:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   نظام اماديوس Amadeus System (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=97)
-   -   كودات موظف حركة الطيران؟ (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=28288)

يونس2008 31-05-2008 08:37 AM

كودات موظف حركة الطيران؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إخواني الأعزاء...
جميعنا يعلم أن موظف حجز التذاكر يمكن قيام بعمل موظف حركة الطيران ، ولكن لدي سؤال بسيط ما هي الكودات التي تستخدم بشكل عام لدذا موظف حركة الطيران مثل الكودات التي يتم إدخالها عند قبول وتسجيل المسافرين......إلخ
مع العلم أن معظم شركات الطيران تستخدم نظام أماديوس ومعظمها عندما تطلب موظف حركة الطيران بأن تكون لديه مهارة تعامل مع نظام أماديوس .
وشكرا

يونس2008 03-06-2008 11:13 PM

رد: كودات موظف حركة الطيران؟

ألو
هل من أحد ؟

يونس2008 05-06-2008 04:06 PM

ألو
ألو
هل من أحد؟

shersalem75 19-06-2008 02:09 AM

صديقى العزيز ماذا تقصد بسؤالك و على فكره نحن فى منتدى مش شات

يونس2008 02-08-2008 04:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shersalem75 (المشاركة 308647)
صديقى العزيز ماذا تقصد بسؤالك و على فكره نحن فى منتدى مش شات

أنا سؤالي واضح وهو ما هي الكودات ( الإختصارات ) التي يستخدمها موظف القبول أو موظف الخدمات المسافرين عندما يريد قبول المسافرين على رحلة معينة سؤالي واضح ، وكن على يقيـن أني أعلم جيدا أنني في منتدى محترم وليس في شات وأعرف جيدا ما علي الإلتزام به ولا أنتظر نصيحة أحد .

GALILIO 02-08-2008 06:17 AM

شوف الرابط ده تقدر تساعدك

طريقة نطق الحروف الانجليزية بلغة حلف الناتو و موظفي الحجز

يونس2008 02-08-2008 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GALILIO (المشاركة 337502)

أهلا أخي الكريم
أعتقد أنك فهمت الموضوع بكشل خاطىء :iconloli:

أنا كنت أسئل عندما يأتي المسافر إلى المطار من أجل إنهاء إجراءات السفر وإستخراج بطاقة " البوردينغ " ماهي الالإختصارات التي سيتخدمها الموظف على الجهاز من أجل إصدار هته البوردينغ وأيضا تأكد م ن أن حجز الرحلة صحيح .... إلخ
أتمنى أن تكون فهمت الطلب

HaDooy 02-08-2008 06:45 PM

والله انا ماعندي اي معلوم لاني موفاهمك
بس انشالله الاعضاء يساعدونم

friends_egypt 24-08-2008 07:19 AM

حبيبى انا فهمت قصدك وأحاول اقوللك ان مش هيفيدك فى الموضوع ده غير واحد كان بيشتغل فى انهاء البوردينغ كارد للمسافرين

وياريتنى كنت احاول افيدك بس انا لسه مش وصلت لكده

bassemdodo 24-08-2008 03:18 PM

هذا الملف بة بعض الاكواد الى يستخدمها اى موظف خاص بحجز التذاكر وهى اكواد المطارات والحروف الهجائية وكيفية نطقها ورموز جميع خطوط الطيران وبعض الرموز الموجودة على التذاكروالوجبات

sameh_78 29-09-2008 01:24 AM

معقولة اباطرة الموقع موش عارفين يردوا على السؤال ...
وعلى الفكرة سؤالة واضح جدا ... بس احنا الى موش عرفين نرد .. انا واحد من الناس معرفش واتمني ان اعرف الاجابة اية الفرق فعلاً ياريت نعرف ..
سؤال واجية نتمني الرد ......... وشكرا

soly951 13-12-2009 08:44 PM

الله الله الله ههههههههه مش عارفين دا انا عارفه
يا اخى العزيز اكيد الاكواد هيا هيا علشان اللخبطه مش كده ولا ايه

snow white 14-12-2009 02:21 PM

والله الي فهمته ان الاخ الي سأل يقصد الاكواد فالاكواد دي ثابته مش بتتغير
ودي اتقالت كذا مرة وده موقع فيه كل الاكواد

https://www.flightstats.com/go/Airpor...sOfTheWorld.do

abdo22 14-12-2009 04:58 PM

ياجماعه مش قصده كده هو يقصد مداخل تسجيل الحقائب والمتعه واصدار بطاقه صعود الطائرة بس الى اعرفه انه سيستم واوامر تانيه غير مداخل الحجز وديت اى شركه طيران لازم بتعطيك تدريب قبل متشتغل فيها لان مفيش حد يملك سيستم التسجيل الا الطيران نفسه

paradies 14-12-2009 05:54 PM

حبيبي الغالي كون معرفتك بالموضوع مش هيفيد
لان مفيش سيستم سواء في وكاله سفر او مكتب سياحه هيديلك الصلاحيه دي وبعدين فعلا زي ما واحد من الاخوه افاد بإن لي يفيدك في حاجه زي كدا واحد كان شغال في المطار مخلص بوردنج كارد

اعصار 25-12-2009 01:35 AM

اخوي حتى لو عرفت الاكواد ما رح تستفيد منها عشان اهيا تخص نظام خطوط الطيران يعني ما رح تقدر تشتغل عليها بمكتب سياحة عشان نظامهم غير وبعدين اكيد الاكواد مو صعبة قريبة لاكواد الحجوزات والبوردين كار مثله مثل الايتينيراري ملخص الرحلة حتى لو اشتغلت بخطوط طيران رح يدربوك على النظام الخاص للخطوط واذا انت كان عندك خليفة عن انظمة الحجوزات اكيد رح يكون سهل عليك تعلم نظام خطوط الطيران بس اهم شي الحين ركز على انظمة الحجوازات.

مع تحياتي........

الساعة الآن 08:07 PM.