:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   المراقبة الجوية وتوجيه الطائرات Air Traffic Controlyard (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   سؤال بخصوص اوامر برج المراقبة (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=166608)

AMR.ELSAYED2014 06-06-2017 04:47 PM

سؤال بخصوص اوامر برج المراقبة

السلام عليكم ياقوم ورمضان كريم :D وربنا ما يقطعلنا عادة ولا يحرمني منكم ولا يحرمكم مني هههه
سؤالي اذا المراقب قال
ATC:Taxi to Terminal 1 via T G J1
تمام انا فاهم اني اول ما اعمل vacate همشي ع ال Taxiways اللي اعطاهاني بس هنا قال Terminal 1 ما قالليش رقم البوابة انا بقا لما اوصل لفين ابللغه عشان اخد قم البوابة؟ولا دا خطأ من المراقب؟
وايضا اذا المراقب فى مطار كبير زى دا وقاللي الtaxiways و البوابة عطول ماقالش Terminal 1 دا عادى ولا اية؟
اتمني الاجابة على ال 3 اسئلة معلش :D
https://up.harajgulf.com/imagef-14967568166971-gif.html

محمد احمد عسيري 06-06-2017 06:09 PM

رد: سؤال بخصوص اوامر برج المراقبة

حياك الله كابتن

الأمر سهل لما تعمل الاخلاء وتدخل للتاكسي واي (افتح التشارت) الخاص بالمطار وراح ترشدك العلامات الارضية إلى البوابة بالتنسيق مع المراقب الارضي

موضوع رائع يشرح الاشارات الارضية والعلامات بأرض المطارات
Airport SignsMarkings لوحات وعلامات المطارات ( شرح مبسط ) - :: Flying Way ::

هذا اللي فهمته من سؤالك

تحياتي لك

AMR.ELSAYED2014 06-06-2017 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد عسيري (المشاركة 1433511)
حياك الله كابتن

الأمر سهل لما تعمل الاخلاء وتدخل للتاكسي واي (افتح التشارت) الخاص بالمطار وراح ترشدك العلامات الارضية إلى البوابة بالتنسيق مع المراقب الارضي

موضوع رائع يشرح الاشارات الارضية والعلامات بأرض المطارات
Airport SignsMarkings لوحات وعلامات المطارات ( شرح مبسط ) - :: Flying Way ::

هذا اللي فهمته من سؤالك

تحياتي لك

حياك الله اخي , انا كنت بقصد لما يعطيني الtaxiways ومن ثم يقول لي اعمل taxi الي Terminal 1 انا اذهب الي اى بوابة؟هل لما اكون امام الTerminal ابلغة ولا شو؟

محمد احمد عسيري 07-06-2017 12:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMR.ELSAYED2014 (المشاركة 1433515)
حياك الله اخي , انا كنت بقصد لما يعطيني الtaxiways ومن ثم يقول لي اعمل taxi الي Terminal 1 انا اذهب الي اى بوابة؟هل لما اكون امام الTerminal ابلغة ولا شو؟

حياك الله
تفضل الجواب بالفيديو من بداية الدقيقة 15:55 وحتى نهاية الفيديو

لاحظ بالدقيقة 16:05 وجههم للبوابة رقم 3 ومساعد الكابتن يرد بنفس التوجيه لتأكيد انه الرسالة وصلتهم

يعني على شأن ترد على المراقب هو أساساً يعطيك الموقف اللي راح توقف وتأكد الرسالة انك استلمت الرد ومن بعدها تقدر تتابع البوابة عن طريق التشارت تبع المطار اللي انت هبطت فيه

Quito Approach - Lufthansa MD-11F [English Subtitles] - YouTube

وتابع القناة الرائعة pilots. eyeوافلام الطيران اللي فيها راح تستفيد اكثر منها وكيفية توجيه المراقبين للطائرات سواءً على ارض المطار او في الاجواء او في مراحل الاقتراب والهبوط

A.M.S 07-06-2017 01:30 AM

عند الوصول الى Terminal 1 يتم تحويل الطائرة إلى Terminal control والخاص بعمليات المطار وهو القسم المسؤول عن تحديد البوابة

AMR.ELSAYED2014 07-06-2017 01:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد عسيري (المشاركة 1433521)
حياك الله
تفضل الجواب بالفيديو من بداية الدقيقة 15:55 وحتى نهاية الفيديو

لاحظ بالدقيقة 16:05 وجههم للبوابة رقم 3 ومساعد الكابتن يرد بنفس التوجيه لتأكيد انه الرسالة وصلتهم

يعني على شأن ترد على المراقب هو أساساً يعطيك الموقف اللي راح توقف وتأكد الرسالة انك استلمت الرد ومن بعدها تقدر تتابع البوابة عن طريق التشارت تبع المطار اللي انت هبطت فيه

Quito Approach - Lufthansa MD-11F [English Subtitles] - YouTube

وتابع القناة الرائعة pilots. eyeوافلام الطيران اللي فيها راح تستفيد اكثر منها وكيفية توجيه المراقبين للطائرات سواءً على ارض المطار او في الاجواء او في مراحل الاقتراب والهبوط

تمام يا كااابتن متشكر بجد :)

AMR.ELSAYED2014 07-06-2017 01:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A.M.S (المشاركة 1433528)
عند الوصول الى Terminal 1 يتم تحويل الطائرة إلى Terminal control والخاص بعمليات المطار وهو القسم المسؤول عن تحديد البوابة

ولو هو ف IVAO ومفيش Terminal control لما يوصل لهناك ال Toower مثلا او ال GND بيقولله رقم البوابة صح؟

A.M.S 09-06-2017 01:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AMR.ELSAYED2014 (المشاركة 1433569)
ولو هو ف IVAO ومفيش Terminal control لما يوصل لهناك ال Toower مثلا او ال GND بيقولله رقم البوابة صح؟

صحيح .. :mic-me:

CAPT.THE FUTURE 09-06-2017 02:24 AM

الله يجزاك خير

الساعة الآن 02:55 PM.