:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الضيافة الجوية وسلامة المقصورة - InFlight Service & Cabin Safety (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=86)
-   -   سوال : الانتهاء من الفحص الطبي في القطريه (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=113035)

nancydrew 03-11-2011 01:51 PM

سوال : الانتهاء من الفحص الطبي في القطريه

السلام عليكم
انا جديده في المنتدى ده
وحبت اسال حد يعرف القطريه بتاخد ادي عشان ترد بقبول بعد ما بعت الفحص الطبي .
مر اسبوع من ساعة مابعت الفحص انا قلقان كان المطلوب مني بس (Form A)في الفحص وكله تمام بس بجد انا خايقه جد وخصوص اللى معكر دمي اني اتقبلت في وظيفة الفودافون وبمرتب ممتاز جد وكان مفروض اروح امضي العقد النهارده بس قررت اني مااروجش .

انا خايف بجد انا كل املى يروح .

وانا شاء الله انا هشارك في كتابه مذكرات مع القطريه من الاوبن دي لحد الانترفيو ورساله الفبول والفحص الطبي حتى لو محصلش نصيب في الشغل ده .

شكرا

كابتن ممادو 03-11-2011 03:03 PM

هلا بك أختي إن شاء الله بتحصلين الإفادة من الاخوان

وبخصوص الفودافون ثقي تماماً الشئ اللي لك نصيب فيه

رآح تآخذينه واللي مالك نصيب فيه مش حتآخذينه .. أستخيري الله

واتمنى من الله ان يوفقك لما يحبه ويرضاه

لك كل الود والتقدير

MAVERICK107 03-11-2011 03:21 PM

بس ايش هي الوظيفة دي اللي بتطلب الفحص الطبي fourm A
ولا بيختلف عن class A ؟؟
الله يوفقك وانشاءالله بيجيلك اذا كان فيه الخير لكي..

MAVERICK107 03-11-2011 03:26 PM

بس لاحظت شي..لا تصيري سلبية و خلي املك ايجابي و خلي ايمانك قوي و بتحصلي على الشي .. وادعي دايماً واذا ما صار نصيب .. بتكوني عارفة انو ماكان في خيرك

تحيااتي

nancydrew 03-11-2011 07:12 PM

انا حصلت على رد القبول في وظيفه مضيفة طيران في القطرية وطلبوا ابدء مباشرة في الفحص الطبي في بلدي وعلى الحساب الشخصي وخلال 3 ايام اكون خلصت الورق وده اللى عملته خلصت الكلام ده كله من يوم الاربعاء الماضي ومره اسبوع بدون اي رد منهم مع العلم اني كل شي في الفحص تمام من (blood test - x-ray-eye test -audiogram ) انا خايفه انهم يرفضوني .

وبالنسبه (form A )
هناك نوعان للفحوص الطيبه اللى سواء القطريه او الاماراتيه بتطلبها :
1- fast track or Form A: عباره عن فحص دم +اشعه على الصدر وفقرات الظهر + فحص للفيروسات زي HIV AND AIDS ,VDRL,BLOOD GROUP+ فحص للسمع audio gram + فحص عين والالوان .

2- long track of form B : اطول ومكلف كل هذى الفحوص +فحص دم شامل+
dental certification
وهذا الفحص لك اسبوعان عشان تخلصهم .

في حالتى هم بعتوا بس الفورم الاول وهذا غريب لاني اعرف انهم دائم بيعطوا الناس اللى من دول اوربا او اسيا الاختيار لو عايزيين الاول او الثاني .

اتمنى يكون حد يعرف عن هذا الموضوع وهم كم من الوقت بيخدوا عشان يردوا ؟

MAVERICK107 04-11-2011 07:20 AM

مادام هما اللي اعطوكي فحص الـ form A يعني هما مسؤوولين و مابيغلطوا .. ومادام الاول بياخذ 3 ايام يمكن يكونوا مستعجلين ..بس يبغوا شي سريع يطمنهم وبعدين بيسووا الفحص من جديد عندهم .. الخطوط السعودية هنا شفتهم زي كدا
.. الرد مايطول .. حتى اسبوع يكون كثير بس على حسب الشركة .. واعداد المتقدمين

nancydrew 04-11-2011 02:07 PM

يارب ويمكن كمان عشان العيد و موسم الحج والاجازات ....شكرا وانا شاء الله لو في اخبار هاكون بعت الاخبار ليكوا ...
وشكرا جزيل ليك اخ maverickعلى المساعده ....وكل عام وانتوا بخير

MAVERICK107 04-11-2011 02:17 PM

you're welcome :) وبالتوفيق

nancydrew 19-11-2011 01:46 AM

The good news is i got my medical clearance also they send me the contract and i signed it .
So am leaving to qatar soon only i have to wait for my visa and the tickes.
I want to thank the website also the people who answered my questions so thank you so much.

كابتن ممادو 19-11-2011 02:22 PM

Congratulations to you

ميسون تونز 19-11-2011 03:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nancydrew (المشاركة 1149504)
The good news is i got my medical clearance also they send me the contract and i signed it .
So am leaving to qatar soon only i have to wait for my visa and the tickes.
I want to thank the website also the people who answered my questions so thank you so much.

congratulations
have a nice timmmmmmme there good luck f y

plane nose 19-11-2011 08:29 PM

الف مبروك يا نانسي و عقبالنا!

nancydrew 28-11-2011 10:59 AM

الله يبارك فيكو و اشوفكوا في الجو انا شاء الله :)

moon_light 07-12-2011 04:55 PM

مبروك يا ناسنى الف مبروك
بس انتى قلتى انك هتكتبى مذكرات من اول الانترف يو لحد ما قالولك اكسبتيد وطيرتى يا ريت تبقى تقوليلنا التفااااصيل

الساعة الآن 12:45 AM.