العودة   :: Flying Way :: > ._][_الأقســام التعليمية Education Sections _][_. > أكاديميات ومدارس الطيران Academic School
تحديث الصفحة استفسار بخصوص اكاديمية الفا في الشارقة
الملاحظات

أكاديميات ومدارس الطيران Academic School  
عرض الجديد عن تدريس وتدريب الطيران // راجع الفهرس التالي:  للأكاديميــــات
تنويه : المشاركات الجديدة هنا ستعرض على المراقبة قبل اعتمادها للعرض!
Flight academy

mohammdashraf mohammdashraf غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران
قديم 17-01-2016, 01:24 PM   رقم المشاركة : [ 1 ]   
مشاهدة ملفه الشخصي

تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
mohammdashraf مازال في بداية الطريق
افتراضي استفسار بخصوص اكاديمية الفا في الشارقة

السلام عليكم
كنت عايز اقدم في اكاديمية الفا بس كنت عايز اسال لو حد جرب يقدم قبل كدة هل فعلاً الاكاديمية جيدة ؟ هل فعلا ال 1500 ساعة مضمونين ؟
و بالنسبة للتقديم لو حد يعرف اية شكل الاختبار و اختبار اللغة بالذات علشان انا متوسط في اللغة مش متمكن اوي بس انا درستي كلها بالانجليزي و اللغة مش وحشة لكن انتم عارفين الكلام الجيد بيحتاج ممارسة و احنا مش بنمارس في البلاد العربية بس كا مجمل بفهم و بقدر افهم اللي قدامي؟
و لو اي حد عنده نصيحة بخصوص الاكاديمية او اقتراح باكاديمية تانية ياريت يتفضل
اسف علي الاطالة و ارجوا الرد ، شكراً

قديم 18-01-2016, 06:02 AM   رقم المشاركة : [ 2 ]   
mohammdashraf
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

mohammdashraf غير متواجد حالياً  
افتراضي اللغة و اكاديمية الفا في الشارقة

السلام عليكم ،
كنت عايز اقدم في اكاديمية الفا في الشارقة و كنت عايز اعرف لو حد قدم فيها اية نظام الاختبارات و اختبار اللغة بالاخص انا مستويا مش وحش بس مش ممتاز يعني متوسط فهل هتقبل و كنت عايز اعرف اية احسن اماكن ممكن احسن فيها اللغة بسرعة ؟ و لوحد عنده اي اقتراح لاكاديمية تعطي الوظيفة و كويسة ياريت يقول ، شكراً مقدماً
  إقتباس
قديم 18-01-2016, 04:27 PM   رقم المشاركة : [ 3 ]   
Amdcsnv
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
Amdcsnv غير متواجد حالياً  
افتراضي Re: اللغة و اكاديمية الفا في الشارقة

اخوي الفا تضمنلك تايب ريتنق عل ايربص 320 و 1500 ساعة طيران بس بعد الساعات العمل معاهم مش مضمون بس بيكون معاك الخبرة الكافية الي تحتاجها الشركات الاخرى ! الدراسة شوي صعبة و مكثفة يعني في اليوم عل اقل 3 ساعات دراسة و الاكادمية غالية سعرها 570.000 الف درهم غير السكن و المواصلات و في امتحانات قبول و فحوصات و مقابلة ! اول شي الموافقة الامنية من حكومة الشارقة و بعديها الفحص الطبي و بعديها فحص نفسي و بعدين اسبوعين مراجعة فيزيا و رياضيات و تمتحنهم و النجاح من 75 فما فوق و امتحان انجليزي و بعديها امتحان كمبيوتر و اخر شي المقابلة لو عديتهم كلهم بتنقبل في الاكادمية ! وًاهم اهم شي هي الغة لازم تكون لغتك ممتازة وًتتكلم ب طلاقة عشان تنقبل ! انا الحين في الموافقة الامنية و بعديها ببدأ ف امتحانات الاكادمية ! المعلومات هاذي من صاحبي الحين قاعد يدرس فيها ! شد حيلك وربنا يوفقك ❤
  إقتباس
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Amdcsnv على المشاركة المفيدة:
phantom010 (20-01-2016)
قديم 18-01-2016, 06:49 PM   رقم المشاركة : [ 4 ]   
mohammdashraf
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

الف شكر علي الرد ، بس عادي لو علي مكثفة و كدة مش مشكلة ' بس طلما انتا شفت حد فيها و قررت تدخلها يبقي هي كويسة و ال 1500 ساعة مضمونين إن شاء الله

بالنسبة للغة لو قدمت ورسبت هل لي الحق اقدم تاني ولا خلاص؟
  إقتباس
قديم 18-01-2016, 06:50 PM   رقم المشاركة : [ 5 ]   
mohammdashraf
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

[QUOTE=Amdcsnv;1409024]اخوي الفا تضمنلك تايب ريتنق عل ايربص 320 و 1500 ساعة طيران بس بعد الساعات العمل معاهم مش مضمون بس بيكون معاك الخبرة الكافية الي تحتاجها الشركات الاخرى ! الدراسة شوي صعبة و مكثفة يعني في اليوم عل اقل 3 ساعات دراسة و الاكادمية غالية سعرها 570.000 الف درهم غير السكن و المواصلات و في امتحانات قبول و فحوصات و مقابلة ! اول شي الموافقة الامنية من حكومة الشارقة و بعديها الفحص الطبي و بعديها فحص نفسي و بعدين اسبوعين مراجعة فيزيا و رياضيات و تمتحنهم و النجاح من 75 فما فوق و امتحان انجليزي و بعديها امتحان كمبيوتر و اخر شي المقابلة لو عديتهم كلهم بتنقبل في الاكادمية ! وًاهم اهم شي هي الغة لازم تكون لغتك ممتازة وًتتكلم ب طلاقة عشان تنقبل ! انا الحين في الموافقة الامنية و بعديها ببدأ ف امتحانات الاكادمية ! المعلومات هاذي من صاحبي الحين قاعد يدرس فيها ! شد حيلك وربنا يوفقك ❤[/
الف شكر علي الرد ، بس عادي لو علي مكثفة و كدة مش مشكلة ' بس طلما انتا شفت حد فيها و قررت تدخلها يبقي هي كويسة و ال 1500 ساعة مضمونين إن شاء الله

بالنسبة للغة لو قدمت ورسبت هل لي الحق اقدم تاني ولا خلاص؟
  إقتباس
قديم 19-01-2016, 12:12 AM   رقم المشاركة : [ 6 ]   
Amdcsnv
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
Amdcsnv غير متواجد حالياً  

كل امتحان فيه اعادة و كل امتحان عندو سعر و سعر اعادة الامتحان اعتقد 600 درهم ! هي كأكادمية ممتازة و ال 1500 ساعة مضمونة و في طيارين درسو فيها و هم الحين مع طيران العربية ، بس شد حيلك في الغة و حاول على قد ماتقدر تكون ملم في الغة لان المقابلة بتكون مع 3 طيارين اجانب و اكيد هيتكلموا بالغة الانجليزية المقابلة عشان يشوفو شخصيتك و لغتك بس الاهم اللغة
  إقتباس
قديم 19-01-2016, 02:45 PM   رقم المشاركة : [ 7 ]   
mohammdashraf
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

كل امتحان فيه اعادة و كل امتحان عندو سعر و سعر اعادة الامتحان اعتقد 600 درهم ! هي كأكادمية ممتازة و ال 1500 ساعة مضمونة و في طيارين درسو فيها و هم الحين مع طيران العربية ، بس شد حيلك في الغة و حاول على قد ماتقدر تكون ملم في الغة لان المقابلة بتكون مع 3 طيارين اجانب و اكيد هيتكلموا بالغة الانجليزية المقابلة عشان يشوفو شخصيتك و لغتك بس الاهم اللغة

الف شكر يا باشا علي الرد و هل ممكن بعد ما تخلص الاختبارات تقولي كانت ازاي و كدة ؟
  إقتباس
قديم 22-01-2016, 03:58 AM   رقم المشاركة : [ 8 ]   
CptBaderetti
BORN TO BE A PILOT YEAH
الصورة الرمزية CptBaderetti

مشاهدة ملفه الشخصي

تم شكره 6 مرة في 6 مشاركة
CptBaderetti غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: استفسار بخصوص اكاديمية الفا في الشارقة

مافي افضل من امريكا بلد الطيران
انصحك في باريس اير او افيتور كولج في فلوريدا ..
  إقتباس

«     استفسار هام ارجوا المساعدة   |    مطلوب طيار حاصل على ppl في مدينة ابها-السعودية او قريب منها    »