:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   سؤال عن موضوع مهم جدا لكل الدارسين وامامهم عقبة المال (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=111717)

captain_medo 04-10-2011 04:11 PM

سؤال عن موضوع مهم جدا لكل الدارسين وامامهم عقبة المال

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا مصطفي او كابتن ميدو ودة اول موضوع لية خارج الطيران التشبيهي ودة لاني زهقت من مجرد الحلم بالطيران وعدم امكانية تحقيقة بسبب العقبة اللي قدام الكثير مننا وهى المااااااااال ... انا قررت في الفترة الاخيرة السفر لدراسة الطيران ولكن بالتدريج عشان اققدر اوفر المال براحتي قبل اسعار الطيران المستفحلة في استمرار تام ماتزيد اكتر واكتر وقررت اخد رخصة PPL في بلد سهل استخراج الفيزا ليها والتكاليف اقل لحين تدبير مبلغ اخر عشان اخد ال CPL/IR وهكذا...... وحبيت اطرح كام سؤال وياريت لو تجاوبوني في اسرع وقت ممكن

1/انا سمعت من صديق من المنتدى ان اسعار وتكاليف الرخصة الببرايفت هتزيد الضعف وتبقى زى التجاري لاضافة بعد المواد اللي ملهاش لازمة زى الاسعافات الاولية بداية من يناير القادم :poster_spam: ... هل دة صحيح وارجو التاكد من الاجابة لان الموضوع دة جايبلي اكتئاب وتوتر رهيب ودة اهم سؤال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2/ هل الرخصة البرايفت اققدر اشتغل بيها في شركات خدمات البترول مثلا او الهليكوبتر ولا لازم اخد الرخصة التجارية ؟؟؟؟

3/ هل الخطة دية من وجهة نظركو منطقية وابسط الحلول لمشكلة التكاليف ولا ليكم راى او حل تاني ؟؟

متشكر جدا وارجو الاجابة لاني بجد خلاص بقيت شبة طيار من غير شهادة 6 سنين بطير سيموليتور ومفيش حاجة حصلت على ارض الواقع :icon_g7:..... تحياتي

premier black 05-10-2011 03:54 AM

والله ننتظر الاجابه من الشباب لانها اسألتك مشاهبه لاسألتي واتمنى لك التوفيق ولك من اراد دراسة الطيران

s-a-l-e-m 05-10-2011 12:05 PM

لا كلش خبر مو حلو ppl يصير سعره نفس ال atpl frozen بهل السوات محد راح يقدر يدرس طيران

ولكن ماعتقد انه كلام صحيح لان العالم محتاااج طيارييين حسب ما سمعت

xzipet 06-10-2011 01:35 PM

والله العظيم وانا كمان جالي اكتئاب من موضوع الفلوس ده

الكابتن محمد رفعت 06-10-2011 07:14 PM

me too wlahy :(

ميثاني 06-10-2011 07:33 PM

شوف أخوي :الرخصة اللي عندك يستوي تشتغل فيها في أي مكان بس لهم شروط معينة طبعن هذا اللي أعرفه

captain_medo 18-10-2011 02:47 AM

thnx for all replies and hope get more info plzzzzzz from the members :((((

يوسف إنصاف يوسف 01-05-2017 04:19 PM

رد: سؤال عن موضوع مهم جدا لكل الدارسين وامامهم عقبة المال

الكابتن ميدو سررت و انا اكتب لك لأول مره مند دخولي في العضويه و أحب ان أشكرك على إتاحة أعضاء المنتدى التكلم معك بحريه عن اي شيئ
لقد تأخرت كثير في راسة الطيران بسبب عدم و جود إمكانيه ماديه ...... كما تعرف و يعرف الكثير منا هدا الموظوع.. موظوع المال .
المهم حبيت بس اسئل هل من الممكن لي الآن في الدراسه رغم سني الدي بلغ 38 سنه و لك كل الإحترام و التقدير

الساعة الآن 06:06 PM.