulls 25-04-2013 08:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة teeto (المشاركة 1302259)

وتقريبا لو تختار المدن الرخيصة والمعاهد الرخيصة مزانيتك ماراح تزيد عن 25 الف ريال سعودي

اتمنى اكون افدك

مع تمنياتي لك بالتوفيق

ما شاء الله اخى :onlinelong: حلول جميله واول مرة اسمع عنها
لو تسمح تقولى هل توجد بعثات بمصر وكيف اعرف هل توجد ام لا ! ؟
وهل معاهد الطيران الرخيصه ممكن تفرق فى فرص العمل عن الاخرى ؟
وهل توجد مدارس بهذه الاسعار 25 الف ؟ انا اقل سعر قرأته فى المنتدى 25 الف دولار معهد فونكس تقريبا !! وانا اعرف انه توجد معاهد رخيصه فى دول اخرى ولكن حذرونى من النصب :( فخفت حتى من التفكير فيها

وارجو من حضرتك شرح كيف اقدم على بعثه لانى اول مرة اسمع عنها !
وشكرا جزيلا لحضرتك
تحياتى

the7skulls 25-04-2013 08:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر عبدالرحمن (المشاركة 1302263)
هههههههههه
صحيح اكبر عائق الذي يواجه الاشخاص الراغبين بدراسة الطيران هو الجانب المادي ولكن هذا لا يمنع من البحث المستمر عن حلول بديلة... و انا اعرف الكثير من الاشخاص ابتعدو عن الطيران لان تكلفته غالية وانا من وجهة نظري انه اغلى من اي تخصص ثاني، والبعض بيقول ان الطب اغلى لكن مدة دراسته على حد معرفتي 4 او 7 سنوات بينما الطيران في مدة لا تزيد عن السنتين و مدة الدراسة له عامل بالتكلفة.
واما من ناحية القروض الذي تمنحه البنوك فمن صعب جدا الحصول على قرض سوى كان قرض ربوي او غير ربوي.
وانا من نصيحتي انك اما ان تعمل وتجمع المال اللازم لاخذ كل رخصة بمفرده الى ان تحصل على الCPL وتشتغل طيار في شركة صغيرة مثل شركات الشحن وبكذا انت تشتغل+ تجمع ساعات وخبرة يعني مثلا الان سعر الppl تقريبا 6000 دولا تحاول تجمع هذا المبلغ وتاخذ الرخصة ثم تجمع مرة اخرى وتاخذ الIR وهكذا
والحل الاخر ان تبحث عن قرض وتدرس في ارخص اكاديمية وتاخذ الFAA لانه ارخص بس بتتعب فيه لما تدور على وظيفة
وبالتوفيق انشاءالله

فعلا عندك حق ان الطيران مرتفع التكلفه جدا ولكن ان شاء الله طول مانا عايش حفضل احاول بكل الطرق وبجد
ما شاء الله عليك قدمت حل عملى وراااااااائع جدا:onlinelong: انا اول مرة اعرف انى ممكن اشتغل بكل رخصه بمفردها ياريت تقولى على اماكن مدارس ممكن تدى كل رخصه لوحدها اعتقد انه مش متاح فى كل المدارس وبجد بجد شكرا لحضرتك
تحياتى

رضا محمد 25-04-2013 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the7skulls (المشاركة 1302266)
ما شاء الله اخى :onlinelong: حلول جميله واول مرة اسمع عنها
لو تسمح تقولى هل توجد بعثات بمصر وكيف اعرف هل توجد ام لا ! ؟
وهل معاهد الطيران الرخيصه ممكن تفرق فى فرص العمل عن الاخرى ؟
وهل توجد مدارس بهذه الاسعار 25 الف ؟ انا اقل سعر قرأته فى المنتدى 25 الف دولار معهد فونكس تقريبا !! وانا اعرف انه توجد معاهد رخيصه فى دول اخرى ولكن حذرونى من النصب :( فخفت حتى من التفكير فيها

وارجو من حضرتك شرح كيف اقدم على بعثه لانى اول مرة اسمع عنها !
وشكرا جزيلا لحضرتك
تحياتى

الحلول الجميلة دى مش موجودة فى مصر يامعلم :(
فى حل كدا لو الفلوس مش هتكفى معاك اوى
انتا ممكن تدخل كلية جووية حكومية طبعا ومش هتدفع حاجة بس مش هتكون مدنى هتكون حربي

the7skulls 25-04-2013 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1302271)
انتا ممكن تدخل كلية جووية حكومية طبعا ومش هتدفع حاجة بس مش هتكون مدنى هتكون حربي

اها انا حسيت كدة فعلا :( معندناش بعثات ولا اى حاجة
وحل حضرتك للاسف مش حينفع بغض النظر انى مش عايز اصلا اكون طيار حربى ولا بطيق حياه الجيش وانها 3 سنين ومرتباتهم تعبانه ومش حكلمك عن انهم بيغيبوا عن بيوتهم فترات طويله جدا وكمان النظر واسباب ملهاش حصر عمرى ما حفكر فيها ,,,,,, ان شاء الله ربنا ييسر الاحوال :)
وشكرا لحضرتك
تحياتى

نادر عبدالرحمن 25-04-2013 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the7skulls (المشاركة 1302270)
فعلا عندك حق ان الطيران مرتفع التكلفه جدا ولكن ان شاء الله طول مانا عايش حفضل احاول بكل الطرق وبجد
ما شاء الله عليك قدمت حل عملى وراااااااائع جدا:onlinelong: انا اول مرة اعرف انى ممكن اشتغل بكل رخصه بمفردها ياريت تقولى على اماكن مدارس ممكن تدى كل رخصه لوحدها اعتقد انه مش متاح فى كل المدارس وبجد بجد شكرا لحضرتك
تحياتى

احب اوضح اولا انك ما تقدر تشتغل في اي شركة طيران بدون الcpl وهو رخصة تجارية commercial pilot license يسمح لك بالعمل وللحصول على هذا الرخصة يجب ان يكون معك الppl اولا والir ليصبح لديك صلاحيات للطيران في الليل او عند صعوبة الرؤية مثل سوء الاحوال الجوية. لكن اذا عندك الppl تقدر تستاجر طائرة صغيرة وتأخذ ركاب وتتفق معاهم على مبلغ معين .
بس مثل ما قلت ما تقدر تشتغل بشركة الا بالCPL .

وفي اماكن كثييييييييييييييييييرة جدا جدا جدا لتاخذ رخصة الppl وما اقدر اقولك وين افضل فهذا يعتمد عليك ووضعك، والحل انك تروح لجوجل وتكتب ppl course وتعمل بحث بنفسك وتختار بناءً على رغبتك والمكان اللي انت تشوفه مناسب لك.

نادر عبدالرحمن 25-04-2013 10:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1302271)

العمل كطيار حربي هو من افضل الطرق لتصبح طيار مدني لكن غالبا ما يكون شروط الالتحاق بها صعبه مثل اللياقة البدنية لازم يكون عالي جدا وغيره من شروط بس اذا شفت انك تقدر تصير طيار حربي فانصحك ان تستغل الفرصة والتؤكل على الله

the7skulls 25-04-2013 10:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر عبدالرحمن (المشاركة 1302277)
احب اوضح اولا انك ما تقدر تشتغل في اي شركة طيران بدون الcpl وهو رخصة تجارية commercial pilot license يسمح لك بالعمل وللحصول على هذا الرخصة يجب ان يكون معك الppl اولا والir ليصبح لديك صلاحيات للطيران في الليل او عند صعوبة الرؤية مثل سوء الاحوال الجوية. لكن اذا عندك الppl تقدر تستاجر طائرة صغيرة وتأخذ ركاب وتتفق معاهم على مبلغ معين .
بس مثل ما قلت ما تقدر تشتغل بشركة الا بالCPL .

وفي اماكن كثييييييييييييييييييرة جدا جدا جدا لتاخذ رخصة الppl وما اقدر اقولك وين افضل فهذا يعتمد عليك ووضعك، والحل انك تروح لجوجل وتكتب ppl course وتعمل بحث بنفسك وتختار بناءً على رغبتك والمكان اللي انت تشوفه مناسب لك.

