:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   العمل مدرب طيران اثناء التعليم (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=80935)

rfohk 07-03-2010 08:42 AM

العمل مدرب طيران اثناء التعليم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا احمد من مصر وكنت اريد ان اسال عن هذا الموضوع هل يمكن العمل مدرب طيران اثناء التعليم
انا سمعت عن هذا الموضوع قبل كده بس عايز اعرف عنه اكتر يعنى هو بيقول انك ممكن تاخد اى رخصه من الرخص الاساسيه مثلا cpl - ppl وهكذا عندها تقدر انك تدفع مصاريف الاكاديميه من خلال الفلوس الى المفروض انك هتقبضه وهكذا .....
وياريت لو حد عارف حاجه عن الموضوع ده يكلمنى عليه ويقولى التفاصيل بتاعته بالضبط بليييز
اسف على الاطاله
شكرا

أمير النهرين 08-03-2010 02:25 AM

رد: العمل مدرب طيران اثناء التعليم

الي أعرفه هو أنك لازم تحصل على الرخص الاساسيه و بعدها تدرس أنستركتر و أتصير مدرب

يعني أذا تحب أتصير مدرب كوميرشل لازم يكون عندك كوميرشل لايسنس أول و بعدين تدرس التدريب حقها و هاكذا... و ألله أعلم

rfohk 08-03-2010 08:05 AM

شكرا اخى امير النهرين على ردك لكن هل عندك معلومات اكثر عن هذا الموضوع وكم تكلفته وهكذا
ومامعنى كوميرشل لايسنس -- أنستركتر والرخص الاساسيه ممكن تكون معايا ppl مثلا ولا ايه
وهل الموضوع ده من السهل تحقيقه ام هناك عقبات فيه وهناك بعض شركات الطيران لا تقبل مدربين

Ziad901 08-03-2010 08:46 AM

الف شكر لك يالغالي على المعلومه

rfohk 08-03-2010 06:55 PM

معقوله ياجماعه 58 واحد دخل للموضوع ومافيش غير ثلاثه فقط هما الى ردوا

Cpt.Ahmad 08-03-2010 09:47 PM

تفضل اخي راجع هلرابط واقرا المواضيع الاولى يلي بتشرح كل المصطلحات بعالم الاكاديميات

Capt-Abdullah 09-03-2010 06:54 AM

العمل كمدرب طيران يتطلب على الاقل رخصةCPL (الرخصة التجارية), ثم من بعد تاخذ الريتنق حق التدريب وتصير مدرب.

rfohk 09-03-2010 01:47 PM

شكرا اخى god,s lion

rfohk 09-03-2010 01:56 PM

شكرا اخى على الاجابه الوافيه ولكن عندى بعض الاسئله الاخرى مشكورا
1-هل يمكن الحصول على الرخصه بسهوله ام ان هناك عوائق وكيفية اجتيازها
2- هل يتم خصم المبلغ كله للتعليم ام بعضه فقط
3- كم هو مرتب المدرب تقريبا ولنقل فى كندا مثلا
4- هل يمكن العمل فى الاكاديميه كمدرب حتى بعد اتمام كل الشهادات
5- هل كل الاكاديميات تدعم موضوع التدريب ده ولالا

Capt-Abdullah 10-03-2010 04:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rfohk (المشاركة 881713)
شكرا اخى على الاجابه الوافيه ولكن عندى بعض الاسئله الاخرى مشكورا
1-هل يمكن الحصول على الرخصه بسهوله ام ان هناك عوائق وكيفية اجتيازها
2- هل يتم خصم المبلغ كله للتعليم ام بعضه فقط
3- كم هو مرتب المدرب تقريبا ولنقل فى كندا مثلا
4- هل يمكن العمل فى الاكاديميه كمدرب حتى بعد اتمام كل الشهادات
5- هل كل الاكاديميات تدعم موضوع التدريب ده ولالا

أخي العزيز
الحصول على الرخص بإذن الله سهل بعد المذاكرة والاجتهاد.
بالنسبة لموضوع الخصم بهذا على حسب العقد الموقع بينك وبين الاكاددمية او المدرسة, ولاكن في اغلب الاحوال الدراسة تكون كاملة وعلى حسابك فقط ,بعد انهاء الرخص واخد رتبة التتدريب يمكنك العمل في الاكادمية لتجميع الساعات لان الغرض الاول للعمل في مدارس الطيران هوه تجميع الساعات
. بالنسبة للمرتب في المتوسط هوه 35 دولار في الساعة (يعني تتطلع من طالب حصة ساعة المدرسة تعطيك على كل ساعة 35 والمبلغ يختلف من اكادمية الى اخرى)

بالنسبة للتدريب يجب عليك الحذر لان بعض الاكادميات تبيع كلام لك ولاكن اذا جاء وقت الجد ماراح يعطوك وجة لانهم اخذوا منك الفلوس. لازم يكون الكلام هذا موثق بعقد والكلام فيه واضح انك تشتغل عندهم بعد الدراسة.

بالتوفيق لك

rfohk 10-03-2010 02:57 PM

شكرا لك اخى على الاجابه

الساعة الآن 02:34 PM.