قديم 20-04-2009, 02:32 AM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية Capt. AZ!Z
Capt. AZ!Z Capt. AZ!Z غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
Capt. AZ!Z مازال في بداية الطريق
Capt. AZ!Z Capt. AZ!Z غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

الصورة الرمزية Capt. AZ!Z

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
Capt. AZ!Z مازال في بداية الطريق
افتراضي بإذن الله السنة الجايه انا رايح امريكا

سلام عليكم
والله ان من الصغر وانا عاشق الطيران
والحمد لله حلمي راح يتحقق واتخرج هالسنه وبروح ادرس بامريكا

الي بغيته منكم اخواني
شنو افضل جامعه للطيران بامريكا؟
تحياتي
عزيز
Capt. AZ!Z غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-04-2009, 08:53 AM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية Cpt.Mohammed
Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

Cpt.Mohammed Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً
][Flight Simulator][
[[ FS Professional ]]

الصورة الرمزية Cpt.Mohammed

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 18
تم شكره 145 مرة في 73 مشاركة
Cpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقديرCpt.Mohammed يستحق الثقة والتقدير
افتراضي رد: بإذن الله السنة الجايه انا رايح امريكا

انا كمان اخي العزيز هتخرج السنة الجاية ببكالوريوس تجارة , وناوي ادرس طيران السنة الجاية بس محتار بين كندا وامريكا والفلبين , عروض وكلام وقيل وقال ..

فلان يقولك لالالالا ابعد عن امريكا مش عارف فيها ايه , وفلان يشكر فيها ..
لالالالالا ابعد عن الفلبين , وناس تشكر فيها ...

بص من الأخر , متنتظرش مساعدة من حد , لو مشيت ورا اراء الناس هتضيع .
منهم الى بياخد عمولات من مكان دراسته للدعايا الى بيعملها , ومنهم الى ملهوش خبرة اصلا في مجال دراسة الطيران , ولا حتى درس طيران ويقولك انا مش عارف ايه ودى حلوة ودى وحشة , عشان يتشهر في المنتدى وبس ...

وفيه ناس جزاهم الله كل خير , بيساعدونا على الاختيار ولكن الناس دول مش بيقولوا روح كذا , عشان ميتحملوش المسؤولية ...

من الأخر دور انت بنفسك وفاضل بين الدول والأكاديميات بنفسك ... وتأكد ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا , والعمل انك تتعب بنفسك , مش تنتظر مساعدة غيرك ...

بص انا زيك محتار وزهقت من الكلام الى يودى يمين وشمال من غير فايدة ...
ولما فكرت افاضل بين الأكاديميات والدول .. تعبت بجد

فاضلت على اساس تكلفة المعيشة في الدولة - عرض الأكاديمية - قوة نوع الرخص الى بتمنحها - سمعة الأكاديمية والدولة نفسها - درجة صعوبة اجراءات الفيزا - كفاءة المدربين والطيرات والصيانة - زحمة الترافيك في المطار ...

ونتيجة بحثى ان الفلبين رخيصة في الدراسة و المعيشة , بس مش حاسس ان فيه كفاءة في التدريس , كمان كسمعة مش زي امريكا وكندا طبعا , ولكن السمعة موجودة .

امريكا أم الدنيا ( بعد مصر طبعا ) , سمعة ورخص معتمدة وكل حاجة , بس المعيشة غالية شويا ..

كندا بنت أم الدنيا , نفس نظام امريكا والأسعار متقاربة جدا , بس الدولار الكندى اقل من الدولار الأمريكي .

انا كانت مفاضلتى على اساس 3 حاجات :-
1- السعر الأجمالى لكافة التكاليف الى هتكلفها من مطار القاهرة ذهابا لمطار القاهرة أيابا (وانا راجع بالرخص ورافع راسى) , وطبعا بجمع اسعار كل اكاديمية و دولة بعملة موحدة وهى الدولار الامريكي لتسهيل المقارنة.
2- كفاءة الأتي ( المطار - الطائرات - المدربين - الجو والمناخ ).
3- سمعة البلد ( لما تقول انك واخد رخصك من امريكا مش زي ما تقول انك واخدهم من الفلبين , دا غير الخبرات الثقافية واللغوية الى هتستفيد منها ) ...

عشان مطولش عليك انا كانت نتيجة المقارنة والى تعبت فيها , بس متغلاش عليك :-

كندا ثم امريكا ثم الفلبين اخيرا ....

وزي ما انا تعبت في المقارنة بين الدول , فأنا تعبان في المقارنة بين اكاديميات الدولة الواحدة , بس هانت ...

بجد يا عزيز , اعتمد على نفسك احسن , لأنك لما تكون طيار مش هتعتمد على حد وهتكون مسؤول لوحدك عن ركابك وطيارتك ومسار رحلتك ... عشان كمان تكون راضى انك اخترت الطريق الصحيح وعمرك ما تندم لأن طول ما انت تعبت .. ربنا هيوفقك في الأختيار ....

وربنا يوفقك ويوفقنا ...

اخوك المخلص : محمد
التوقيع  Cpt.Mohammed
Mohammed Sayed
Flight Dispatcher

INGIN Airways Cairo Hub Manager
IVAO Simmer

Cpt.Mohammed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

الكلمات الدلالية (Tags)
الله, الحاجه, امريكا, الصوت, انا, بإذن, رايح
أكاديميات ومدارس الطيران Academic School