العودة   :: Flying Way :: > هندسة وصيانة Engineers & Technicians & Maintenance > دراسات هندسة الطيران وشهادات العمل ورخص الصيانة الفنية
تحديث الصفحة لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر
الملاحظات

دراسات هندسة الطيران وشهادات العمل ورخص الصيانة الفنية   يختص بالرد على استفسارات الطلبة الراغبين بدراسة هندسة الطيران وفروعها وكل ما يتعلق بالشهادات الهندسية والفنية ورخص الصيانة والعمل راجع  الفهرس من هنا

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
درجة الضيافة
قديم 05-05-2010, 12:34 AM   رقم المشاركة : [ 1 ]   
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
مهندس طيران محمدعطية مازال في بداية الطريق
معدل تقييم المستوى: 117
New4 لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

يا جماعه دراسة هندسة الطيران جميله جدا ولو حد بيفكر يدرس طيران اقترح عليه الدراسه في مصر
في الاكاديميه المصريه للطيران دا الاسم الجديد لمعهد امبابه
الدراسه خمس سنوات ( اعدادي ثم 4سنوات تتخصص في دراسة اما 1- طيران ,2- اتصالات)
الميزه هناك انك عند تخرجك تحصل علي شهادة البيزك ودي معتمده عالميا غير كدا تلتحق باي شركه خاصه وتحصل علي خبره 14 شهر تحصل علي شهادة بدون طراز علي طائره وانت كدا تبقا عملت الصح
واي حد يريد الاستفسار اكتر عن الموضوع دا وطرق الشهادات يسالني انا في الخدمه
تحياتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــتي

قديم 05-05-2010, 01:04 AM   رقم المشاركة : [ 2 ]   
sofia,
مساعد طيار
الصورة الرمزية sofia,
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
sofia, غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر دراسه كويسه جدا

مشكور عالطرح ولكن التكلفة كم؟
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 01:19 AM   رقم المشاركة : [ 3 ]   
مهندس طيران محمدعطية
درجة الضيافة
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
مهندس طيران محمدعطية غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر دراسه كويسه جدا

التكلفه في السنه 10000جنيه مصري
وغير التكلفه كمان الدراسه تفيد جدا ومناهجهم ودروسهم وهناجرهم عملي وتمام
وكمان معتمده من الفار واليازا
الدراسه للبنين والبنات
ولو تريد معلومات اكتر اسئلني خد راحتك
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 04:58 AM   رقم المشاركة : [ 4 ]   
AL-MEHDAR
الدرجة الاولى
الصورة الرمزية AL-MEHDAR
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 5 مرة في 5 مشاركة
AL-MEHDAR غير متواجد حالياً  
إرسال رسالة عبر مراسل AIM إلى AL-MEHDAR إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى AL-MEHDAR إرسال رسالة عبر Skype إلى AL-MEHDAR
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

هل تقبل اجانب

وممكن تزودنا بالموقع الالكتروني لهم

وماذا اذا المتقدم حاصل على شهادات عليا مثلا
الشهادة الجامعية المتوسطة في الهندسة
البكالوريوس او الماجستير

هل يتم النظر في هذه الشهادات وتتم معادلتها ام انهم سوف يضربون بها في عرض الحائط

ارجو التفصيل في الموضوع وشكرا لك

تحياتي
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 09:38 AM   رقم المشاركة : [ 5 ]   
libyan-ame
][ مشرف قسم هندسة ][
وصيانة الطائرات
الصورة الرمزية libyan-ame
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 151 مرة في 124 مشاركة
libyan-ame غير متواجد حالياً  
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى libyan-ame إرسال رسالة عبر Skype إلى libyan-ame
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

تحية أخي

هل انت متأكد من أنها معتمدة من الإياسا

لك كل التحية
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 02:16 PM   رقم المشاركة : [ 6 ]   
مهندس طيران محمدعطية
درجة الضيافة
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
مهندس طيران محمدعطية غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

انا اسف جدا علي التاخير اخواني هيا تقبل الاجانب ولكن الشهادات الاخري التي حصلت عليها هتفيدك انت بالنسبه لهذا المكان معتمد انه هيبني معلوماتك من الصفر لتصبح لامم بمعلومات الطيران
وايضا انا متاكد ميه بالميه انها معتمده عشان شهاداتي انا معتمده من الايازا ومن الايكار
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 05:19 PM   رقم المشاركة : [ 7 ]   
طلال الحمادي
عضو خط الطيران
الصورة الرمزية طلال الحمادي
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
طلال الحمادي غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

المهندس محمد عطية
السلام عليكم و رحمةالله و بركاته
اشكرك على اهتمامك بالاعضاء و تقديم المساعدة لهم
انا ا\عاوز ادرس ميكانيكا طائرات ياليت احصل على معلومات وافية من ناحية
مدة الدراسه
تكلفة الدراسة
و اسم الكلية او المعهد
واين ستكون الدراسة
تاريخ بدئ الدرسة
و ساكون شاكرا لك
طلال الحمادي
talalalhammadi88@gmail.com
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 05:21 PM   رقم المشاركة : [ 8 ]   
Egypt Lover For Ever
مساعد طيار
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
Egypt Lover For Ever غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

طب اخى هل تطلب اى كشف طبى ؟
لان عندى فلات فوت و عمى الوان .....
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 06:18 PM   رقم المشاركة : [ 9 ]   
Bell_Helicopter
مساعد طيار
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
Bell_Helicopter غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

انا اسف جدا علي التاخير اخواني هيا تقبل الاجانب ولكن الشهادات الاخري التي حصلت عليها هتفيدك انت بالنسبه لهذا المكان معتمد انه هيبني معلوماتك من الصفر لتصبح لامم بمعلومات الطيران
وايضا انا متاكد ميه بالميه انها معتمده عشان شهاداتي انا معتمده من الايازا ومن الايكار

heya mo3tamada men el icao bas mesh men el easa
el kalam da mesh sa7e7 ana mota2aked 3ashan ana met7'arag menaha ba2aly aktar men 5 senen
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 06:19 PM   رقم المشاركة : [ 10 ]   
Bell_Helicopter
مساعد طيار
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
Bell_Helicopter غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

we kaman el mostawa feha ta3ban mesh ad keda zay manas fakra
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 07:33 PM   رقم المشاركة : [ 11 ]   
عاشق الماجيكو
Flying Way
الصورة الرمزية عاشق الماجيكو
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

المهندس محمد عطية
السلام عليكم و رحمةالله و بركاته
اشكرك على اهتمامك بالاعضاء و تقديم المساعدة لهم
انا ا\عاوز ادرس ميكانيكا طائرات ياليت احصل على معلومات وافية من ناحية
مدة الدراسه
تكلفة الدراسة
و اسم الكلية او المعهد
واين ستكون الدراسة
تاريخ بدئ الدرسة
و ساكون شاكرا لك
طلال الحمادي
talalalhammadi88@gmail.com


اخي طلال كيف حالك
يمكنك اخي الدراسة في الاردن في اكاديمية الشرق الاوسط او الملكية

وهذه البيانات الخاصة باكاديمية الشرق الاوسط

أكاديمية الشرق الأوسط
صيانة هياكل ومحركات الطائرات
Air Frame&Power Plant License
1- مدة الدراسة :28 شهرا منها 12 أسبوع دورة اللغة الانجليزية

2- مواضيع الدراسة :
· 600 ساعة لغة انجليزية ومصطلحات طيران
· 400 ساعة العلوم النظرية والتأسيسية 50% من المواد عملي
· 750 ساعة هياكل الطائرات وأنظمتها Airframe 50% من المواد عملي
· 750 ساعة محركات الطائرات وأنظمتها Power plant 50 % من المواد عملي


3 – التكاليف : 11,000 دولار

· طريقة الدفعات : 3000 $ الدفعة الأولي تدفع مقدما عند التسجيل وبعد استلام القبول المبدئي وتحول لحساب الأكاديمية وتسلم صورة عن إشعار التحويل للمكتب
· باقي المبلغ يدفع علي أقساط كل قسط مبلغ (1490 $ )0

4- شروط القبول :
· الإلمام بالغة الانجليزية قراءة وكتابة
· شهادة الثانوية العامة
· أن يكون لائقا صحيا




5- الشهادة الممنوحة :
· يمنح الطالب شهادة دبلوم في صيانة الطائرات تخصص هياكل ومحركات طيران من أكاديمية الشرق الأوسط
· يتم تأهيل الخريج للحصول علي رخصة مزاولة المهنة من سلطة الطيران المدني الأردني بعد اجتياز الامتحانات المقررة
·
6- المتطلبات :
· صورة من جواز السفر
· صورة من الهوية
· صورة من شهادة الثانوية العامة
· صورة شهادة الميلاد



الكترونيات الطائرات
Avionics
1- مدة الدراسة : 28 شهرا منها 12 أسبوع دورة اللغة الانجليزية 0

2- مواضيع الدراسة:
· لغة انجليزية ومصطلحات فنية
· رياضيات
· فيزيا0
· التكنيك الرقمي والمعالج الدقيق
· مبادئ الكهرباء والالكترونيات
· أنظمة الاتصالات والملاحة الجوية
· أنظمة الاتصالات والآلات الدقيقة
· أنظمة الهياكل والمحركات

تكاليف الدراسة 11,000 دولار


· طريقة الدفعات : 3000 $ الدفعة الأولي تدفع مقدما عند التسجيل وبعد استلام القبول المبدئي وتحول لحساب الأكاديمية وتسلم صورة عن إشعار التحويل للمكتب
· باقي المبلغ يدفع علي أقساط كل قسط مبلغ (1490 $ )



4- شروط القبول :
· الإلمام بالغة الانجليزية قراءة وكتابة
· شهادة الثانوية العامة
· أن يكون لائقا صحيا


5- الشهادة الممنوحة :
· يمنح الطالب شهادة دبلوم في صيانة الكترونيات الطائرات من أكاديمية الشرق الأوسط

6- المتطلبات :
· صورة من جواز السفر
· صورة من الهوية
· صورة من شهادة الثانوية العامة
· صورة شهادة الميلاد

واتمني لك كل التوفيق

التوقيع عاشق الماجيكو
[SIGPIC][/SIGPIC]
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 09:47 PM   رقم المشاركة : [ 12 ]   
مهندس طيران محمدعطية
درجة الضيافة
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
مهندس طيران محمدعطية غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

الدراسه 5سنوات تدرس فيها ميكانيكا الطيران باستفاضه وغير كدا انا بقول ان شهادتها معتمده من اليكار ومن الايازا ومتاكد من كدا والكليه دي تطورت خلال ال5 سنوات الاخيره جدا
الخدمات فيها ممتازه
الناس بتقول خدماتها وحشه شويه عشان هيا بتهتم اول حاجه في الدراسه
يعني اهتمامها الاول والاخير بالدراسه والمعرفه وغير كدا بتعطيك شهاده البيزك ودي بتبقي معتمده عالميا مبيبقاش لها شهادة معادله اصلا والكلام دا محدش قلهولي انا عارفه ومجربه ومتاكد منه ميه بالميه
يا اخواني ممكن يكون في مكان افضل منه بس انا بتكلم في الا مجربه مش اكتر
عشان الكلام في المستقبل مفهوش هزار وشكرا علي اهتمامكم بموضوعي ويريت تكونوا فهمتو وجهة نظري
في امان الله جميعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــا
  إقتباس
قديم 05-05-2010, 09:51 PM   رقم المشاركة : [ 13 ]   
مهندس طيران محمدعطية
درجة الضيافة
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
مهندس طيران محمدعطية غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

لا تطلب كشف طبي لانك تدرس هندسه للطيران مش بتدرس طيران
استعن بالله واستخيره وحدد مستقبلك وتوكل عليه يا اخي
  إقتباس
قديم 07-05-2010, 07:37 PM   رقم المشاركة : [ 14 ]   
عمر طارق
طالب وعايز اكون طيار
الصورة الرمزية عمر طارق
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
عمر طارق غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

عندي بعض الاسئلة واتمنى الرد عليها
1- بعد التخرج ما هي الشهادة اللي هتكون معايا؟
2- المصاريف في الخمس سنوات هي 55000 كم المصاريف في السنة الواحدة؟
3- هل القبول للوظيفة في اي شركة طيران يكون سهل ؟
  إقتباس
قديم 10-05-2010, 12:03 AM   رقم المشاركة : [ 15 ]   
sofia,
مساعد طيار
الصورة الرمزية sofia,
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
sofia, غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر دراسه كويسه جدا

التكلفه في السنه 10000جنيه مصري
وغير التكلفه كمان الدراسه تفيد جدا ومناهجهم ودروسهم وهناجرهم عملي وتمام
وكمان معتمده من الفار واليازا
الدراسه للبنين والبنات
ولو تريد معلومات اكتر اسئلني خد راحتك




والله سعره كويس جدا
  إقتباس
قديم 17-05-2010, 12:44 AM   رقم المشاركة : [ 16 ]   
Mr-X
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
Mr-X غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

والله موضوع اكثر من رااااائع :)
لقد افدتنى كثيراااا جزاك الله الف خير يا غالي لدي عدة اسئله :)
وياريت تجاوبني عليهم لانى بحاجه مااااسة جدا للاجابه ،
لانه من كلامك انت درست فى هذا المعهد والمثل يقول اسئل مجرب ولا تسئل طبيب :)

--------------------------------------------


انا مصري لكن مقيم فى الخارج اخر سنة ثانوية وبفكر بجدية اقدم فيه :).
1- هل هناك نسبه معينة فى القبوول !! بمعنى انه ليه شرووط صعبه ولا سهل فى الدخوول !!
2- بعد التخرج انا هشتغل ايه بظبط !! سمعت من بعض الناس انه بيخرج مصممين ودول ملهمش مستقبل فى الوطن العربي لان مفيش تصميم هنا فى الوطن العربي ، فأنا عاوز اعرف بظبط هشتغل فى ايه !! ( علما انى ناوى ادخل طيران ! مش اتصالات)
3- سمعت ان دكاترة الكلية دي من ( جامعة عين شمس ) الكلام ده صحيح !
وجزاك الله الف خير يا غالي على الموضوع
ولكم اتمنى انك تجاوبني
  إقتباس
قديم 05-06-2010, 10:15 PM   رقم المشاركة : [ 17 ]   
sofia,
مساعد طيار
الصورة الرمزية sofia,
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
sofia, غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

يعني الاردنية بتخرج _كوكبت ولا بس هندسة
والمصرية _هندسة وأتصالات
أنا عايزة (الكوكبت)لو سمحت ممكن تفيدني وشكرا
  إقتباس
قديم 07-06-2010, 09:41 PM   رقم المشاركة : [ 18 ]   
milanoboy2010
كابتن طيار اول
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
milanoboy2010 غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

مشكور عن المعلومات
و لكنى اشك انها معتمدة من الايزا
الكلية موجودة فى مطار امبابة الذى تم اغلاقه مؤخرا يعنى الان لا يوجد طائرات للتدريب العملى
ثانيا 5 سنوات تخرج مهندس طيران يعنى علم مواد و تصميم الخ
هناك دبلومة صيانة تخرج فنيين و اشك انها ايضا معتمدة من ايازا لان الحصول على اعتماد الايازا شئ غير سهل لان شروطها معقدة جدا
نا ذهبت للكلية من سنتين فى مطار امبابة و تجولت فى الهناجر و لم اجد طائرة واحدة او هيكل للتدريب و المعامل هناك تبدوا مثل معامل الكيمياء و الفيزياء
و لكن من الممكن ان تكون معلوماتى قديمة و حدث تغيير للكلية
و لكن هل يمكنك ان تمدنا برقم اعتماد الكلية فى ايازا ؟؟ حتى نستطيع التأكد من المعلومة
و شكرا
  إقتباس
قديم 12-06-2010, 12:53 AM   رقم المشاركة : [ 19 ]   
ortega
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
ortega غير متواجد حالياً  
Shai رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

مع احترامى الكامل للأخ المهندس محمد عطية أنا خريج هذا المعهد منذ عام 2007 قسم إتصالات و لكن كل الكلام هذا الذى تقوله لم أراه معامل متهالكة و نظام فاشل و حتى البيزيك لم نأخذ حقنا فيه و فى الأخر لم نجد اى شركة طيران تقبلنا و نبحث فى اى مجال من المجالات الاخرى و الحمد لله ترفض طلباتنا بسبب اسم معهد الطيران علاوة على ذلك ارجو من سيادتك انك تقولى على شركة خاصة واحدة تعطى الوز أوت (14 شهر ) غير مصر للطيران عشان مصر للطيران قفلت الوز اوت من 2007 و شكر لك
  إقتباس
قديم 12-06-2010, 02:36 AM   رقم المشاركة : [ 20 ]   
milanoboy2010
كابتن طيار اول
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
milanoboy2010 غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

مع احترامى الكامل للأخ المهندس محمد عطية أنا خريج هذا المعهد منذ عام 2007 قسم إتصالات و لكن كل الكلام هذا الذى تقوله لم أراه معامل متهالكة و نظام فاشل و حتى البيزيك لم نأخذ حقنا فيه و فى الأخر لم نجد اى شركة طيران تقبلنا و نبحث فى اى مجال من المجالات الاخرى و الحمد لله ترفض طلباتنا بسبب اسم معهد الطيران علاوة على ذلك ارجو من سيادتك انك تقولى على شركة خاصة واحدة تعطى الوز أوت (14 شهر ) غير مصر للطيران عشان مصر للطيران قفلت الوز اوت من 2007 و شكر لك

هذا بالضبط ما رأيته عند زيارتى للمعهد
المعهد غير معترف من ايازا و ان تم اعتمادة من ايازا فى يوم من الايام لن تقل تكاليف الدراسة عن 20 الف دولار ان لم تكن اضعافا مضاعفة

و نرجوا من الاخوة ان يتأكدوا من المعلومة قبل وضعها او على الاقل يذكر ان المعلومة غير مؤكدة لانه معلومة خاطئة ممكن ان تجعل شخصا ليس عنده دراية كافية ان يخطوا خطوة بحسابات مغلوطة يندم عليها فيما بعد فنرجوا البعد عن التضليل حتى و ان كان غير مقصود
  إقتباس
قديم 21-06-2010, 10:48 AM   رقم المشاركة : [ 21 ]   
invisible
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
invisible غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر دراسه كويسه جدا

oky but how much it cost for bahraini dinar
thanks

التوقيع invisible
THE BEST THING IN THE WORLD WHEN THERE PEOPLE LOVE U AND U LOVE THEM
  إقتباس
قديم 09-08-2010, 10:45 PM   رقم المشاركة : [ 22 ]   
modyz5
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
modyz5 غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

هوا ينفع مهندس اتصالات يشتغل ف المطار ؟؟؟؟
  إقتباس
قديم 18-08-2010, 01:42 AM   رقم المشاركة : [ 23 ]   
ThE eNgNeEr
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
ThE eNgNeEr غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

طيب يا اخي
عن تكاليف دراسة هندسة الطيران بجامعة القاهره؟
كم تكاليفها؟
وهل هي افضل من معهد امبابه
  إقتباس
قديم 12-09-2010, 09:34 AM   رقم المشاركة : [ 24 ]   
عماد نبيل
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
عماد نبيل غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

salamo 3aleeko e5wani
  إقتباس
قديم 20-09-2010, 04:31 PM   رقم المشاركة : [ 25 ]   
taha_loay
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
taha_loay غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

شباب انا خذيت دبلوم من الاردن وبدي اخلص بكالورويوس يصير بمصر لو لا اني عراقي مقيم بل اردن
  إقتباس
قديم 12-03-2011, 11:12 PM   رقم المشاركة : [ 26 ]   
taiar007
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
taiar007 غير متواجد حالياً  
Icon Star رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر


اخي طلال كيف حالك
يمكنك اخي الدراسة في الاردن في اكاديمية الشرق الاوسط او الملكية

وهذه البيانات الخاصة باكاديمية الشرق الاوسط

أكاديمية الشرق الأوسط
صيانة هياكل ومحركات الطائرات
Air Frame&Power Plant License
1- مدة الدراسة :28 شهرا منها 12 أسبوع دورة اللغة الانجليزية

2- مواضيع الدراسة :
· 600 ساعة لغة انجليزية ومصطلحات طيران
· 400 ساعة العلوم النظرية والتأسيسية 50% من المواد عملي
· 750 ساعة هياكل الطائرات وأنظمتها Airframe 50% من المواد عملي
· 750 ساعة محركات الطائرات وأنظمتها Power plant 50 % من المواد عملي


3 – التكاليف : 11,000 دولار

· طريقة الدفعات : 3000 $ الدفعة الأولي تدفع مقدما عند التسجيل وبعد استلام القبول المبدئي وتحول لحساب الأكاديمية وتسلم صورة عن إشعار التحويل للمكتب
· باقي المبلغ يدفع علي أقساط كل قسط مبلغ (1490 $ )0

4- شروط القبول :
· الإلمام بالغة الانجليزية قراءة وكتابة
· شهادة الثانوية العامة
· أن يكون لائقا صحيا




5- الشهادة الممنوحة :
· يمنح الطالب شهادة دبلوم في صيانة الطائرات تخصص هياكل ومحركات طيران من أكاديمية الشرق الأوسط
· يتم تأهيل الخريج للحصول علي رخصة مزاولة المهنة من سلطة الطيران المدني الأردني بعد اجتياز الامتحانات المقررة
·
6- المتطلبات :
· صورة من جواز السفر
· صورة من الهوية
· صورة من شهادة الثانوية العامة
· صورة شهادة الميلاد



الكترونيات الطائرات
Avionics
1- مدة الدراسة : 28 شهرا منها 12 أسبوع دورة اللغة الانجليزية 0

2- مواضيع الدراسة:
· لغة انجليزية ومصطلحات فنية
· رياضيات
· فيزيا0
· التكنيك الرقمي والمعالج الدقيق
· مبادئ الكهرباء والالكترونيات
· أنظمة الاتصالات والملاحة الجوية
· أنظمة الاتصالات والآلات الدقيقة
· أنظمة الهياكل والمحركات

تكاليف الدراسة 11,000 دولار


· طريقة الدفعات : 3000 $ الدفعة الأولي تدفع مقدما عند التسجيل وبعد استلام القبول المبدئي وتحول لحساب الأكاديمية وتسلم صورة عن إشعار التحويل للمكتب
· باقي المبلغ يدفع علي أقساط كل قسط مبلغ (1490 $ )



4- شروط القبول :
· الإلمام بالغة الانجليزية قراءة وكتابة
· شهادة الثانوية العامة
· أن يكون لائقا صحيا


5- الشهادة الممنوحة :
· يمنح الطالب شهادة دبلوم في صيانة الكترونيات الطائرات من أكاديمية الشرق الأوسط

6- المتطلبات :
· صورة من جواز السفر
· صورة من الهوية
· صورة من شهادة الثانوية العامة
· صورة شهادة الميلاد

واتمني لك كل التوفيق

انا عمر فى اخر مرحله الثانويه العامه و اريد ان اصبح مهندس طيران و ان اكون في قسم محركات او هياكل ارجو اي معلومه عن الاكادميات او الجامعات اريد معرفه اي شئ عن هذا المجال وليجعله الله في ميزان حسناتكوم وشــكرا
  إقتباس
قديم 15-03-2011, 01:10 PM   رقم المشاركة : [ 27 ]   
mirusvoyages
عضو خط الطيران
 
مشاهدة ملفه الشخصي
 
 
 
 
 
 
 
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
mirusvoyages غير متواجد حالياً  
افتراضي رد: لو عايز تدرس هندسة طيران في مصر

هل هى مقيدة بسن معين ام اي سن
  إقتباس
إضافة رد

«     ارجوا المساعده يا افاضل   |    هندسة الطيران    »


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 5 ( الأعضاء 0 والزوار 5)
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
جميع التقارير المصورة تجدونها هنا إمبراطور الطيران تقارير رحلات الطيران السياحية 3 13-09-2010 03:26 PM
فبراير 2010 :::: A L I :::: المقالات الصحفية Rumours &News 0 01-02-2010 12:33 AM
طيران البحرين تُخرج الدفعة التاسعة LIVERPOOL الضيافة الجوية وسلامة المقصورة - InFlight Service & Cabin Safety 1 21-08-2009 08:24 PM
بالتعاون مع "فيرجن بلو": طيران الإمارات تنطلق من 4 محطات في أستراليا إلى 22 مدينة بداخلها xUAEx المقالات الصحفية Rumours &News 3 30-07-2009 02:01 PM

الساعة الآن 07:19 AM.
Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.
حق العلم والمعرفة يعادل حق الحياة للأنسان - لذا نحن كمسؤلين في الشبكة متنازلون عن جميع الحقوق
All trademarks and copyrights held by respective owners. Member comments are owned by the poster.
خط الطيران 2004-2019