قديم 24-02-2009, 02:42 AM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية raouf2010
raouf2010 raouf2010 غير متواجد حالياً
Dream To Fly

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
raouf2010 has a spectacular aura aboutraouf2010 has a spectacular aura aboutraouf2010 has a spectacular aura about
raouf2010 raouf2010 غير متواجد حالياً
Dream To Fly

الصورة الرمزية raouf2010

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
raouf2010 has a spectacular aura aboutraouf2010 has a spectacular aura aboutraouf2010 has a spectacular aura about
افتراضي رد: استفسار عن اتجاه الرياح وهبوط الطائره

بص يا كابتن رؤوف هيا المشكلة دية يطول فيها الشرح وليها حسبة معقدة جدا فى حساب اتجاة الرياح والرانواى المستخدم للهبوط وحاجات كتيييير لكن انا هتكلم معاك بالبلدى كدة زى مابيقولو اولا لازم تكون بتعرف تقرا الميتار ودة مشروح هنا فى المنتدى لكن مش عارف فين بالظبط فتقدر تستخدم محرك البحث ثانيا اول ما تفتح السيموليتور تدوس :
shift+z هيظهر كلام كتير يطول فى الشرح من حيث سرعة الرياح واتجاة الطيارة واتجاة الرياح وسرعة الطيارة وارتفاعها الخ

المهم اتجاة الرياح وليكن hdg 62 وانت نازل فى مطار القاهرة يبقى اكيد هتختار الرانواى اللى يكون رقمة اققرب للاتجاة الراياح وتنزل علية وطبعا هو 05 شمال لان اتجاة 47 وهكذا وبتظبط الطيارة على الرنواى بحيث ان احنا عرفنا اتجاة الرياح الجنبية وليكن جاى من الشمال الى اليمين يبقى نظبط rudder trim فى البيديستال من اليمن الى الشمال بدرجة معقولة فى نفس عكس اتجاة الرياح وتلاقى الطيارة مظبوطة جدا على الرانواى وتعمل كروس ويتد لاندينج ممتاز طبعا الكلام اللى بقلهولك دة كلام ناس بتشرب شاى ع القهوة لكن لو اتكلمنا بطريقة علمية مش هنخلص وهيطول الكلام وانا عاوز اجيبلك المفيد وجرب وشووف لو فى اى حاجة وقفت معاك انا حاضر ...تحياتى

انا فهمت الطريقه بسس ححاول اجربها عملي ان شاء انجح مشكور علي الرد السريع ياكابتن ميدو
raouf2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس