قديم 29-05-2009, 03:18 PM  
  مشاركة [ 27 ]
الصورة الرمزية Capt. Kareem Al-Ashry
Capt. Kareem Al-Ashry Capt. Kareem Al-Ashry غير متواجد حالياً
][ مدير فيرتشوال فلاي انجن ][
المتميزين

شكر غيره: 16
تم شكره 6 مرة في 5 مشاركة
Capt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Capt. Kareem Al-Ashry إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى Capt. Kareem Al-Ashry
Capt. Kareem Al-Ashry Capt. Kareem Al-Ashry غير متواجد حالياً
][ مدير فيرتشوال فلاي انجن ][
المتميزين

الصورة الرمزية Capt. Kareem Al-Ashry

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 16
تم شكره 6 مرة في 5 مشاركة
Capt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقديرCapt. Kareem Al-Ashry يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Capt. Kareem Al-Ashry إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى Capt. Kareem Al-Ashry
افتراضي رد: كيفية صناعة Cockpit منزلية - بأقل التكاليف

روعه والله فكره جاااامده بس ممكن معلومات اكتر عن دمج الشاشات
علشان انا بردو فكرت بس كل الى وقف امامى موضوع دمج الشاشات اما الباقى فسهل التنفيذ
ممكن معلومات عن كارت الشاشه لديك

والكروت التى تدعم دمج شاشتين
لكى تكون شاشه فيها منظر الرون واى والشاشه التانيه فيها النافيجيشن ديسبلاى والكلام ده
وانا عندى كارت شاشه 256 ميجا
من نوع نيفيديا fx 5700
هل ينفع
.؟؟
ومنتظر الاجابه وفى افكار فى دماغى لتتطوير شكل الكوبيكت بس لسه ما نضجتش ههههه
يعنى انت المهندس وكان عليك تنفيذ خلايا الكوبيكت واحنا الفنييين نطور الشكل الخارجى لها
يعنى شويه خشب الخ ونعمل شكل كوبكت حقيقى
واان شاء الله نوصل للمستوى ده بعد فك عقبه دمج الشاشات
وهل يمكن دمج اكتر من شاشتين ؟
وبأنتظار الرد
mirage

أخي ميراج المبدع والحبيب ... تحية طيبة
أولا ..أشكرك لمرورك وردك الطيب على موضوعي
ثانيا.. معلومات كارت الشاشة الخاص بي هي كالآتي :
Nvidia GeForce 8400 GS
512MB DDR2
Tv-Out
DVI / D-Sub
HDTV Ready
PCI-Express
المعلومة الثانية ودي المهمة وكثير من الناس مش بتاخد بالها منها هي
RamDacs وهي الـRam المزود بها كارت الشاشة لزيادة كفاءة الـResolution
ومقدارها في الكارت الخاص بي : Dual Integrated 400MHz
وباستطاعته تشغيل الـResolution 2048×1536 at 85 Hz
وبه مخرجان واحد للشاشات الـAGP وواحد للشاشات الـVCD
ودي صورته

أما بخصوص الكارت الخاص بك ومدى مقدرته على التشغيل فأبشر هو يستطيع
وهذه صورة للكارت الخاص بك ولكني سأضيف ايه شئ صغير :

والشئ الصغير اللي حضيفه هو الـConvertor لأن انت عندك المخرج اليمين او ذات اللون الازرق هوا اللي شغال اما الابيض فهو الذي سوف نضع به الـConvertor لتحويلة لمخرج AGP ليصبح مشابها للون الازرق تماما
وهذه صورة الـConvertor :

وهو القطعة الفضية الموجودة على اليسار وهي محول من نظام VCD الى AGP

- بالنسبة لموضوع مهندس وانت فني والكلام ده انا كده حزعل منك لأني لما بتجيلي فكرة فده مش معناه اني علشان اكبر منك سنا يبقى انا المفروض مهندس وانت فني لأن ببساطه ممكن انت تبدع في شئ انا لا افقه شئ عنه وتصبح انت المهندس .. الخلاصة كلنا مهندسين ومحدش فني ولا كلام من ده خالص

- بالنسبة لموضوع دمج أكثر من شاشتين فكده الموضوع حيزيد صمنه اكثر لأننا حنشتري قطعة زيادة على المكونات الرئيسية واسمها TribleHead2Go
ودي صورتها بعد التركيب :

والقطعة موجودة في الكويت وسعرها حوالي 30 دينار كويتي = تقريبا 600 جنيه وممكن تكون في مصر اقل بالنسبة لسعر السوق المصري ..

أرجو اني اكون شملت اجابات اسئلتك واي اسئلة تانية انا حاضر
تقبل تحياتي
RaiMei
التوقيع  Capt. Kareem Al-Ashry

Capt. Kareem Al-Ashry غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس