السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اسعد الله مساءكم بالخير
اخواني الكرام من فترة سويت ملف يشمل طريقة المحادثة بين المراقب الجوي والطيار IFR + VFr
مع العلم ان المحادثات مقتبسه من عدة مواضيع في المنتدى قلت برتبها وبجمعها في موضوع واحد عشان الكل يستفيد منها خصوصا الجدد او الي يبي يتدرب
راح نبدء في رحلة IFR
Svaxxx : Assalam Alykum oejn_gnd, this is SVAxxx at gate Radio Check
Oejn_gnd : Wa Alykum Assalam . 5/5 good .pass your Message
Svaxxx Requesting IFR clearance to Abha Airport
هنا قبل اعطاءه التصريح نتأكد من الطيار عنده معلومات atis ولا
svaXxX confirm (X) information in board oejn_gnd:
svaxxx : affirm (X) in board
بعدها نعطيه التصريح وعندنا التصريح بيكون على 3 انواع
النوع الاول : نعطي الطيار ارتفاع بعد الاقلاع على المدرج مثل
oejn_gnd : cleared as filed to your final destination via your rout
After take off Initial climb to 5000 feet on RWY heading / Squawk xxxx
النوع الثاني : وهو تابع للنوع الأول ولكن بدون مانقوله مثلا 5 الاف قدم نقوله
cleared as filed to your final destination / via your rout /alfa one departure / Squawk xxxx
والمقصود ب alfa one departure لو نفتح التشارات راح نلقاها 5 الاف قدم على امتداد المدرج
هذا اذا كان مقلع من المدرج 34 اما اذا بيقلع من مدرج 16 بدال alfa بنقول bravo
النوع الثالث : وهو التصريح بالسيد مثال
cleared as filed to your final destination via derbi 1D Squawk xxxx
بس لازم تكون عارف السيد المستخدم للمدرج الي بيقلع منه يعني ماتعطيه السيد الا متأكد
بعد مايعيد القراءه الطيار للتصريح ونسمعه صحيح نقوله
Oejn_gnd : svaxxx Read back is correct Push Back and start up Approved call back when ready for taxi,rwy 34 L for take off QNH XX
بس انتبه قبل تقوله يعمل بوش باك اذا فيه طياره جنبه تعمل بوش باك ولا
بعدها بيعيد نفس كلامك وبعد لحظات بيقولك انه جاهز للتاكسي
Svaxxx iam now ready to taxi
Oejn_gnd : svaxxx Taxi to holding point RWY 34c via taxi way (hc - h -h1) report when ready for departure
بعدها الطيار لازم يعيد لك المدرج والممر الي راح يستخدمه
اذا وصل عند الهولد شورت وبلغك انه وصل وجاهز هنا تنتهي مهمة القراوند GND قوله مافيه ترافك وبعدها حوله على اليونيكوم 122.800
اما اذا فيه TWR حوله عليه وراح نكمل الان مهمة التاور :
Svaxxx : oejn_twr iam at hold short rwy xx ready for take off
Oejn_twr : svaxxx winds (XXX/xkt) cleared to takeoff RWY xxx report when airborne
بيعيد الكلام عليك الطيار وبعد مايقلع بيقولك
Svaxxx : airborn
اذا فيه مراقب اعلى منك ابروتش او سنتر قوله
Oejn_twr : svaxxx : contact Jeddah Approach on 124.00
واذا مافيه احد قوله
No further ATC available continue own navigation
,switch to Unicom 122.800 مع السلامه
وبكذا طلعت الطائره بسلام من المطار
طيب اذا فيه طائره قادمه والتاور شغال وقالنا الطيار انه استابلش يرد المراقب عليه يقول
oejn_twr : svaxxx winds (XXX AT XX) , cleared to land RWY xx QNHxxx
Report RWY vacated
بيعيد الطيار الكلام وبعد مايهبط بيقوله انه اخلى المدرج اذا فيه جراوند نحوله عليه ويجي دور المراقب الأرضي
Svaxxx : rwy xx vacted ready for taxi
Oejn_gnd : Taxi to gate of your choice at apron xxx via taxi way (xxxx)
Have a nice day, bye bye
وبكذا انتهينا من ifr
-----------------------------------------------
اللوكال باترن فوق مطار جده مثلا
svaxxx : request start up engines for Local VFR pattern over xxxx Airport
oejn_TWR : start up is approved , expect rwy xxx for take off
sva xxx : roger start up appr rwy xx for take off
وبعدها يكون تصريح اللوكال باترن اذا كان جاهز
oejn_twr : svaxxx
cleard for VFR local patern over xxxx Airport , rwy xx Right/left hand circuits not above 1500 ft AGL( Above Ground Level ) , squaw
وبعدها الطيار راح يعيد كلامك واذا صحيح قوله
oejn_twr
read back is correct , call me for taxi
بعدها راح نعطيه التاكسي زي ماعرفنا قبل اشوي وبعد مايقلع ويقول انه اقلع
oejn_twr sva xxx report Right/left downwind rwy xxx
وبيعيد الكلام الطيار :)
svaxxx : Twr Right/left downwind rwy xxx
oejn_twr : report intentions
وبيجاوب الطيار وبيقول :
svaxxx touch and go or full stop landing
وفي كلا الحالتين بتقوله
report on final
بعد مايقول انه في الفاينل
wind 210/5 kts cld ( to land / for touch and go ) rwy XXX , report ( rwy vacated / airborne
اما النوع الاخر من اللوكال ودائما يخربطون بعض المراقبين فيه بينه وبين اللوكال باترن
local flight over jeddah city
sva xxx Requesting vfr local flight over jeddah city
oejn_twr : svaxxx cleard for VFR local flight over jeddah city not below 5000 sq xxxx
وهنا ننتبه ولازم نفتح التشارت للمطار ونعرف كم الحد الأدني للطيران فوق المدينة
وسلامتكم
اسعد الله مساءكم بالخير
اخواني الكرام من فترة سويت ملف يشمل طريقة المحادثة بين المراقب الجوي والطيار IFR + VFr
مع العلم ان المحادثات مقتبسه من عدة مواضيع في المنتدى قلت برتبها وبجمعها في موضوع واحد عشان الكل يستفيد منها خصوصا الجدد او الي يبي يتدرب
راح نبدء في رحلة IFR
Svaxxx : Assalam Alykum oejn_gnd, this is SVAxxx at gate Radio Check
Oejn_gnd : Wa Alykum Assalam . 5/5 good .pass your Message
Svaxxx Requesting IFR clearance to Abha Airport
هنا قبل اعطاءه التصريح نتأكد من الطيار عنده معلومات atis ولا
svaXxX confirm (X) information in board oejn_gnd:
svaxxx : affirm (X) in board
بعدها نعطيه التصريح وعندنا التصريح بيكون على 3 انواع
النوع الاول : نعطي الطيار ارتفاع بعد الاقلاع على المدرج مثل
oejn_gnd : cleared as filed to your final destination via your rout
After take off Initial climb to 5000 feet on RWY heading / Squawk xxxx
النوع الثاني : وهو تابع للنوع الأول ولكن بدون مانقوله مثلا 5 الاف قدم نقوله
cleared as filed to your final destination / via your rout /alfa one departure / Squawk xxxx
والمقصود ب alfa one departure لو نفتح التشارات راح نلقاها 5 الاف قدم على امتداد المدرج
هذا اذا كان مقلع من المدرج 34 اما اذا بيقلع من مدرج 16 بدال alfa بنقول bravo
النوع الثالث : وهو التصريح بالسيد مثال
cleared as filed to your final destination via derbi 1D Squawk xxxx
بس لازم تكون عارف السيد المستخدم للمدرج الي بيقلع منه يعني ماتعطيه السيد الا متأكد
بعد مايعيد القراءه الطيار للتصريح ونسمعه صحيح نقوله
Oejn_gnd : svaxxx Read back is correct Push Back and start up Approved call back when ready for taxi,rwy 34 L for take off QNH XX
بس انتبه قبل تقوله يعمل بوش باك اذا فيه طياره جنبه تعمل بوش باك ولا
بعدها بيعيد نفس كلامك وبعد لحظات بيقولك انه جاهز للتاكسي
Svaxxx iam now ready to taxi
Oejn_gnd : svaxxx Taxi to holding point RWY 34c via taxi way (hc - h -h1) report when ready for departure
بعدها الطيار لازم يعيد لك المدرج والممر الي راح يستخدمه
اذا وصل عند الهولد شورت وبلغك انه وصل وجاهز هنا تنتهي مهمة القراوند GND قوله مافيه ترافك وبعدها حوله على اليونيكوم 122.800
اما اذا فيه TWR حوله عليه وراح نكمل الان مهمة التاور :
Svaxxx : oejn_twr iam at hold short rwy xx ready for take off
Oejn_twr : svaxxx winds (XXX/xkt) cleared to takeoff RWY xxx report when airborne
بيعيد الكلام عليك الطيار وبعد مايقلع بيقولك
Svaxxx : airborn
اذا فيه مراقب اعلى منك ابروتش او سنتر قوله
Oejn_twr : svaxxx : contact Jeddah Approach on 124.00
واذا مافيه احد قوله
No further ATC available continue own navigation
,switch to Unicom 122.800 مع السلامه
وبكذا طلعت الطائره بسلام من المطار
طيب اذا فيه طائره قادمه والتاور شغال وقالنا الطيار انه استابلش يرد المراقب عليه يقول
oejn_twr : svaxxx winds (XXX AT XX) , cleared to land RWY xx QNHxxx
Report RWY vacated
بيعيد الطيار الكلام وبعد مايهبط بيقوله انه اخلى المدرج اذا فيه جراوند نحوله عليه ويجي دور المراقب الأرضي
Svaxxx : rwy xx vacted ready for taxi
Oejn_gnd : Taxi to gate of your choice at apron xxx via taxi way (xxxx)
Have a nice day, bye bye
وبكذا انتهينا من ifr
-----------------------------------------------
اللوكال باترن فوق مطار جده مثلا
svaxxx : request start up engines for Local VFR pattern over xxxx Airport
oejn_TWR : start up is approved , expect rwy xxx for take off
sva xxx : roger start up appr rwy xx for take off
وبعدها يكون تصريح اللوكال باترن اذا كان جاهز
oejn_twr : svaxxx
cleard for VFR local patern over xxxx Airport , rwy xx Right/left hand circuits not above 1500 ft AGL( Above Ground Level ) , squaw
وبعدها الطيار راح يعيد كلامك واذا صحيح قوله
oejn_twr
read back is correct , call me for taxi
بعدها راح نعطيه التاكسي زي ماعرفنا قبل اشوي وبعد مايقلع ويقول انه اقلع
oejn_twr sva xxx report Right/left downwind rwy xxx
وبيعيد الكلام الطيار :)
svaxxx : Twr Right/left downwind rwy xxx
oejn_twr : report intentions
وبيجاوب الطيار وبيقول :
svaxxx touch and go or full stop landing
وفي كلا الحالتين بتقوله
report on final
بعد مايقول انه في الفاينل
wind 210/5 kts cld ( to land / for touch and go ) rwy XXX , report ( rwy vacated / airborne
اما النوع الاخر من اللوكال ودائما يخربطون بعض المراقبين فيه بينه وبين اللوكال باترن
local flight over jeddah city
sva xxx Requesting vfr local flight over jeddah city
oejn_twr : svaxxx cleard for VFR local flight over jeddah city not below 5000 sq xxxx
وهنا ننتبه ولازم نفتح التشارت للمطار ونعرف كم الحد الأدني للطيران فوق المدينة
وسلامتكم
تعليق