قديم 25-09-2010, 12:42 PM  
  مشاركة [ 35 ]
عوض عمر عوض عمر غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
عوض عمر مازال في بداية الطريق
عوض عمر عوض عمر غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
عوض عمر مازال في بداية الطريق
Lightbulb رد: نصائح للمبتدئين في الفاتسيم

بسم الله الرحمن الرحيم

لاحظت في الفتره الأخيره زياده عدد الطياريين العرب الجدد ، مما زاد من فرحتي وأحسست إنه العرب هيزيدوه وده هيزود الترافيك في المنطقه العربيه:iconloli: ، ولكن في نفس الوقت لاحظت نسبه كبيره منهم لا يعرفون الطيران والتحدث مع المراقبيين .

لذلك انا اليوم أضع هذه النصائح الثمانيه بين أيديكم ، من واقع خبرتي في الفاتسيم ، وأنا مش عضو قديم ولا حاجه:iconloli: أنا إشتركت في آخر شهر يناير 2008 ، بس والحمد لله إكتسبت خبره مش بطاله

المهم نرجع للنصائح بقه :iconloli: :
1- بعد تسجيلك وإستلام رقم العضويه المعتمد ، توجه إلي مركز معلومات الطياريين ، إقرآه كله ، شباب منكم هيقوله ليه يعني ده مش مقرر علينا ، هقولكم قرآته هتساعدكم من المخالفه في الطيارن :redcart: ومعرفه كيفيه التحدث مع المراقبيين كمان ، وجزء كبير منه هتلاقه سهل ومش محتاج ، واللغه الإنجليزيه إلي فيه سهله وهما مراعيين إنه نسبه كبيره من القرآء لسه متحدثين اللغه الإنجليزيه بشكل بارع .

2- عند الطيران أول رحله ، طر في مطار يكون فيه مراقبه ويفضل أن تكون مراقبه مكتمله (يعني تاور أبروتش كنترول) علشان تعرف إزاي تتحول من موجه للتانيه ، بس الشرط الأهم إنه المطار يكون فاضي علشان يقدر المراقب يساعدك كويس ،و علشان يقدر يساعدك كويس إكتب في الـRemarks أو الملاحظات للفلايت بلان بتاعتك " New pilot " أو "Newbie".

3- مش عيب إنك جديد بس عيب إنك مش عاوز تتعلم من اخطائك ، يعني في كثير من الشباب لاحظت إنهم بيتوجه لعمل شيء معين ويكونه إقتنعه بيه ، ألاقيهم المره الجايه عمله نفس الشيء بطريقه ثانيه :protest:

4- الصبر على المراقب ، وهذا طبعاً في المطارات المزدحمه ، يعني الراجل عنده عشر طيارات تحت إيديه مثلاً هيبص على ميين ولا مين ، لا تطلب الشيء أكثر من مره.

5- لو في أمر مش عارف تنفذه أو متلخبط فيه عندك حليين ، يا إما تبلغه بإنه يفهمك الأمر وده طبعاً في حالة إذا كنت في مطار مفيهوش زحمه ، أو إنك تقف مكانك لاتتحرك لغايه ما يفضه وتسأله ، طيب لو أنا في الجو ومع الأبروتش أو الكنترول ==> هيه ده فياده بقه مركز معلومات الطياريين :iconloli: ، الأوامر إلي في الجو غلبيتها لف يمين\يسار ، إطلع فوق\تحت .

6- اللغه المستخدمه وطريقه التحدث ، مهم أوي معرفه طريقه التحدث أو إلي بيطلقوها عليها Phraseology ، وهيه العبارات أو الكلمات المستخدمه للتعبير عن النوايه او التحركات أو الأوامر الصادره من المراقبه الجويه باللغه الإنجليزيه ، وللامانه في منهم السهل وفي منهم الصعب ، بس مش مستحيله ومش مطلوب منك تعرف كل حاجه ، ولكن إلي عاوز الأساسي هيلاقه في مركز معلومات الطياريين ، وإلي عاوز التعلم الكامل إضغطوا هنا لتحميل الفصل الثاني عشر من كتاب الATM وهوه كتاب من مناهج المراقبيين الجويين في الحقيقه* .

7- الصوتيات ، مهم جداً يكون عندك سماعات ومايك ، والموضوع مش مكلف ، أنا مقلتش روح إشتري حاجه بـ100$ مثلاً ، ولكن على الأقل إشتري سماعات ومايك يكونه كويس علشان الصوت إلي يوصل يكون واضح والصوت إلي يوصل للمراقب يكون أوضح

8- تذكر إن المراقب مش عاوز يزعلك ولا يستهون بيك ، أساساً لو مفيش ترافيك الراجل هيكلم نفسه ، بس برضه خلي عندك الأدب وحسن الرد ، وإذا أساء إليك فيه كزه طريقه للرد عليه رسمياً .

وفي النهايه،،
الكثير من الشباب يجدوه الموضوع لعبه زيها زي أي لعبه أخرى ، في الحقيقه السيميولاتر لعبه ماشي بس مش زي أي لعبه ، يعني بالله عليكم في لعبه تخليكم تقراه وتذاكره أشياء(الخرائط) ، في لعبه مثلاً تخيلكم تحضروا لشيء بالساعات ( الرحلات) ، أظن كوانتر إستريك ولا بتل فيلد مفيهومش الكلام ده ، فعلشان تستمتع صح خليك صح ، وحاول إنك تكون شغوف للتعلم ، فالسيميولاتر نفعت ناس كثيره أوي أوي لما حبه يتخصصه في الطيران أو المراقبه الجويه ،لأنهم ببساطه كانه محترفيين طيران اولانين شغوفيين جداً للتعلم.

أرجو إنك الموضوع يكون حاز على إعجابكم ، وأتمنى أشوف التعليقات

* تم توفيره من قبل القسم المصري في الفاتسيم

مع تحياتي ،،،

شكرا كابتن على هالمعلومه الرائعه سوف ابدا الان الاشتراك واتمنى ان اوفق في التعامل مع الللغه لانه اللغه مش ولابد ولكن حنحاول شكرا
عوض عمر غير متواجد حالياً