موضوع مغلق

قديم 26-03-2011, 08:03 PM  
  مشاركة [ 1 ]
بئر الدموع بئر الدموع غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
بئر الدموع مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
Shai أتـــيتكم بأستفساراتي فهل من مجيب ..!!

بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني اعضائا واداراة

في البداية احب ان اشكركم على هذا المنتدى الاكثر من رائع بل الاجمل والاروع من بين منتديات الطيران وهذا رأيي الشخصي احتفظ به لأسبابي

لدي بعض الاستفسارات اتمنى من اهل الخبرة ان يجيبوني عليها فضلا ليس امرا

1_كيف اجعل المحاكي دون قيود افعل ما اريد دون تحطم للطائرة ...ألخ

2_النسخة التي عندي هي flight simulator Gold Edition تحتوي على X + Accelertiom احضرتها من دبي في احدى رحلاتي ولكن لدي مشكلة ان عندما أضغط على Alt داخل المحاكي واغير في السرعات التي تتحكم في اللعبة او اتحكم في برنامج FSPassenger تقفل اللعبة ويقول لي the game has stopped working وهي رسالة من الويندوز

3_لم اجد في منتدانا العزيز اي شرح وافي لبرنامج FSPassenger اتمنى ان تدلوني على الطريق

4_للمصريين والمقيمين في مصر لا اجد ال Joystick في اي مكان في القاهرة ارجو ان تدلوني بالله عليكم

5_عندما اقوم برحلة عن طريق ال Gps افعل كل المطلوب ولكن في النهاية وعند الاقتراب من المطار يظل يلف حول المطار دون الهبوط ماهي المشكلة

وآسف على الاطالة أخواني واتمنى ان تكوني في عوني لا ضدي وشكرا لكم ولكم خالص تحياتي المعطرة بعطر العود الممزوجة بالياسمين

بـــ~ـــئــــ~ر الدمــــــ~وع

التوقيع  بئر الدموع
بئر الدموع غير متواجد حالياً  
قديم 27-03-2011, 11:13 PM  
  مشاركة [ 2 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
افتراضي رد: أتـــيتكم بأستفساراتي فهل من مجيب ..!!

هل من مجيب ؟
قديم 28-03-2011, 03:37 AM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية mo3taz
mo3taz mo3taz غير متواجد حالياً
كابتن معتز ماجد
خبير طيران تشبيهي
Techniques Support Team

تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
mo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقدير
كابتن معتز ماجد
خبير طيران تشبيهي
Techniques Support Team

الصورة الرمزية mo3taz

مشاهدة ملفه الشخصي
mo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقديرmo3taz يستحق الثقة والتقدير

بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني اعضائا واداراة

في البداية احب ان اشكركم على هذا المنتدى الاكثر من رائع بل الاجمل والاروع من بين منتديات الطيران وهذا رأيي الشخصي احتفظ به لأسبابي

لدي بعض الاستفسارات اتمنى من اهل الخبرة ان يجيبوني عليها فضلا ليس امرا
اولا احب ارحب بيك كأخ بيننا وثانيا اعتذر للتأخير

1_كيف اجعل المحاكي دون قيود افعل ما اريد دون تحطم للطائرة ...ألخ
ياريت بس توضيح يا كابتن يعني ايه تفعل ما تريد بدون قيود وضحلي بس عشان اعرف اشرحلك كل حاجة

2_النسخة التي عندي هي flight simulator Gold Edition تحتوي على X + Accelertiom احضرتها من دبي في احدى رحلاتي ولكن لدي مشكلة ان عندما أضغط على Alt داخل المحاكي واغير في السرعات التي تتحكم في اللعبة او اتحكم في برنامج FSPassenger تقفل اللعبة ويقول لي the game has stopped working وهي رسالة من الويندوز
هل اللعبة بتخرج برة الويندذ خلال تشغيلك البرنامج +برنامج fsp
ولا خلال تشغيلك المحاكي فقط
وياريت تديني امكانيات جهازك
وهل كل ما تضغط ALT فقط المحاكي بيخرج ؟

3_لم اجد في منتدانا العزيز اي شرح وافي لبرنامج FSPassenger اتمنى ان تدلوني على الطريق
اتفضل يا كابتن ده شرح من منتدانا الصديق القرناس
من هنا

4_للمصريين والمقيمين في مصر لا اجد ال Joystick في اي مكان في القاهرة ارجو ان تدلوني بالله عليكم
حقيقي لا اعلم عن اماكن الوجود
لكن سمعت انه يوجد في كارفور او سيتي استارز مدينة نصر

5_عندما اقوم برحلة عن طريق ال Gps افعل كل المطلوب ولكن في النهاية وعند الاقتراب من المطار يظل يلف حول المطار دون الهبوط ماهي المشكلة
كابتن ما نوع الطائرة التي تستخدمها
وهل هبوطك ils وهل هو هبوط الي ولا يدوي كل هذا يفرق

وآسف على الاطالة أخواني واتمنى ان تكوني في عوني لا ضدي وشكرا لكم ولكم خالص تحياتي المعطرة بعطر العود الممزوجة بالياسمين
تحياتي ليك يا كابتن واسف جدا علي التأخير
وارجو الرد علي الاسئلة لفهم المشاكل وسهولة حلها
تحياتي ليك يا كابتن

بـــ~ـــئــــ~ر الدمــــــ~وع

منتظــــــــــــــرك
التوقيع  mo3taz
mo3taz غير متواجد حالياً  
قديم 31-03-2011, 01:33 AM  
  مشاركة [ 4 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
Welcome رد: أتـــيتكم بأستفساراتي فهل من مجيب ..!!

بسم الله الرحمن الرحيم

في البداية احب اشكر حضرتك على احترامك وادبك في الرد واكيد ده من اسباب كونك من اساسات المنتدى

وبما انو حضرتك ابن بلدي فخليني اتكلم معاك بلهجتنا :iconloli:

1_يا كابتن انا قصدي دلوقتي انا بحب ألعب المحاكي من دون قيود يعني مش السرعه تزيد يجيبلي صورة الطيارة واقعه انو انا عملت غلطة ويقولي Overstressed واكيد حضرتك فهمتني يعني لو وقعت في البحر عادي من غير ما يجيلي يقولي الطيارة وقعت عيد من الاول

2_موضوع الويندوز قبل ما احط برنامج FSPassanger ماكانش بيحصل حاجة بس لما اعد ألعب في السرعات كتير والسرعات قصدي انو اروح واخلي مثلا السرعه 16 عشان اخلص الرحلة بسرعه بدل ما اعد ستني لما اعد ازود السرعه وارجعها تاني كتير يخرج ويقفل ودلوقتي لما ضفت البرنامج باسنجر بقت بتطلع بسرعه من غير ما اعمل اي حاجة بمجرد ما ادوس Alt واختار اي حاجة ممكن ماتكونش من اول مرة بس تكون من تاني او تالت مرة بالكتير هل امسحها واعيد تنزليها مرة تانية مع اني عملت كده وزاد الموضوع زي ما قولت لحضرتك

3_هبقى اروح كارفور وحضرتك معايا :iconloli:بس حضرتك اشتريتها من فين لو من مصر ياريت حضرتك تدلني

4_نوع الطيارة اللي بستخدمها 737-800 المشكلة انو بيعد يلف كتير حولين المطار ولما ازود السرعه بتاعت الرحلة عشان اخليه ينجز ويبقى في طريقه للمدرج بيبعد عن المدرج ل60 ميل مثلا وانا بهبط هبوط آلي عن طريق ال Gps وموضوع ils ماعنديش خلفيه عنه بس كل اللي اعرفه لو نوعية المطار فيها ils بظبطها على اساس كده لو مافيش بختار العادية ده اللي انا فاهمه حضرتك

وفي الأخير وليس آخرا بجد بشكر حضرتك جدا جدا على اهتمام حضرتك ولو مافيهاش مضايقة ايميلك لو سمحت وطبعا طبعا

تحيا مصر ياعم

بـــ~ـــئــــ~ر الدمـــــ~وع

قديم 01-04-2011, 05:07 AM  
  مشاركة [ 5 ]
الصورة الرمزية mo3taz
كابتن معتز ماجد
خبير طيران تشبيهي
Techniques Support Team

كابتن معتز ماجد
خبير طيران تشبيهي
Techniques Support Team

الصورة الرمزية mo3taz

مشاهدة ملفه الشخصي
Chat رد: أتـــيتكم بأستفساراتي فهل من مجيب ..!!

بسم الله الرحمن الرحيم

في البداية احب اشكر حضرتك على احترامك وادبك في الرد واكيد ده من اسباب كونك من اساسات المنتدى
يا حبيب قلبي ربنا يبارك فيك يارب
وبما انو حضرتك ابن بلدي فخليني اتكلم معاك بلهجتنا :iconloli:
تحيا مصر يا كابتن
1_يا كابتن انا قصدي دلوقتي انا بحب ألعب المحاكي من دون قيود يعني مش السرعه تزيد يجيبلي صورة الطيارة واقعه انو انا عملت غلطة ويقولي Overstressed واكيد حضرتك فهمتني يعني لو وقعت في البحر عادي من غير ما يجيلي يقولي الطيارة وقعت عيد من الاول
بص يا كابتن انا اللي واضحلي دلوقتي ان حضرتك مش بتطير الا لما تشغل fspassenger
لان هو ده اللي برنامج رخم حبتين وبيستخدم قوانين الملاحة الجوية وعاوز شئ من الحرفية وان حضرتك تعرف تتحكم في الطيارة كويس اووووووووي
بالنسبة للمحاكي 2004 فبامكانك كل شئ لدرجة ان الطيارة بتنزل في البحر وتطلع تاني عاااادي جدا وبتاخد راحتك علي الاخر فهل لديك 2004 ولا اكس

2_موضوع الويندوز قبل ما احط برنامج FSPassanger ماكانش بيحصل حاجة بس لما اعد ألعب في السرعات كتير والسرعات قصدي انو اروح واخلي مثلا السرعه 16 عشان اخلص الرحلة بسرعه بدل ما اعد ستني لما اعد ازود السرعه وارجعها تاني كتير يخرج ويقفل ودلوقتي لما ضفت البرنامج باسنجر بقت بتطلع بسرعه من غير ما اعمل اي حاجة بمجرد ما ادوس Alt واختار اي حاجة ممكن ماتكونش من اول مرة بس تكون من تاني او تالت مرة بالكتير هل امسحها واعيد تنزليها مرة تانية مع اني عملت كده وزاد الموضوع زي ما قولت لحضرتك
اه ده فعلا مشكلة كبيرة موضوع simulator rate
ولا يمكنك التعديل فيها لان كل لا يجوز لك ذلك لعدم التوافق
اقصي سرعة ممكن تزودها اللي هي 4 وكمان بتكون خطر لانها في حالة وجود سحب كثيفة بتعمل مطبات هوائية جامده بتخلي الركاب يخافو وده طبعا بيقلل في التقدير بتاعك والشركة بتفرض عليك جزاءات لكن
اما بالنسبة لو المحاكي عندك معلق حاول تشغلة بدون البرنامج fspassenger ورجع السرعة زي ما كانت هيظبط معاك مظبطش معاك شيل الملف الخاص بالمحاكي من ماي دوكمنت بس متحذفوش خده قط بس وبعد كده رجعه تاني

3_هبقى اروح كارفور وحضرتك معايا :iconloli:بس حضرتك اشتريتها من فين لو من مصر ياريت حضرتك تدلني
والله يا كابتن انا ليا الشرف طبعا اني اكون معاك
لكن حقيقي انا مشترتهاش لكن سمعت فانت شوف مش هتخسر خدها وجرب هو الموضوع ان انا لو قاعد في القاهرة كنت نزلت اشتريتهالك واتصلت بيك
لكن انا من المنصورة وكل يوم عندي شغل مشكلة فاعتذر لك يا حبيبي

4_نوع الطيارة اللي بستخدمها 737-800 المشكلة انو بيعد يلف كتير حولين المطار ولما ازود السرعه بتاعت الرحلة عشان اخليه ينجز ويبقى في طريقه للمدرج بيبعد عن المدرج ل60 ميل مثلا وانا بهبط هبوط آلي عن طريق ال Gps وموضوع ils ماعنديش خلفيه عنه بس كل اللي اعرفه لو نوعية المطار فيها ils بظبطها على اساس كده لو مافيش بختار العادية ده اللي انا فاهمه حضرتك
طيب مبدئيا بس الطيارة بروفيشنال ولا ديفولت
لان لو حضرتك عاوز تهبط ils عرفني وانا هشرحلك
اما تحددلي نوع الطيارة بس هقولك الخلل فين لان دائما في الجي بي اس دائما في مشكلة نقطة اللي هي الفينال ابروتش
هي دي اللي بتعمل قلق
لكن لو بروفيشنال بيكون في تكة بس كده بتتعمل في الكمبيوتر بتخلص كل حاجة

وفي الأخير وليس آخرا بجد بشكر حضرتك جدا جدا على اهتمام حضرتك ولو مافيهاش مضايقة ايميلك لو سمحت وطبعا طبعا
ياباشا والله ولا مضايقة ولا حاجة واي حاجة انا تحت امرك يا جميل بس عشان خاطري بلاش كلمة حضرتك
احنا هنا كلنا كباتن يا كابتن
وتحياتي ليك يا حبيبي وايملي وصل عند حضرتك في رسالة خاااصة

تحيا مصر ياعم
تحيا مصر يا حبيبي قلبي

بـــ~ـــئــــ~ر الدمـــــ~وع

منتظر ردك يا جميل
mo3taz غير متواجد حالياً  
قديم 01-04-2011, 02:42 PM  
  مشاركة [ 6 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

كفيت ووفيت ومهما قلت لن اوفيك حقك جعلك الله بمن يقولون القول فيتبعون احسنه

تحياتي لك يا كابتن ولنا تواصل عبر الايميل

موضوع مغلق
الدعم الفني - طلبات واستفسارات