تمام :onlinelong: شكرا لحضرتك

the7skulls 25-04-2013 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نادر عبدالرحمن (المشاركة 1302282)
العمل كطيار حربي هو من افضل الطرق لتصبح طيار مدني لكن غالبا ما يكون شروط الالتحاق بها صعبه مثل اللياقة البدنية لازم يكون عالي جدا وغيره من شروط بس اذا شفت انك تقدر تصير طيار حربي فانصحك ان تستغل الفرصة والتؤكل على الله

لا حضرتك الطيران الحربى فى مصر مختلف تماما ودون الدخول فى تفاصيل للاسف نظرى مش 6/6 ولا يوجد حل للكليات الحربيه والشرطة عندنا :) وللاسف ما اقدر التحق بالجيش (معنويا)
ولك جزيل الشكر

رضا محمد 26-04-2013 01:02 AM

ربنا يوفقك ياحوب ان شاء الله بس انتا لو مش مصرى كنت قلتلك اطلع اشتغل برة وانتا بتدرس بس عشان السن هيفرق

the7skulls 26-04-2013 09:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1302314)
ربنا يوفقك ياحوب ان شاء الله بس انتا لو مش مصرى كنت قلتلك اطلع اشتغل برة وانتا بتدرس بس عشان السن هيفرق

ربنا يخليك ويوفقك انت كمان ان شاء الله
وفعلا انا بفكر فى الموضوع دة بس مستنى فرصه كويسه :)

tariq mohamed 26-04-2013 11:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة teeto (المشاركة 1302259)

اتمنى اكون افدك

مع تمنياتي لك بالتوفيق

سعر الأكاديمية عندو عامل كبير .. يعني مثلاً لو في أكاديمية دراستها بتكلف أقل من اربعين الف دولار ابعد منها طوالي ..

haidy R 01-05-2013 08:56 PM

على فكرة دراسة الطيران بتبقى فى اى وقت يعنى انت دلوقتى ادرس اى مجال تانى و اشتغل و جمع المال و اتعلم طيران لان مفيش سن معين لدراسة الطيران

MrQoZy 03-05-2013 03:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haidy R (المشاركة 1303204)
على فكرة دراسة الطيران بتبقى فى اى وقت يعنى انت دلوقتى ادرس اى مجال تانى و اشتغل و جمع المال و اتعلم طيران لان مفيش سن معين لدراسة الطيران

بس للتوضيح
اذا عديت 27 سنة التوظيف بيكون اصعب
لا تقولي في طيارين كبار
الطيارين الكبار معهم ساعات بالهبل على المحركات النفاثة
اخي صاحب الموضوع لا تنسى شغلة التايب ريتنج اللي اصبحت شغلة شبه مطلوبة من الجميع

لا اقصد تحطيم المعنويات أبدا وأسأل الله ان يحقق حلمك,انا كانت دراستي للطيران شبه مستحيلة لكن اذا أراد الله فلا رادع لحكمه وانا جربت هذا الشيء بنفسي والحمد لله حاليا بدرس PPL
حاول اتدين ودبرها اذا عندك مقدرة
روح الخطوط المصرية واسالهم عن شغلة السن هذي
هل يطلبوا سن معين أم لا?!

تحيتي للجميع

haidy R 04-05-2013 01:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrQoZy (المشاركة 1303359)

بس للتوضيح
لا تقولي في طيارين كبار

لا اقصد تحطيم المعنويات أبدا وأسأل الله ان يحقق حلمك,انا كانت دراستي للطيران شبه مستحيلة لكن اذا أراد الله فلا رادع لحكمه وانا جربت هذا الشيء بنفسي والحمد لله حاليا بدرس PPL

