قديم 27-11-2009, 11:23 PM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية دمياطي
دمياطي دمياطي غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
دمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى دمياطي
كابتن طيار اول

الصورة الرمزية دمياطي

مشاهدة ملفه الشخصي
دمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقديردمياطي يستحق الثقة والتقدير
Talking كيف أهبط بمطار ماله نظام ils

بسم الله الرحمن الرحيم ...

شباب أنا عرفت كيف أهبط ils بس المشكلة عندي

أنا اليوم سويت رحلة وفجأة مالقيت الخط الأخضر بهذا المطار
وعرفت إن المطار ماله نظام ils

فيكف أهبط بمطار ماله نظام ils

كل عام وأنتم بخير ..

أتمنى الرد ..
التوقيع  دمياطي
دمياطي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27-11-2009, 11:35 PM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية cpt.abdulkarim
cpt.abdulkarim cpt.abdulkarim غير متواجد حالياً
فريق الدعم الفني
[[ FS Professional ]]

تم شكره 4 مرة في 4 مشاركة
cpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقدير
فريق الدعم الفني
[[ FS Professional ]]

مشاهدة ملفه الشخصي
cpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقديرcpt.abdulkarim يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: كيف أهبط بمطار ماله نظام ils

اخى الكريم ... السلام عليكم ..
الهبوط عن طريق الفيجوال يدويا على المدرج مش صعبة خاااااااالص .. وبدون جويستيك كمان .
بس اسف انى مش هرفق صور مع الرد فحاول تركز و طبق الدرس الى انا كاتبه ليك وان شاء الله يكون ردك الجاى .. يا سلام يا واد يا محمد .. انت فعلا بروفشيونال ..
بص يا سيدى .. مبدئيا كدا معظم الناس لما بتيجي تجرب الهبوط فيجوال بتلاقى الطيارة بتروح يمين وشمال وتلف حولين نفسها ... الله الله الله .. هى الطيارة اتجننت ولا ايه .. لا لا اتجننت ولا حاجة .. بس الفكرة بمنتهى البساطة انك لما بتضغط زر الـ Right arrow او Left arrow عشان توجه الطيارة فأنت بده بتشغل الـ alerions وبتفضل على وضعيتها دى ( عشان كدا الطيارة بتلف حولين نفسها ) .. الا بقي لو رجعت الـ alerions مكانها تانى ( او في الطيران الحقيقي .. رجعت مقود الطيارة لوضعه الوسطى ) وده ممكن تعمله ببساطة بأنك تضغط Shift + numpad 5 .
وخلى بالك العلاقة بين نسبة ميل الـ alerions و ضغطة زرين Left او Right طردية ... بمعنى ان كل ما زادت فترة ضغط اصبعك على الزر كل ما زادت درجة ميل الـ alerions في اتجاه الزر المضغوط ... يعني الخلاصة انك لو عايز تميل ميلة بسيطة عشان تعدل نفسك على المدرج .. اضغط الزر ضغطة سريعة .

كل الى فات كان مقدمة ....

دلوقتى نخش ف الدرس ..........
- عشان تلف يسار او شمال بالمصرى ( مع العلم ان السيميوليتور بيشغل الـ Rudder اوتوماتيكيا مع كل لفة .. يعني كل الى عليك ضغط ازرار الـ arrow والطيارة هتلف ) . دوس Left arrow وزى ما قلت الضغطة السريعة بتميل الطيارة ميلة بسيطة والضغطة الجامدة .. انا لله وانا اليه راجعون ..
ده هيحصل بأنك تتخيل الميل المناسب للطيارة عشان توصل لنقطة معينة ( الموضوع مش صعب وزيه زى توجيه السيارة ف ملف او على الطريق .. نسبة وتناسب بين العقل والعين ) .. بعد الضغطة على زر الـ Left arrow استنى لما تلاقى زاوية الميل وصلت للدرجة الى انت عاوزها كطيار عشان تروح للمدرج وبعدين عدل وضعية الـ alerions بضغط Shift + numad 5 لما توصل للدرجة دى على الـ Attitude indicator هتلاقى الطيارة ميلها وقف لغاية الدرجة دى وبدأ يتراجع للصفر او وضعية الطيران المستقيم .. وهكذا بالنسبة للدوران نحية اليمين ..

يعني الخطوات ببساطة :
----------------
1 - تحدد زاوية الميل المطلوبة للوصول لنقطة معينة , عن طريق ربط العين بصوابعك الى على الكيبورد والموضوع محتاج مران مش اكتر.
2 - تحديد اتجاه الدوران .. يمين او يسار .. وده عن طريق الـ Right arrow او الـ Left arrow وزى ما قلت ضغطة سريعة لمحية كافية .. الا لو عايز الطيارة تلف بسرعة كبيرة عشان ترجعها لوضعها الأصلى .
3 - لما توصل الطيارة لدرجة الميل المطلوبة على الـ attitude indicator عدل وضعية الجنيحات او مقود الطيارة بالضغط على shift + numpad 5 . وقلتنا ف الحالة دى ان ميل الطيارة هيقف عند زاوية الميل الى عندها عدلت وضعية الجنيحات وهيتراجع تنازليا للصفر ..
4 - سيب الطيارة تلف براحتها .. ولو وصلت قبل النقطة الى عايز تروح ليها او المدرج بشوية حاول ترجع الطيارة للطيران المستقيم ( زاوية ميل صفر ) .. و كل ما زادت مدة ضغطتك للأسهم كل ما زادت سرعة الميل .
5 - اضغط shift + numpad 5 لحفظ ميل الطائرة عند درجة صفر .
6 - ممكن تحتاج انك تكرر العملية دى كذا مرة عشان توصل للنقطة بالضبط ... بس المطلوب منك انك تفتح السيميوليتور وتدرب نفسك على الدرس ده .
------> على فكرة ممكن تغير الأوبشنز للكيبورد وتخلى تعديل وضعية الجنيحات لصفر درجة بضغطة زر واحد انت تحدده على الكيبورد للسهولة .
((من مشاركة كابتن محمد))
.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
اضغط هنا
كيفية-الهبوط-لكابتن-كريم-العشري

وبأمكانك تعلم الهبوط اليديوي عبر ليرنينق سينتر مركز التعليم بالمحاكي عبر دروس المدرب رود ماكادو وهبوط الفورvor approch
وكذالك شروحات الاخوان بقسم الايفاو
راجع قسم الشروحات وستجد الكثير وقسم دروس الطيران

.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
التوقيع  cpt.abdulkarim

Previous>>THE CLOUDS HAWK

cpt.abdulkarim غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-11-2009, 01:59 AM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية Cpt.Mohammed
Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

مشاهدة ملفه الشخصي
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

ما شاء الله عليك The Clouds Hawk رد مفصل وواضح ..
جزاك الله كل خير ...

حبيت بس أضيف ان كل ما زاوية ميل الأجنحة زادت أخي السائل فأن قوة الرفع التى تولدها أجنحة الطائرة تقل , لأستخدام جزء من قوة الرفع المتاحة في جذب الطائرة أتجاه ميل الجناح , و هي محصلة قوة الرفع ...

ففي الطيران المستقيم , كما في صورة A نجد ان كامل قوة الرفع Lift تكون في أتجاه القوة العكسية لها وهي الوزن weight.. وبالتالي لا يكون هناك رفع مفقود ..

بينما في صورة B وبعد أمالة الجناح في أتجاه اليمين , فأن أتجاه قوة الرفع تم أمالته هو الأخرلليمين ( لأن أتجاه قوته دائما عمودي علي جناح الطائرة ) , وبالتالي نجد ان قوة الرفع قد أنقسمت في الواقع لقوتان .. المحصلة الأفقية للرفع Horizontal و المحصلة الرأسية للرفع Vertical...
قوة المحصلة الأفقية للرفع تعمد علي أجبار الطائرة علي الأنحراف في أتجاه عمل القوة ( السهم الأحمر الأفقي تحت Horizontal component of lift ) , و قوة المحصلة الرأسية تعمد علي الأحتفاظ بوضعية الطيران المستقيم ... وبالتالى يتطلب الأمر توليد المزيد من الرفع للأحتفاظ بالطائرة في الوضع المستقيم , وذلك يتم اما بزيادة قوة دفع المحركات او بزيادة زاوية الخطران - الهبوب( Pitch - Angel of attack ), او كليهما معا .. دفع المحركات و زاوية الـ pitch .

لذلك نجد ان الطائرات المقاتلة تقوم بمناورات حادة و تميل بزاوية 90 درجة دون فقد كبير للرفع , وذلك لما تتمتع به هذه الطائرات من انسيابية و قوة دفع جبااارة من المحرك بمقابل وزنها الخفيف .. اما الطائرات التجارية فوزنها الثقيل يقف عقبة امام القيام بمناورات حادة .. والسسنا قوة دفع محركها ضئيل ....

فأنسب درجة ميل أخي الكريم هي 30 درجة اذا كان وزن الطائرة محدود , او من 25 : 20 أذا كان وزنها ثقيل ....

بالتوفيق أخي السائل ..

التوقيع  Cpt.Mohammed
Mohammed Sayed
Flight Dispatcher

INGIN Airways Cairo Hub Manager
IVAO Simmer

Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 28-11-2009, 04:11 AM  
  مشاركة [ 4 ]
فريق الدعم الفني
[[ FS Professional ]]

فريق الدعم الفني
[[ FS Professional ]]

مشاهدة ملفه الشخصي

شكرا لك اخي العزي كابتن محمد وانا كنت مقتبس من مشاركته لك في ردي عليى الاخ ولاكن بالخطأ كتبت محمود والقصد هو حضرتك محمد وتحياتي لك وكلامك صحيح فأنه سبق لي معرفة تلك المعلومات
وكل عام وانت بخير
قديم 28-11-2009, 05:59 AM  
  مشاركة [ 5 ]
الصورة الرمزية دمياطي
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

الصورة الرمزية دمياطي

مشاهدة ملفه الشخصي

اخى الكريم ... السلام عليكم ..
الهبوط عن طريق الفيجوال يدويا على المدرج مش صعبة خاااااااالص .. وبدون جويستيك كمان .
بس اسف انى مش هرفق صور مع الرد فحاول تركز و طبق الدرس الى انا كاتبه ليك وان شاء الله يكون ردك الجاى .. يا سلام يا واد يا محمد .. انت فعلا بروفشيونال ..
بص يا سيدى .. مبدئيا كدا معظم الناس لما بتيجي تجرب الهبوط فيجوال بتلاقى الطيارة بتروح يمين وشمال وتلف حولين نفسها ... الله الله الله .. هى الطيارة اتجننت ولا ايه .. لا لا اتجننت ولا حاجة .. بس الفكرة بمنتهى البساطة انك لما بتضغط زر الـ Right arrow او Left arrow عشان توجه الطيارة فأنت بده بتشغل الـ alerions وبتفضل على وضعيتها دى ( عشان كدا الطيارة بتلف حولين نفسها ) .. الا بقي لو رجعت الـ alerions مكانها تانى ( او في الطيران الحقيقي .. رجعت مقود الطيارة لوضعه الوسطى ) وده ممكن تعمله ببساطة بأنك تضغط Shift + numpad 5 .
وخلى بالك العلاقة بين نسبة ميل الـ alerions و ضغطة زرين Left او Right طردية ... بمعنى ان كل ما زادت فترة ضغط اصبعك على الزر كل ما زادت درجة ميل الـ alerions في اتجاه الزر المضغوط ... يعني الخلاصة انك لو عايز تميل ميلة بسيطة عشان تعدل نفسك على المدرج .. اضغط الزر ضغطة سريعة .

كل الى فات كان مقدمة ....

دلوقتى نخش ف الدرس ..........
- عشان تلف يسار او شمال بالمصرى ( مع العلم ان السيميوليتور بيشغل الـ Rudder اوتوماتيكيا مع كل لفة .. يعني كل الى عليك ضغط ازرار الـ arrow والطيارة هتلف ) . دوس Left arrow وزى ما قلت الضغطة السريعة بتميل الطيارة ميلة بسيطة والضغطة الجامدة .. انا لله وانا اليه راجعون ..
ده هيحصل بأنك تتخيل الميل المناسب للطيارة عشان توصل لنقطة معينة ( الموضوع مش صعب وزيه زى توجيه السيارة ف ملف او على الطريق .. نسبة وتناسب بين العقل والعين ) .. بعد الضغطة على زر الـ Left arrow استنى لما تلاقى زاوية الميل وصلت للدرجة الى انت عاوزها كطيار عشان تروح للمدرج وبعدين عدل وضعية الـ alerions بضغط Shift + numad 5 لما توصل للدرجة دى على الـ Attitude indicator هتلاقى الطيارة ميلها وقف لغاية الدرجة دى وبدأ يتراجع للصفر او وضعية الطيران المستقيم .. وهكذا بالنسبة للدوران نحية اليمين ..

يعني الخطوات ببساطة :
----------------
1 - تحدد زاوية الميل المطلوبة للوصول لنقطة معينة , عن طريق ربط العين بصوابعك الى على الكيبورد والموضوع محتاج مران مش اكتر.
2 - تحديد اتجاه الدوران .. يمين او يسار .. وده عن طريق الـ Right arrow او الـ Left arrow وزى ما قلت ضغطة سريعة لمحية كافية .. الا لو عايز الطيارة تلف بسرعة كبيرة عشان ترجعها لوضعها الأصلى .
3 - لما توصل الطيارة لدرجة الميل المطلوبة على الـ attitude indicator عدل وضعية الجنيحات او مقود الطيارة بالضغط على shift + numpad 5 . وقلتنا ف الحالة دى ان ميل الطيارة هيقف عند زاوية الميل الى عندها عدلت وضعية الجنيحات وهيتراجع تنازليا للصفر ..
4 - سيب الطيارة تلف براحتها .. ولو وصلت قبل النقطة الى عايز تروح ليها او المدرج بشوية حاول ترجع الطيارة للطيران المستقيم ( زاوية ميل صفر ) .. و كل ما زادت مدة ضغطتك للأسهم كل ما زادت سرعة الميل .
5 - اضغط shift + numpad 5 لحفظ ميل الطائرة عند درجة صفر .
6 - ممكن تحتاج انك تكرر العملية دى كذا مرة عشان توصل للنقطة بالضبط ... بس المطلوب منك انك تفتح السيميوليتور وتدرب نفسك على الدرس ده .
------> على فكرة ممكن تغير الأوبشنز للكيبورد وتخلى تعديل وضعية الجنيحات لصفر درجة بضغطة زر واحد انت تحدده على الكيبورد للسهولة .
((من مشاركة كابتن محمد))
.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
اضغط هنا
كيفية-الهبوط-لكابتن-كريم-العشري

وبأمكانك تعلم الهبوط اليديوي عبر ليرنينق سينتر مركز التعليم بالمحاكي عبر دروس المدرب رود ماكادو وهبوط الفورvor approch
وكذالك شروحات الاخوان بقسم الايفاو
راجع قسم الشروحات وستجد الكثير وقسم دروس الطيران

.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,

تسلم يالغالي الله يوفقك شرحك تمام بس ما عندي خبرة كافية لكن مع التمرين إنشاء الله راح أتقن الهبوط بنجاح ..

مشكور ....تسلم ..
قديم 28-11-2009, 06:04 AM  
  مشاركة [ 6 ]
الصورة الرمزية دمياطي
كابتن طيار اول

كابتن طيار اول

الصورة الرمزية دمياطي

مشاهدة ملفه الشخصي

ما شاء الله عليك The Clouds Hawk رد مفصل وواضح ..
جزاك الله كل خير ...

حبيت بس أضيف ان كل ما زاوية ميل الأجنحة زادت أخي السائل فأن قوة الرفع التى تولدها أجنحة الطائرة تقل , لأستخدام جزء من قوة الرفع المتاحة في جذب الطائرة أتجاه ميل الجناح , و هي محصلة قوة الرفع ...

ففي الطيران المستقيم , كما في صورة A نجد ان كامل قوة الرفع Lift تكون في أتجاه القوة العكسية لها وهي الوزن weight.. وبالتالي لا يكون هناك رفع مفقود ..

بينما في صورة B وبعد أمالة الجناح في أتجاه اليمين , فأن أتجاه قوة الرفع تم أمالته هو الأخرلليمين ( لأن أتجاه قوته دائما عمودي علي جناح الطائرة ) , وبالتالي نجد ان قوة الرفع قد أنقسمت في الواقع لقوتان .. المحصلة الأفقية للرفع Horizontal و المحصلة الرأسية للرفع Vertical...
قوة المحصلة الأفقية للرفع تعمد علي أجبار الطائرة علي الأنحراف في أتجاه عمل القوة ( السهم الأحمر الأفقي تحت Horizontal component of lift ) , و قوة المحصلة الرأسية تعمد علي الأحتفاظ بوضعية الطيران المستقيم ... وبالتالى يتطلب الأمر توليد المزيد من الرفع للأحتفاظ بالطائرة في الوضع المستقيم , وذلك يتم اما بزيادة قوة دفع المحركات او بزيادة زاوية الخطران - الهبوب( Pitch - Angel of attack ), او كليهما معا .. دفع المحركات و زاوية الـ pitch .

لذلك نجد ان الطائرات المقاتلة تقوم بمناورات حادة و تميل بزاوية 90 درجة دون فقد كبير للرفع , وذلك لما تتمتع به هذه الطائرات من انسيابية و قوة دفع جبااارة من المحرك بمقابل وزنها الخفيف .. اما الطائرات التجارية فوزنها الثقيل يقف عقبة امام القيام بمناورات حادة .. والسسنا قوة دفع محركها ضئيل ....

فأنسب درجة ميل أخي الكريم هي 30 درجة اذا كان وزن الطائرة محدود , او من 25 : 20 أذا كان وزنها ثقيل ....

بالتوفيق أخي السائل ..

تسلم .يالغالي ...الله يوفقك ..

مشكور على ردك الجميل ..أكسبتني معلومة لم أكن أعرفها ..
قديم 28-11-2009, 06:48 AM  
  مشاركة [ 7 ]
الصورة الرمزية Moemen
Moemen Moemen غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

تم شكره 32 مرة في 9 مشاركة
Moemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقدير
Moemen Moemen غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

الصورة الرمزية Moemen

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 32 مرة في 9 مشاركة
Moemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقديرMoemen يستحق الثقة والتقدير

اذا كن تريد الواقعية + متعة الطيران الحقيقية = تعلم الـ VOR

فالطيران كله من ساعة الأقلاع و حتي الهبوط (شاملة الـ cruising ) و الملاحة اثناء الرحلة و خطوات الهبوط الصحيحة التي تظعك علي منتصف المدرج و الأرتفاع الصحيح في المنطقة المظبوطة = VOR !!

صعب في تعلمه قليلاً علي البعض لكن صدقني ممتع و ستحبه, هذا وعد مني عندما تتعلمه
Moemen غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 29-11-2009, 01:53 AM  
  مشاركة [ 8 ]
الصورة الرمزية pilotayman
pilotayman pilotayman غير متواجد حالياً
فريق الدعم الفني
مابين السماء والارض سحر وعشق لايوصف
[[ FS Professional ]]

شكر غيره: 1
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
pilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى pilotayman
pilotayman pilotayman غير متواجد حالياً
فريق الدعم الفني
مابين السماء والارض سحر وعشق لايوصف
[[ FS Professional ]]

الصورة الرمزية pilotayman

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 1
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
pilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقديرpilotayman يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى pilotayman

اذا كن تريد الواقعية + متعة الطيران الحقيقية = تعلم الـ VOR

فالطيران كله من ساعة الأقلاع و حتي الهبوط (شاملة الـ cruising ) و الملاحة اثناء الرحلة و خطوات الهبوط الصحيحة التي تظعك علي منتصف المدرج و الأرتفاع الصحيح في المنطقة = VOR !!

صعب في تعلمه قليلاً علي البعض لكن صدقني ممتع و ستحبه, هذا وعد مني عندما تتعلمه

الله عليك كابتن مؤمن.. هو دا الكلام المظبوووووووووط
VOR اهم الادوات فى عالم الطيران التي يعتمد عليها بشكل كامل تقريبا..
فهو دليل الطيار فى كل مواقفه العادية والحرجة...
اشكر كابتنThe Clouds Hawk وكابتن محمد على شرحهم الدقيق...
ارق تحياتي للجميع,,,
التوقيع  pilotayman
pilotayman غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 29-11-2009, 02:07 AM  
  مشاركة [ 9 ]
فريق الدعم الفني
[[ FS Professional ]]

فريق الدعم الفني
[[ FS Professional ]]

مشاهدة ملفه الشخصي

ازيك كابتن مؤمن وكابتن ايمن انشاء الله تمام
بالضبط هو اساس الملاحة القديمة وهو من منهاج التدريب ضمن البرايف بايلوت بالاكاديميات
وهو ممتع فعلا خاصة اني قمت برحلات كامله فور بدون جي بي اس او اي ال اس
واحسست بمتعة النافيقيشن بعد تعلمه بالكامل والحمدلله
تحياتي لك
قديم 29-11-2009, 02:39 AM  
  مشاركة [ 10 ]
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

مشاهدة أوسمتي

][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

مشاهدة ملفه الشخصي

كابتن أيمن ..واحشنى والله ..
اكيد أؤيدكم في الرأي ... فالطيار ليس شخصا يضع عدد من الأرقام و ينقل كلمة مكان اخري علي شاشة حاسوبية و من يقوم بهذا يمكن ان نسميه "موظف نقل وتعبئة" .. وليس طيار ..

لأن الطيار لابد وان يكون قادر علي توجيه الطائرة بدون الرجوع الي التكنولوجيا الحديثة , وكما ذكرت يا مؤمن ... طيار = VOR و NDB ... وليس = FMC او A/P ...

تحياتي للجميع ..
Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
دروس وشروحات لبرامج الطيران التشبيهي