قديم 26-12-2010, 09:57 AM  
  مشاركة [ 30 ]
seezr101 seezr101 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
seezr101 مازال في بداية الطريق
seezr101 seezr101 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
seezr101 مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: الطيران في نيوزيلاند بالمرستن نورث

اخى الفاضل انت ما فهمتنى حتى الان للاسف

اولا : اتمنالك يااخى تخلص اليوم قبل مارس 2010 وتشتغل كابتن على 777 من بعد باكر انا اتمنالك الخير حيث كان و انا ما غاضب من شخصك بالعكس انت انسان محترم ولكن محور الجدال الان عن المدرسة واسلوب الدراسة فى المدرسة خاصة عن باقى المدارس وكذلك جودة التدريب

يمكن انت تسخر منى لما اقولك عن ال training quailty او ground school classesبس والله يشهد فى طيارين كثر طلبة واكثر اتخرجو مستواهم ضعيف سواء فى المعلومات او فى الطيران ذلك مو عيب او ضعف او علة فيهم لا سمح الله ولكنه ضعف التدريب الذى اخذوه

يمكن تسخر لما اقولك ان المدرب عنده فقط 800 ساعة طيران بس لما تشوف مدارس طيران المدرب عنده 8000 و 10000ساعه طيران ممكن ساعتها ما تسخر , ممكن اسالك المدربين اللى بالمدرسة اى تصنيف ؟؟ اى category A,B,c,D,E ؟؟

يمكن تسخر منى ايضا لما اتكلم عن النظافة ونظافة المكان ونظافة الطلبة والزى والنظام والمتابعة بس يمكن لما تشوف مدارس بها هذا الكلام تقتنع وتصدق انها مو شكليات ولكنها عنوان للى فى الداخل

تعرف بما انك ما شاء الله مخلص تقريبا كل الجراوند سكوول ان المسئولية عن وقوع اى حادث ( لطالب ) هو مسئولية مدربه حتى ولو كان الطالب فى طيران فردى هذا كله فى ال AIR LAW لماذا لم يقولوا فى كتب الطيران انه هو المسئول لانه ما كان مستعد ؟ تعرف لانه حتى يحصل الطالب على PPL فهو فى طيرانه مسئولية مدربه ولو كان فى طيران فردى لان المدرب مسئول لانه لم يجهزه ولم يدربه على هذه الامور او بالاصح Emergency procedure

بالنسبة للطالب الى قولت اسمه حسين هو فعلا اسمه على واعذرنى على عدم تذكر اسمه فى المرة الاولى / يعنى يا اخى ما اختلفنا انت تعرف ان فى طلبه عرب امثال على وعبد الله كانوا بالمدرسة وانت تعرفهم وتركو المدرسة وذهبوا الى مدارس اخرى / يعنى انت ما اول طالب علابى عندهم
الطالب المصرى احمد اللى ذكرته سوف اتاكد لك ان كان فى المدرسة من قبل او لا لانى قابلته وبيدرس فى مدرسة اخرى انت تعرفها

طبعا ما فى حد يرسب فى الطيران مثل ما تفضلت لانه عنده تدريب جيد ولكن تخيل انو فى طالب مدربه ما يعلمه اما لنقص علم عند المدرب او غيره ما الذى يحدث لهذا الطالب ؟؟؟؟
انت بالله جواب ---- يحصل له incident or accident لا قدر الله مثل ما حصل مع الطالب الهندى

انا كان ممكن اسكت بعد تجربتى وبما انى والحمد لله فى مدرسة راضى عنها تماما حسب معاييرى اللى انا شايفها صح ولكن ما اريد بكلامك عن المدرسة ان يحصل مع احد مع القراء الاحباء ما حصل لى او ما حصل مع غيرى

تريد ان تكتب عن مدرستك مو عيب ولكن اكتب عن المساوء قبل المميزات لتعم الفائدة ولدرء الشبهات كما ذكرت سابقا وللامانة التى سوف يحاسبنا عليها الله

وارجو لك كل التوفيق

تحياااااااااااتى
seezr101 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس