المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل ممكن ينفع موتور من سي دي

ibrahim_Group
20-01-2008, 05:45 PM
شكرا لكل من فى المنتدى على هذه الدروس العظيمة وجزاكوا الله خيرا ولكن فى استفسار انا قمت بعمل هيكل الطائرة والحمدلله خامات الهيكل موجودة عادى مفيش فيها اى مشكلة وكمان المروحة ممكن نعملها بس المشكلة فى المحرك حياخد وقت عما اشتريه هل ممكن ينفع موتور من سي دي ياريت مش تضحك احنا بنجرب لغاية لما اشترى المحرك انا عارف المحرك عشان فيه سرعات طيب فىه اجهزة كتير فى البيئة المحيطة بيكون فيها موتور بسرعات مختلفة يعنى لو حبيت انى استخدمها فيها اى مشكلة ياريت الافادة بسرعة اصل انا حاتت الهيكل فى البيت وعمال بتحسر عليه وهل حتى لو جبت المحرك الطبيعى وبقيت الاجزاء المهمة هتطير ولا ؟؟؟
ابراهيم

ah1med
20-01-2008, 06:03 PM
شكرا لكل من فى المنتدى على هذه الدروس العظيمة وجزاكوا الله خيرا ولكن فى استفسار انا قمت بعمل هيكل الطائرة والحمدلله خامات الهيكل موجودة عادى مفيش فيها اى مشكلة وكمان المروحة ممكن نعملها بس المشكلة فى المحرك حياخد وقت عما اشتريه هل ممكن ينفع موتور من سي دي ياريت مش تضحك احنا بنجرب لغاية لما اشترى المحرك انا عارف المحرك عشان فيه سرعات طيب فىه اجهزة كتير فى البيئة المحيطة بيكون فيها موتور بسرعات مختلفة يعنى لو حبيت انى استخدمها فيها اى مشكلة ياريت الافادة بسرعة اصل انا حاتت الهيكل فى البيت وعمال بتحسر عليه وهل حتى لو جبت المحرك الطبيعى وبقيت الاجزاء المهمة هتطير ولا ؟؟؟
ابراهيم

نعم ينفع موتور السي دي لكن لطائرات خفيفة الوزن " عدد دورات هذا المحرك أقل من محركات البرشلس الأخرى " ...

على ما أذكر ما ينتج أكثر من 70 واط

يعني وزن الطائرة 400 جرام بالكثير ...

لا يوجد سرعات للمحرك ولكن يوجد" kv " rpm/v لكل محرك ويجب أن تختار له متحكم سرعة يناسبه يتحكم في سرعته ..

من خلال متحكم السرعة تتحكم بمدى سرعات محدد يزداد مدى السرعة بزيادة kv وأمبير متحكم السرعة والفولت الداخل وعدد خلايا البطارية ...

المروحة لا تصنعها :joystick: اشتريها ..

اقرأ هذا الموضوع عشان تعرف تختار المحرك ومتحكم السرعة المناسب ..

هــام جدا للمصممين[[ دليل اختيار محرك و متحكم السرعة المناسب لطائرتك ]] ،،، (http://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=19046)

ibrahim_Group
20-01-2008, 07:56 PM
جزاك الله خيراً والله معلش انا فعلا لقيت المحرك الطبيعيى صعب حاليا قولت حاول اشوف موتور سي دي عشان عندى مكتب كمبتوير

ah1med
20-01-2008, 09:31 PM
أخي الكريم ممكن تقولي شو يعني محرك طبيعي ؟!!

ramy807
23-02-2008, 12:52 AM
بارك الله فيكم اخواني علي هذا المنتدي الرائع جد جدا يارتي تقبلوني عضو جديد بصراحة انتو خلتوني افكر في بناء طائرة
بارك الله فيكم بس ياريت لو فيها غلبة احد الاعضاء يجمعلنا خطوات بناء طائرة من الالف الي الياء لو فها غلبة

IIVII
23-02-2008, 03:22 AM
شكرا لكل من فى المنتدى على هذه الدروس العظيمة وجزاكوا الله خيرا ولكن فى استفسار انا قمت بعمل هيكل الطائرة والحمدلله خامات الهيكل موجودة عادى مفيش فيها اى مشكلة وكمان المروحة ممكن نعملها بس المشكلة فى المحرك حياخد وقت عما اشتريه ..
ابراهيم

اخي الكريم ,

المروحه لا تقل اهميه عن المحرك , يجب ان يراعى فيه الدقه المتناهي في الوزن والأبعاد وكذالك درجة الميلان للتتناسب مع المحرك المستخدم .

تحياتي لك ولبقية الأخوه .
اخوك ماجد

الهمر
25-02-2008, 06:53 PM
مشكور...............................

عبدالله كريم
26-02-2008, 12:42 AM
ماكنت أتوقع في عندنا ناس تصمم طيارات
عجيب فعلا

lazeez50
27-02-2008, 03:58 PM
مشكوووووووووور

gondaci
01-03-2008, 09:49 AM
ألف شكر أخي العزيز وبارك الله فيك

gondaci
01-03-2008, 10:00 AM
ألف شكر أخي العزيز وبارك الله فيك

ندير
05-03-2008, 10:42 PM
أخي العزيز كيف أركب المحرك على الطائرة و ايضا من أين أحصل عليه فليس لي فكرة عن محركات الطائرة لأن هده أول تجربة أقوم بها
و أرجو أن تجيبوني سريعا لأني متحمس لصنع هده الطائرة و أن تدعمو اجابتكم يا اخواني بالصور ان أمكن
والسلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

ah1med
06-03-2008, 12:29 AM
أتمنى أن تطلع أخي العزيز على مواضيع المنتدى ..

بالنسبة لوضعية المحرك ...

1- يجب تثبيت المحرك جيدا وبمثبتات خفيفة الوزن ..

2- يجب أن توازن المحرك بزاوية الى اليمين 2 درجة ومثلها للأسفل وذلك لمعاكسة العزم الذي يشكله المحرك والذي يحرف الطائرة يمينا .

3- يجب أن يكون المحرك على نفس خط الدفع والذي يكون في منتصف الطائرة .

راكان الشواف
26-04-2008, 02:15 PM
طيب أنا ابغى مطور موتور السي دي هل يوجد في مكة وهل ممكن أذا أحد عندو يبعلي بس يكون في مكة ........ وشكرا للأهمية وأذا يبغى أحد يتفاهم معي على الخاص أنا جاهز ........

tacho
11-07-2008, 03:58 AM
شكرا اخي...ممنون

gags79
07-04-2009, 03:46 AM
thankssssssss

كامل مصبح
08-04-2009, 01:16 PM
مشكووور ياعم الكبير

اسلام مجدي
20-08-2009, 10:49 AM
هل ينفع الموتور الذي يفتح باب السيدي روم

mohammed hassan
20-08-2009, 02:09 PM
اخوى شوف هذا الرابط هو موضوع للاخ موسكيتو قام فيه بتعديل محرك السى دى روم ليزيد قوته
http://flyingway.com/vb/showthread.php?t=510