:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الدعم الفني - طلبات واستفسارات      (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=132)
-   -   مشكلة في PSS-777 (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=122125)

simoflying 05-06-2012 01:49 AM

مشكلة في PSS-777

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني واجهتني مشكلة في طائرة Boing 777 حيت عندما أطير و أقوم بتشغيل الطيار الأالي تصبح الطائرة تلف يمين يسار رغم أنني مشغل زر Lnav أو Heading هده الضاهرة ضهرت فقط هده الأيام .... ألمرجوا المساعدة و شكرا

My love B747 05-06-2012 08:00 AM

مشكلةة غريبةةة صرآححة
ممكن تششرح المششكلة بالتفصصيل لو مــآعليكك آمر

simoflying 05-06-2012 12:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة My love B747 (المشاركة 1207776)
مشكلةة غريبةةة صرآححة
ممكن تششرح المششكلة بالتفصصيل لو مــآعليكك آمر

أخي وقعت معي هده المشكلة فقط في هده الأيام حيت أصبح تحكم بالطائرة في السماء مستحيل لحد ما حيت عندما أقوم بالاقلاع و أتبع كل الاجراءات الطبيعيةو لكن عندما أشغل الطيار الألي و أظغط على الزر LNav لتستوي الطائرة مع مسارها الأصلي الدي حددته لها بجهاز FMC ولكن المشكلة الأن بدأت عندما تكون الطائرة في مسار الأصلي تبقى تلف الى اليمين و ألى اليسار و عندما يكون أنعراج في الرحلة تلف الطائرة بزاوية جد حادة تجعلها تنقلب رأسا على عقب ........ :crybaby:

My love B747 05-06-2012 12:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simoflying (المشاركة 1207851)
أخي وقعت معي هده المشكلة فقط في هده الأيام حيت أصبح تحكم بالطائرة في السماء مستحيل لحد ما حيت عندما أقوم بالاقلاع و أتبع كل الاجراءات الطبيعيةو لكن عندما أشغل الطيار الألي و أظغط على الزر LNav لتستوي الطائرة مع مسارها الأصلي الدي حددته لها بجهاز FMC ولكن المشكلة الأن بدأت عندما تكون الطائرة في مسار الأصلي تبقى تلف الى اليمين و ألى اليسار و عندما يكون أنعراج في الرحلة تلف الطائرة بزاوية جد حادة تجعلها تنقلب رأسا على عقب ........ :crybaby:

والله برضضو مــآفهممت صصرآححة
لكن آظظن آن المششكلة بسبب SID فعنددي آحيــآنــآ مــآ تتبع SID فآضضططر إلى الطيرآن اليدوي إلى آن آخخرج من نقــآط ال SID ثمم آشغل الطيــآر الآلي
ممكن ترفقق صصورة للوقت حدوث المشكلةة لو سمححت:d3oh::d3oh:

ال ال جى 05-06-2012 11:06 PM

حاول اخى بعد الاقلاع انك توجه الطائرة بالهدينج او التوجيه اليدوى الى النقطة اللى بعد الممر وعندما تكون قريب من النقطة شغل ال L - nav وجرب
اتمنى ان اكون افدتك

mohamed nasser 06-06-2012 03:48 AM

حل المشكلة عن طريق تحميل airac 1206 من المنتدي علي الرابط التالي
اضغط هنا

مراقب RC 06-06-2012 08:34 AM

حل المشكلة عن طريق تحميل airac 1206 شي اكيد واضح ممكن نقول ان شاء الله يعني يحل المشكلة

mohamed nasser 06-06-2012 09:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مراقب RC (المشاركة 1208168)
حل المشكلة عن طريق تحميل airac 1206 شي اكيد واضح ممكن نقول ان شاء الله يعني يحل المشكلة

كلامك صح كل حاجة بمشيئة الله .
تحياتي

simoflying 07-06-2012 02:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ال ال جى (المشاركة 1208057)
حاول اخى بعد الاقلاع انك توجه الطائرة بالهدينج او التوجيه اليدوى الى النقطة اللى بعد الممر وعندما تكون قريب من النقطة شغل ال L - nav وجرب
اتمنى ان اكون افدتك

شكرا على التدخل ..... ولكن ....

ياأخي عندما أوجه الطائرة بالهيدينج تبقى الطائرة تدور على محورها سواء يا أخي في الهيدينج أو L-Nav زيادة من الصعب التحكم في السرعة العمودية ............ :seeit: :seeit:

simoflying 07-06-2012 02:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed nasser (المشاركة 1208124)
حل المشكلة عن طريق تحميل airac 1206 من المنتدي علي الرابط التالي
اضغط هنا

أخي أن محمل AIRac و كدالك مثبته

mohamed nasser 07-06-2012 07:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simoflying (المشاركة 1208505)
أخي أن محمل AIRac و كدالك مثبته

اخي أظن ان الطيار الآلي مش بيشتغل كله اوضح أكثر
ان الطيار الآلي ممكن بيكون بيشغل الـبعض الانظمة ومش بيشغل الSpeed عشان كده انت بتحصلك حالة Stall يعني سرعة الطائرة منخفضة .
الحل :
تأكد عند تشغيلك الطيار الآلي انك ظابط الSpeed علي سرعة فوق 200knol عشان تتفادي الstall .
وشوف كده ......

simoflying 07-06-2012 07:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed nasser (المشاركة 1208554)
اخي أظن ان الطيار الآلي مش بيشتغل كله اوضح أكثر
ان الطيار الآلي ممكن بيكون بيشغل الـبعض الانظمة ومش بيشغل الSpeed عشان كده انت بتحصلك حالة Stall يعني سرعة الطائرة منخفضة .
الحل :
تأكد عند تشغيلك الطيار الآلي انك ظابط الSpeed علي سرعة فوق 200knol عشان تتفادي الstall .
وشوف كده ......

حسنا يا أخي سوف أجرب أشكرك جزيل على كل هده المساعدة :onlinelong::onlinelong:

mohamed nasser 08-06-2012 07:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simoflying (المشاركة 1208827)
حسنا يا أخي سوف أجرب أشكرك جزيل على كل هده المساعدة :onlinelong::onlinelong:
[/RIGHT]

لا شكر علي واجب

الساعة الآن 02:14 AM.