قديم 24-05-2009, 10:14 PM  
  مشاركة [ 25 ]
الصورة الرمزية Moemen
Moemen Moemen غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

شكر غيره: 0
تم شكره 32 مرة في 9 مشاركة
Moemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقدير
Moemen Moemen غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

الصورة الرمزية Moemen

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 32 مرة في 9 مشاركة
Moemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: الكلية المصرية للطيران المدني

اخونا الغالى الكابتن مؤمن أن شاء الله
ممكن سؤال سريع يا كابتن .. ممكن توضح تفاصيل الدراسه و تقسيمه ال 205 ساعه ؟
يعنى انت هتاخد ال
PPL + INSTRUMENT RATING + NIGHT RATING + CPL + MULTI ENGINE + TRANSITION TO JETS + ATPL

يا ريت توضح هتاخد كل الحاجات دى ولا لا و يا ريت لو تعرف متتطلبات الوزاره و مصر للطيرن بالزبط بالنسبه لتقسيمه الساعات

فعلا يا مؤمن موضوعك رائع و بجد ربنا يباركلك على الجهود الرائع دا

التقسيمة تكون علي PPL Instrument Rating Night Rating CPL Multi Engine

الـ ATPL خارج عن الحسبة و انا شخصياً سأدرسه من كتب و امتحنه في فرنسا في يوم واحد فقط ان شاء الله

ككل حاجة بقي كام ساعة انا الصراحة مش عارف

الوزارة ملهاش طلبات .... مصر للطيران هي الي ليها. الوزارة متطلباتها هي عدد الساعات الأدني لأصدار الرخصة و انت بتكون عديته في كل مرحلة طبيعي

مصر للطيران, 200 ساعة طيران, مش لازم multi engine لكن بيكون معاك
مش لازم بردو الـ ATP لكن هو مهم عشان تبقي كابتن ان شاء الله, و زي ما قلتلك انا حاطت خطة للموضوع ده عشان اخلصه اثناء العمل دون الشعور به

اي سؤال انا تحت أمرك يا باشا و بالتوفيق
Moemen غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس