قديم 10-01-2010, 03:12 PM  
  مشاركة [ 9 ]
الصورة الرمزية alooka
alooka alooka غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

شكر غيره: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
alooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقدير
alooka alooka غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

الصورة الرمزية alooka

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
alooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقديرalooka يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: في عام و تحقق الاحلام

الفكرة من الخارج بتكون حلوة و تحسسك أنك فعلاً ممكن تعملها و كل شى تمام ، بس صدقنى الواقع مختلف تماماً، و أنا مش ححبطك و لكن أنا ححكيلك من تجربة شخصية، أنا بعد لما خلصت ثانوية عامة بمصر و الحمد لله كنت جايب مجموع كويس دخلت به هندسة ، و لكن أنا كنت عايز طيران و بحلم بيها لكن المشكلة كانت طبعاً فى الأهل و الفلوس ، الأهل كانوا عايزينى أخلص الكلية الأول و بعدين أعمل الى أنا عايزه عشان أبقى على أرض صلبة زى ما بيقولوا، لكن انا كنت مصمم على الطيران، فأعدت أفكر فى أعمل أيه أعمل أيه، جاتلى الفكرة ده فعلاً، و لقتها من برة مغرية و بدات أحس أن الدنيا أبتدت تضحكلى و الحلم حيتحقق، فبدأت فعلاً أستشير الناس و رحت فعلاً و قدمت على الفيزا، و طبعاً كنت خايف جداً لأن ده كانت أهم خطوة، فتوكلت على الله و الحمد لله جاتلى و قبلت ، ساعتها فعلا كنت أسعد أنسان و قلت كدا الباقى مجهود منى بقا، أستعنت بالله و رحت مسافر، و رحت على نيويورك عشان الناس كلها بتنزل الأول عليها عشان الشغل فيها إلى حدما كتير و فيه عرب كتير ممكن تشغلك من غير ورق، و من هنا بدأت الأمور تبدأ تبان على حقيقتها، أول حاجة الشغل ده بتاع ربنا أنت بتنزل كل يوم تدور و تسأل يمين و شمال على أى شغلانة ، و زى ما أنت بتقول أنت بدور على أى شغلانة و فاكر انك بكل بساطة حتقدر تعملها ، و فعلاً الحمد لله أشتغلت و لكن ابتديت المشكلة من هنا ، أول حاجة أنت ليس معك ورق فالناس تقريباً بتنصب عليك فى المرتب و بتحسبك مس بالساعة و لو حسبتها بالساعة بتلاقيها صفصفت على 3 أو 4 دولار فى الساعة كبداية .
غير كدا حط فى اعتبارك أنك خلاص بقيت عامل يعنى أنسى أنك خريج ثانوية عامة أو فى جامعة ،أنت مجرد عامل ، يعنى بتمسح و بتغسل و تتبهدل، ده حاجة كمان غير أنك فى غربة و فعلا صدقنى الغربة صعبة صعبة صعبة مهما تفتكر انك قدها لكن الى فى الغربة و مليونير برده الغربة صعبة فما بالك بمجرد عامل.
طبعا فى حاجات تانية كتير بس ده شوية حاجات كده من الى بتقابلها و تلاقى نفسك محتاج على الأقل 2.5 سنة أو أكتر شغل طحن عشان تعرف تجمع الفلوس و صدقنى يوم لما تجمعها بالطريقة ده حتستخسر تدفعها بمنتهى السهولة لتدريب الطيران، ده لو عرفت تكمل و تستحمل و تجمع الفلوس.
أنا طبعا رجعت و مقدرتش بصراحة أكمل و لقيت فعلا أنك تدرس فى الجامعة الأول تضمن شهادة معاك و بعدين تخاطر براحتك على الأقل لو رحت و رجعت زيى كده تلاقى حاجة تبدأ بيها من جديد.
أما انك لو مصمم تجرب بنفسك أنا أنصحك انك تخش جامعة هنا عادى و بعدين تقدم على الفيزا و تطلع فى اجازة أخر السنة عشان يبقى قدامك وقت تقدر تجرب الموضوع قبل السنى الجديدة .

و ربنا يوفق الجميع إلى ما يحبه و يرضاه.

علي فكرة بجد احترمك علي النصيحة و بالذات انها عن تجربة و اكيد هطلع في الصيف علشان انا في السنة قبل النهائية بهندسة الاتصالات و لكن الشغل انا رايح علي شغل علي طول يعني عارف هشتغل اية بس كل الي اقدر اعملة اني فعلا اجرب في الصيف
و مشكور علي المرور
alooka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس