قديم 26-08-2013, 10:03 PM  
  مشاركة [ 5 ]
الصورة الرمزية Cpt.Mohammed
Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

الصورة الرمزية Cpt.Mohammed

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

Shummry .. اشكرك على تفاعلك و المعلومات القيمة ..

اعتقد ان موقع رووت فايندر لا يسمح بالدخول على قاعدة بياناته لأن السيرفر لا يغير الـ URL وبالتالى يسهل الوصول لأي فولدر على السيرفر , فـ URL الموقع ثابت لا يغير حتى بعد تحميل صفحة المسار ..

وكذلك الدخول على قاعدة بيانات الموقع يتطلب معرفة العمليات الحسابية والخوارزمية التى يقوم بها لأنشاء مسار ملاحي للرحلة , فما اسهل من ان نجعل البرنامج يتصفح الموقع كأي انسان عادي , يدخل مطاري المغادرة و الوصول و ياخد المسار الملاحى و يظهره للمستخدم .. وكدا كدا Combobox الـ AIRAC بيتحدث كل شهر .. فمش محتاجين غير المطارين , و في النسخ القادمة هضيف Checkbox الـ SID و الـ STAR و الـ NAT ..علشان يكون برنامج شبه متكامل .. وغير كدا انا معنديش خبرة في قواعد البيانات ..

بالنسبة لتضمين ملفات النظام و المراد تسجيلها .. اداة Package and Deployment wizard انا جربتها , بتبحث عن ملفات النظام المطلوبة و بتضمنها في برنامج الـ Setup , و طبعاً برنامج الـ Setup بيسجلها في الريجستري ..

و بالنسبة للبحث انا شايف ان الأفضل نريح المستخدم من حكاية تحديد فولدرات الـ IVAP و المحاكي , و اخلى البرنامج يبحث عنها بس زي ما قلتلك جربت اكواد بتاخد وقت ( زي بحث النظام , بيدور في كل الفولدرات و بياخد وقت طويل علشان تلاقي الملف المطلوب ) فأنا مش عايز اخلى المستخدم يمل من كتر الأنتظار قدام البرنامج ..

بس فكرت بما ان عملية تحديد المسارات هيتم مرة واحدة فقط وهي اول مرة لتشغيل البرنامج بعد التسطيب .. مش مشكلة نخلى المستخدم ينتظر .. و بعدل مجموعة من الأكواد حالياً للبحث بصورة اسرع ..

و الكود مظبوط .. و VB6 ..

هشوف دروس لملف الـBAT افهمها اكتر و لي عودة ..

حالياً انا بطور موضوع البحث الأوتوماتيكي للمسارات , و حل مشكلة الريجستري ..
شكراً يا باشا ..مش عارف اقولك كابتن ولا باشمهندس :D
Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس