قديم 09-11-2011, 07:41 PM  
  مشاركة [ 1 ]
محمود الحلبي محمود الحلبي غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
محمود الحلبي مازال في بداية الطريق
محمود الحلبي محمود الحلبي غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

مشاهدة ملفه الشخصي
محمود الحلبي مازال في بداية الطريق
افتراضي فقط للطيارين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوتي الكرام اعضاء هذا المنتدى الجميل
انا عضو معكم من زمن ليس بقليل ولكن بسبب عملي والسفر لا استطيع التواصل معكم
لا اريد ان اطيل عليكم
عمري 24 سنة وانا اعمل في مجال السياحة واريد ان ادرس الطيران من زمان ولكني الى ان جمعت المال الكافي لدراسة الطيران ابحث عن انسان يساعدني في هذا المجال اختيار الاكاديمية والكل يعرف ان عمري كبير يمكن الحق نفسي بهذا القسم ويمكن لا
فاريد ان ادرس الطيران على السنة الجاية ان شاء الله انا مقيم في تركيا من سنتين
لغتي الانكليزية كانت ممتازة ولكني لقلة الاستخدام المستوى انخفض
والمهم اني ابحث عن اي شخص يساعدني باختيار الاكاديمية والتسجيل وانا جاهز لاي شيء مجرد ان يطلب انا جاهز
على فكرة انا بحياتي لم العب fs ومعلوماتي ليست بقوية عن الطيران بسبب ظروف العمل
ارجوا ان اجد عندكم الرد على طلبي
محبكم محمود
محمود الحلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-11-2011, 02:04 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية the bossh
the bossh the bossh غير متواجد حالياً
the boosh

the bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى the bossh
the bossh the bossh غير متواجد حالياً
the boosh

الصورة الرمزية the bossh

مشاهدة ملفه الشخصي
the bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقديرthe bossh يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى the bossh

اخي محمود اقرا هذا الموضوع وستجد ان شاء الله جميع اسالتك https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=109283
the bossh غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-11-2011, 03:37 PM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية عبدالرحمن مصطفي
عبدالرحمن مصطفي عبدالرحمن مصطفي غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

عبدالرحمن مصطفي مازال في بداية الطريق
كابتن طيار اول

مشاهدة ملفه الشخصي

انصحك بالفلبين اولا لانها رخيصه ثانيا الدراسه فيها لا تقل عن امريكا لان المناهج امريكيه
و يوجد بالاكاديميات كورسات لغه انجليزيه لتقويه لغتك مجانا
و كمان الشعب الفلبيني و دود وبيحب العرب و يحب المساعده
و انا قولتلك الفلبين عشان سنك هتخلص دراسه في 6 شهور فقط و في نفس الوقت اسهل شئ هو العمل في الفلبين يعني ممكن تتوظف سنه واحده في اي خطوط داخليه علي طيارات مالتي انجن في خلال سنه هتكون جمعت ساعات طيران حوالي 1200ساعه و انت تخرجت ب250ساعه يعني الاجمالي 1450ساعه
و بالطريقه دي هيكون عمرك حوالي 25سنه ونصف في هذا السن و مع هذة الساعات انت لا تقل قيمه عن اي طيار قديم في مهنتة
بمعني اوضح ان اي شركه طيران بالعالم تتمناك
تحياتي يا بطل و عقبال ما اشوفك كابتن كبير رافع اسم بلدك فوق السحاب
انا في الخدمه اذا عندك اي استفسار
تحياتي

التوقيع  عبدالرحمن مصطفي
تم حذف التوقيع
عبدالرحمن مصطفي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-11-2011, 06:26 PM  
  مشاركة [ 4 ]
الصورة الرمزية Dr.Alrefaey
Dr.Alrefaey Dr.Alrefaey غير متواجد حالياً
][ د.الرفاعي ][
..مراقب قسم الاكاديميات..
Advisory Flight Academy

شكر غيره: 9
تم شكره 59 مرة في 16 مشاركة
Dr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Dr.Alrefaey
][ د.الرفاعي ][
Advisory Flight Academy

مشاهدة ملفه الشخصي
Dr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقديرDr.Alrefaey يستحق الثقة والتقدير

اخي العزيز.. بما انك مقيم بتركيا فيفضل ان تبحث عن اكاديميه تدرسك بنظام الJAA
الاوروبي حيث لن تستطيع العمل داخل اوروبا الا بهذه الرخصه.
حتى في منطقه الشرق الاوسط حاليا معظم الشركات الكبيره ترغب بهذه الرخصه للمبتدىء و هي سوف تسهل امورك بالقبول الى حد كبير.. بامكانك البحث عبر هذا الموقع عن اكادميات الطيران حول العالم
Flight School and Pilot Training in Best Aviation Schools Directory

الاخ عبد الرحمن مصطفى: يرجى تحري الدقه في معلوماتك اولا و التوقف عن عمل دعايه للفلبين في كل المواضيع. لكل حاله لها وضعها الخاص و الدراسه في الفلبين لا تناسب جميع الطلبه ..نحن هنا في منتدى للمعرفه و كسب المعلومات ليس للاعلانات...شكرا
Dr.Alrefaey غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-11-2011, 06:50 PM  
  مشاركة [ 5 ]
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

مشاهدة ملفه الشخصي

اخي العزيز.. بما انك مقيم بتركيا فيفضل ان تبحث عن اكاديميه تدرسك بنظام الJAA
الاوروبي حيث لن تستطيع العمل داخل اوروبا الا بهذه الرخصه.
حتى في منطقه الشرق الاوسط حاليا معظم الشركات الكبيره ترغب بهذه الرخصه للمبتدىء و هي سوف تسهل امورك بالقبول الى حد كبير.. بامكانك البحث عبر هذا الموقع عن اكادميات الطيران حول العالم
Flight School and Pilot Training in Best Aviation Schools Directory

الاخ عبد الرحمن مصطفى: يرجى تحري الدقه في معلوماتك اولا و التوقف عن عمل دعايه للفلبين في كل المواضيع. لكل حاله لها وضعها الخاص و الدراسه في الفلبين لا تناسب جميع الطلبه ..نحن هنا في منتدى للمعرفه و كسب المعلومات ليس للاعلانات...شكرا

اولا انا مش بعمل دعايا للفلبين انا ماشوفتش غير اكاديميات الفلبين و معنديش اي خبره في الدول الاخري يعني برد في حدود معلوماتي ثانيا انا ايه الفائده اللي هتعود عليا من الدعايا للفلبين انا مي بغصب الطلاب علي شئ لا سمح الله
وانا بقولهم عن الفلبين لاني عرفت اللي فيها بمعني ان اي طالب يهمة سعر جيد للدراسه و في نفس الوقت يلاقي وظيفه صح ولا لا؟؟؟
و بصراحه اكتر في الفلبين ممكن تتوظف في اي خطوط بمجرد دفع مبلغ لا يزيد عن 2000 دولار لان كل شئ ماشي في الفلبين و جنوب افرقيا بالفلوس
انت بتنصح الاخ بالرخص الاوربيه لييييه
انت لو قرأت كلامه هتلاقيه بيقول انه جاب المبلغ من شغله و في وقت طويل اقل اكاديميه ممكن يحصل علي الرخص الاوربيه فيها بمبلغ لا يقل عن 40الف يورو و هو اكيد بيدور علي السعر و سنه لا يسمح بأنه يتقدم لشركه وهو لا يتملك الا ساعات التخرج اللي غالبا بتتراوح من 200الي250ساعه
انا نصحته للافضل من وجهة نظري بس

و ارجوا انك توسع تفكيرك اكتر من كده وتسأل نفسك قبل ما تقول دعايا
ايه اللي هيعود عليا من الدعايا يا اخ انت؟؟؟؟

قديم 10-11-2011, 07:39 PM  
  مشاركة [ 6 ]
][ د.الرفاعي ][
Advisory Flight Academy

مشاهدة أوسمتي

][ د.الرفاعي ][
Advisory Flight Academy

مشاهدة ملفه الشخصي

الرجاء الالتزام بادبيات الحوار و لا يصح لك ان تحدثني بهذه الطريقه و هذا الاسلوب.
و يرجى منك تغيير توقيعك اذا كنت صادقا و لا ترغب بعمل اعلانات كما قلت.
لن ادخل معك بجدالات و نقاشات. و اذا كنت تعرف بالفلبين فاكتفي بالنقاش بمواضيع الفلبين و لا تتدخل بمواضيع اخرى رجاء.و الرخصه الاوربيه هي الانسب له نظرا لاقامته بتركيا و نظرا لقبولها بقوه في اوروبا و الشرق الاوسط.
نحن في الاداره نتحرى الدقه في كل معلومه يتم طرحها باذن الله و نحاول اثراء المنتدى بالمعلومات بما نقدر عليه لذا يتم التاكد من المعلومات المذكوره قبل طرحها للجميع
.
Dr.Alrefaey غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-11-2011, 08:14 PM  
  مشاركة [ 7 ]
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

مشاهدة ملفه الشخصي

الرجاء الالتزام بادبيات الحوار و لا يصح لك ان تحدثني بهذه الطريقه و هذا الاسلوب.
و يرجى منك تغيير توقيعك اذا كنت صادقا و لا ترغب بعمل اعلانات كما قلت.
لن ادخل معك بجدالات و نقاشات. و اذا كنت تعرف بالفلبين فاكتفي بالنقاش بمواضيع الفلبين و لا تتدخل بمواضيع اخرى رجاء.و الرخصه الاوربيه هي الانسب له نظرا لاقامته بتركيا و نظرا لقبولها بقوه في اوروبا و الشرق الاوسط.
نحن في الاداره نتحرى الدقه في كل معلومه يتم طرحها باذن الله و نحاول اثراء المنتدى بالمعلومات بما نقدر عليه لذا يتم التاكد من المعلومات المذكوره قبل طرحها للجميع
.

تاني بتكرر اعلانات !!!
يابني انا بتكلم بأدب والله و حافظ وعارف ادبي كويس لكن انت مفهمتش سؤاله
هو بيقول انه تأخر في الدراسه بسبب انه كان بيجمع فلوس دراسته يبئا ازاي تقوله الاوروبيه انا عارف ان الاوروبيه افضلهم لكن غاليه جدا انصحه بالافضل له من حيث المال واذا حابب هو يغيها لأوربيه يبئا يغيرها
لكن انا مقولتش تعالي ادرس في الاكاديميه اللي انا بدرس فيها عشان ابئا بعمل دعايا
انا نصحت بالنصيحه اللي سمعتها من اخويا وحبيبي الكابتن احمد ذكي لانه عمل بنفس الطريقه اللي بقوله عليها و الان هو متوظف
ربنا يهديك
قديم 12-11-2011, 06:49 AM  
  مشاركة [ 8 ]
الصورة الرمزية turky20
turky20 turky20 غير متواجد حالياً
مساعد طيار

تم شكره 2 مرة في مشاركة واحدة
turky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقدير
turky20 turky20 غير متواجد حالياً
مساعد طيار

الصورة الرمزية turky20

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 2 مرة في مشاركة واحدة
turky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقدير

اخي الكريم انا وكيل في مدرسة في امريكا ممتازة جدا وتخلص في 6 اشهر وبسعر خاص فقط ابلغني بعدد الساعات المطلوبة وانا جاهز لك في اي معلومة او مساعدة
turky20 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 13-11-2011, 07:50 PM  
  مشاركة [ 9 ]
الصورة الرمزية يا رب عايز ابقى طيار
يا رب عايز ابقى طيار يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً
الامتياز

شكر غيره: 2
تم شكره 11 مرة في 9 مشاركة
يا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقدير
الامتياز

مشاهدة ملفه الشخصي
يا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقدير

يا دكتور يا استاذنا المراقب
الراجل بس بيقول رأيه فى ساحة حوار و اكرر انا لا ادافع عنه
ولكن هوا يعنى بس حابب يفيد الناس الى ظروفهم مو تسمح انتا بتقول هوا يجب انو يلتزم فى اسلوب الحوار و لكن بما انك تقول ان انتا اعقل منه كان يجب انك تكبر دماغك عنه يعنى انتا راجل ذو خبره و هوا لسه بس يعنى لو حضرتك تظنوا انو محتاج للطيران المدنى انا لو مكانه مو كنت هدخله لأنو طيار مقاتل بس هوا والله راجل كويس بس يعنى انتا راجل محترم بس معلش و خليك انتا الكبير و مو تزعل منو و ارجو ان تتقبل مرورى و لك منى كل الاحترام و التقدير يا استاذنا العزيز
يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 13-11-2011, 08:10 PM  
  مشاركة [ 10 ]
الصورة الرمزية ك . محمد
ك . محمد ك . محمد غير متواجد حالياً
cpt.Mohammed Khalid
][ مشرف قسم ][
][ أكاديميات ومدارس الطيران ][

شكر غيره: 107
تم شكره 24 مرة في 13 مشاركة
ك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

ك . محمد ك . محمد غير متواجد حالياً
cpt.Mohammed Khalid
][ مشرف قسم ][
][ أكاديميات ومدارس الطيران ][

الصورة الرمزية ك . محمد

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 107
تم شكره 24 مرة في 13 مشاركة
ك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقديرك . محمد يستحق الثقة والتقدير

يا دكتور يا استاذنا المراقب
الراجل بس بيقول رأيه فى ساحة حوار و اكرر انا لا ادافع عنه
ولكن هوا يعنى بس حابب يفيد الناس الى ظروفهم مو تسمح انتا بتقول هوا يجب انو يلتزم فى اسلوب الحوار و لكن بما انك تقول ان انتا اعقل منه كان يجب انك تكبر دماغك عنه يعنى انتا راجل ذو خبره و هوا لسه بس يعنى لو حضرتك تظنوا انو محتاج للطيران المدنى انا لو مكانه مو كنت هدخله لأنو طيار مقاتل بس هوا والله راجل كويس بس يعنى انتا راجل محترم بس معلش و خليك انتا الكبير و مو تزعل منو و ارجو ان تتقبل مرورى و لك منى كل الاحترام و التقدير يا استاذنا العزيز

اولا فونكس ايست اكاديميه محترمه ولكن غاليه بعض الشئ
المصروفات شامله السكن والمعيشه تتراوح من 58الي60الف دولار
مده الدراسه سنه الساعات تتراوح من 200الي250 لا اتذكر جيدا
الاف غيرك حاولوا في المنحه وفي الاخر مافيش حد يوصلها
فأذا حابب تدرس في مكان مايكلفك الكثير عليك بالفلبين
الفلبين مناهجها الدراسيه امريكيه والدراسه لا تقل عن امريكا بشئ
تحياتي

ألدراسه في الاردن جيده لكن انا لي 2 اصدقاء تخرجوا من الملكيه و عاطلين عن العمل بقالهم اكثر من سنتين بسبب ارتفاع سعر المعادله في مصر لانهم في الاردن بيطيروا علي طائرات بايبر مش سيسنا و هذة الطائره غير مرغوب فيها في بعض الدول
انا قررت الفلبين ولا بديل عن الفلبين
تحياتي

بعض المشاركات على سبيل المثال لا الحصر :
هو فعلا أشبه بمروج للفلبين .. في جميع مشاركاته التي رأيتها ...

كمــا أنه لا يسمح لي ولك ولغيرنا بالتدخل في الشؤون الإدارية
ك . محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 13-11-2011, 08:20 PM  
  مشاركة [ 11 ]
الامتياز

الامتياز

مشاهدة ملفه الشخصي

sorrrrrrrrrrrrrry
يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-11-2011, 11:29 AM  
  مشاركة [ 12 ]
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

مشاهدة ملفه الشخصي

اصبحتوا فلاسفه
سؤال واحد بسس
لما طالب يجي يدرس في الفلبين انا هستفاد اييه؟؟؟؟؟؟؟؟
انا دلوقت لو عايز اشوف اي نصيحه بأي مدرس بروح اي منتدي تاني
انا مش بنكر فضل المنتدي ده عليا لكن بروح منتديات تانيه لاني ملاحظ ان اي حد يكتب تقرير هنا عن اي اكاديميه يفيد بيها اي حد او ينصح اي حد بأي حاجه يبئا سمسار و مروج
طيب السؤال اللي هيجنني لما اقول لحد تعالي ادرس في الفلبين وهو راح يدرس في الفلبين
انا هستفاد ايه لما سيادته يشرف في الفلبين؟؟؟؟؟؟؟؟
انا عايز اجابه
قديم 18-11-2011, 01:52 AM  
  مشاركة [ 13 ]
تنهيدةملاك تنهيدةملاك غير متواجد حالياً
عشق الطيران

تنهيدةملاك مازال في بداية الطريق
تنهيدةملاك تنهيدةملاك غير متواجد حالياً
عشق الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
تنهيدةملاك مازال في بداية الطريق

نصيحه يااخوان ابتعدوا من الفلبين والله اعرف ناس نادمين قد شعر راسهم لانهم درسوا فالفلبين لاتكونوا انتم كمان ضحايا وتطير فلوسكم اللي دفعتوها من دم قلوبكم من دون فائده

تحياتي لمشرفي المنتدى على صدقهم واخلاصهم في كل شئ
تنهيدةملاك غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
أكاديميات ومدارس الطيران Academic School