تحيتي للجميع

اخر اعلان كان نازل فى مصر للطيران ان يكون السن لا يزيد عن تاريخ بدء قبول عن ال 35 عاما اما لو اتكلمنا عن الشركات الخاصة بتقبل من اى سن بشرط ان لازم تكون عامل type rating ..... و على فكرة انت علشان تتقبل فى مصر للطيران او فى الشركات الخاصة لازم واسطة لو معكش الواسطة يبقى مفيش غير انك تعمل الاتنين type rating and line training .....و انا من رأى انك لا تدين نفسك لان محدش بيضمن الوظيقة و سيبها على الله اصل ممكن تدين نفسك و لقدر الله و العياذ بالله متلقيش وظيفة فأنا من وجهة نظرى انك تدرس مجال تانى و تشتغل و بعدين تتعلم طيران و لو سنك عدى ال 35 ..يبقى خليك فى الشركات الخاصة لقيت وظيفة يبقى تمام متقبلتش يبقى عليك و على
الline training

the7skulls 04-05-2013 06:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MrQoZy (المشاركة 1303359)

بس للتوضيح
لا تقولي في طيارين كبار

تحيتي للجميع

ان شاء الله احقق حلمى قبل سن 27 اعتقد ان كمان بعض الاكاديميات لا تقبل فوق سن ال 27
انا متوكل على الله وشكرا لك اخى الكريم

the7skulls 04-05-2013 06:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haidy R (المشاركة 1303522)
اخر اعلان كان نازل فى مصر للطيران ان يكون السن لا يزيد عن تاريخ بدء قبول عن ال 35 عاما اما لو اتكلمنا عن الشركات الخاصة بتقبل من اى سن بشرط ان لازم تكون عامل type rating ..... و على فكرة انت علشان تتقبل فى مصر للطيران او فى الشركات الخاصة لازم واسطة لو معكش الواسطة يبقى مفيش غير انك تعمل الاتنين type rating and line training .....و انا من رأى انك لا تدين نفسك لان محدش بيضمن الوظيقة و سيبها على الله اصل ممكن تدين نفسك و لقدر الله و العياذ بالله متلقيش وظيفة فأنا من وجهة نظرى انك تدرس مجال تانى و تشتغل و بعدين تتعلم طيران و لو سنك عدى ال 35 ..يبقى خليك فى الشركات الخاصة لقيت وظيفة يبقى تمام متقبلتش يبقى عليك و على
الline training

عندك حق انا كمان مش بفكر فى موضوع القروض دة خاالص ولا انى استلف من حد وان شاء الله زى ما حضرتك بتقول الاقى وظيفه بعد ما اخلص كليه بالاضافه لبعض المساعدات من العائله :) وباذن الله الحق احقق حلمى
والفكرة انك تسعى ورى هدفك يعنى اعتقد ان مصاريف تعلم الطيران اقل بكتيير من سعر الشقق دلوقتى فكانى بجهز نفسى للجواز :) المشكله انك تلاقى شغل بعائد محترم يساعدك فى انك تحقق حلمك ايا كان

ود مدني 04-05-2013 09:57 AM

المال وعدم توفره في الايدي اكبر عائق امام الراغب في دراسة الطيران وهناك حلول منها
1- السفر الى اوربا او امريكا للعمل وخلال تلك الفتره يمكنك ان تدرس الطيران
2- ان تعمل في مجال يدر عليك المال في التجاره او غيرها
3- تدخل طيران حربي
4- تدرس شئ متعلق بالطيران وبعدها تحول منه الى دراسة الطيران

اما الاقتراض فلا انصح به
من الذي يضمن لك ان ستجد فرصة العمل التي بها ستسدد ما عليك من ديون

رضا محمد 04-05-2013 12:22 PM

بص هو فى حركة انا عارفها من التجارة فى النت وممكن تجيب فيها سعر كويس اوى فى مدة سنة او اتنين تدرس بيهم طيران بس هو تقريبا كان فيه شبه ربا انا كنت هعمل كدا بس طلع الموضوع مش تمام دا من وجهة رايي مش عارف بنسبالك هيكون ايه ؟ شوف ولو كدا قولى وانا هفهمك الطريقة

the7skulls 04-05-2013 03:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ود مدني (المشاركة 1303546)
المال وعدم توفره في الايدي اكبر عائق امام الراغب في دراسة الطيران وهناك حلول منها
1- السفر الى اوربا او امريكا للعمل وخلال تلك الفتره يمكنك ان تدرس الطيران
2- ان تعمل في مجال يدر عليك المال في التجاره او غيرها
3- تدخل طيران حربي
4- تدرس شئ متعلق بالطيران وبعدها تحول منه الى دراسة الطيران

اما الاقتراض فلا انصح به
من الذي يضمن لك ان ستجد فرصة العمل التي بها ستسدد ما عليك من ديون

ان شاء الله خطوة السفر دى دايما فى بالى وححاول دايما
وبردة فكرة التجارة دى حلوة اوى وححاول ابتدى بيزنس صغير كدة من دلوقتى وانا بدرس فى الكليه
ام بالنسبه لفكرة الطيران الحربى كنت لسه مقابل مقدم فى الجيش وبسأله قالى مستحيل تتقبل وانت نظرك ضعيف مهما عملت من عمليات او غيره وكمان الجيش مش حيسيبك بعد ما يعلمك كل دة فمش حتقدر تطلع منه فقالى ابعد عن الجيش خالص
وبالنسبه لدراسه شىء متعلق بالطيران عندنا هنا فى مصر مفيش اى حاجة الا معاهد بتكلفه كبيرة بردة
ولك جزيل الشكر
تحياتى

the7skulls 04-05-2013 03:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رضا محمد (المشاركة 1303556)
بص هو فى حركة انا عارفها من التجارة فى النت وممكن تجيب فيها سعر كويس اوى فى مدة سنة او اتنين تدرس بيهم طيران بس هو تقريبا كان فيه شبه ربا انا كنت هعمل كدا بس طلع الموضوع مش تمام دا من وجهة رايي مش عارف بنسبالك هيكون ايه ؟ شوف ولو كدا قولى وانا هفهمك الطريقة

اممممم يعنى بالنسبه لموضوع الربا سواء بشغل او قروض فانا رفضه حتى لو كان فيه مجرد شبهه
ولك جزيل الشكر وبجد انا سعيد جدا بمساعدتكم كلكم بجد
الف شكر :)

haidy R 05-05-2013 02:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the7skulls (المشاركة 1303539)
عندك حق انا كمان مش بفكر فى موضوع القروض دة خاالص ولا انى استلف من حد وان شاء الله زى ما حضرتك بتقول الاقى وظيفه بعد ما اخلص كليه بالاضافه لبعض المساعدات من العائله :) وباذن الله الحق احقق حلمى
والفكرة انك تسعى ورى هدفك يعنى اعتقد ان مصاريف تعلم الطيران اقل بكتيير من سعر الشقق دلوقتى فكانى بجهز نفسى للجواز :) المشكله انك تلاقى شغل بعائد محترم يساعدك فى انك تحقق حلمك ايا كان

اكيد هتلاقى شغل بعد الدراسة بعائد محترم بس ركز الاول فى دراستك ان شاء الله و اسعى و ربنا هيوقف معاك و يساعدك ...لا تيأس ابدا لان كل انسان قادر على تحقيق حلمه حتى لو كان فى شوية تعب بس كن على ثقة و يقين ان هيجى اليوم اللى ربنا يحقق فى كل احلامك

the7skulls 05-05-2013 06:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haidy R (المشاركة 1303645)
اكيد هتلاقى شغل بعد الدراسة بعائد محترم بس ركز الاول فى دراستك ان شاء الله و اسعى و ربنا هيوقف معاك و يساعدك ...لا تيأس ابدا لان كل انسان قادر على تحقيق حلمه حتى لو كان فى شوية تعب بس كن على ثقة و يقين ان هيجى اليوم اللى ربنا يحقق فى كل احلامك

اميييييين يارب :) وشكرا جزيلا لحضرتك ومساعدتك
تحياتى

ود مدني 14-05-2013 03:13 PM

ابتعد عن اي دخل يدر عليك اموال حرام

wagdy_ayad 24-05-2013 03:48 PM

ربى يرزقك ويوفقك فى تحقيق حلمك ان شاء الله ........

الساعة الآن 04:10 PM.