قديم 24-06-2010, 03:46 PM  
  مشاركة [ 800 ]
الصورة الرمزية Khadidja
Khadidja Khadidja غير متواجد حالياً
مساعد طيار

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
Khadidja مازال في بداية الطريق

مشاهدة أوسمتي

Khadidja Khadidja غير متواجد حالياً
مساعد طيار

الصورة الرمزية Khadidja

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
Khadidja مازال في بداية الطريق
افتراضي Re: رد: النقاش حول خطة توظيف الخطوط السعودية لسنة 2010

بنات هم طالبين اجتياز اختبار TOEFLيا ترى هم عايزينه LOCAL ولا INTERNATIONAL؟

لطيفة شكرا على سرعة ردك لكن انا مش قادرة افهمك انتى قولتى يكون international وبعدين يعنى ايه مضيفة بالعربية الفصحى local toefl هواختبار انجليزى مثل international لكن ينقصه speaking &writing وبعدين قولتى مش نعقد الامور لانهم ياخدوا اللى مش عندها شهادات مع انك اكدتى ان الاختبار لازم يكونinternational يا ريت توضحيلى اكتر وبما انك امتنى يا ريت تقولى الامتحان سهلولا صعب و المبلغ المطلوب كام انا اعرف انه 160 دولار لكن اعتقد انه local

لو كان الTOEFL مهم لتم ذكره في الREQUIREMENTS
هم فقط قالوا: Language Fluency in written and spoken English is required , English level test from a reputable institute proving that the applicants has achieved a high intermediate level according to British Council scale.

*أنا عندي شهادة من الAmerican Language Center، في حين هم طلبوا أن الhigh intermediate level يكون تابع لBritish Council. و مع ذلك؛ أنا مش متعبة نفسي لهذه التفاصيل...

شوفي يا داعية الخير؛ لو انت لست مرتاحة لاستمارتك بدون نقطة TOEFL حقيقية/صحيحة. ممكن تجتازي أي امتحان في أي مكان، على حد علمي أي معهد لغة انجليزية يجري امتحان TOEFL يكون تابع لمعهد أو جامعة تكون اما بريطانية أو أمريكية... و بغض النظر عن كل هذا، فهم في الاستمارة لم يحددو السؤال Local أو International، قالو TOEFL فقط!!!
*مثلا أنا لم أكن أعلم الكيفية التي يتم بها التنقيط في الTOEFL. عملت بحث و عثرت على هذا الموقع: https://www.uefap.com/test/default.htm فيه المستوى و بالمقابل-> نقطة الTOEFL:
Elementary level of English-> 400
Low intermediate level of English-> 450
High intermediate level of English-> 500
Advanced level of English-> 540
Proficient in English-> 600
و لو كنت تجهلين مستواك في اللغة الانجليزية، يمكن تختبري نفسك من خلال الامتحانات(Level 1/2/3/4/5 ) الموجودة في أسفل صفحة الموقع.
Khadidja غير متواجد حالياً