:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   ][.. اعلانات وظائف الضيافة الجوية وسلامة المقصورة ..][ (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=118)
-   -   للنقاش ماذا بعد احداث 25 يناير فى مصر لشركات الطيران (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=102186)

mino4eva 23-02-2011 11:06 AM

للنقاش ماذا بعد احداث 25 يناير فى مصر لشركات الطيران

موضوع مفتوح للنقاش لاى شخص
مش شرط تكون مصرى او مصريه
ماذا بعد احداث 25 يناير فى مصر لشركات الطيران

دى اول موضوع افتحه ليا فى المنتدى
وكمان لسه جديده معاكم هنا
انا حلمى اكون مضيفه جويه
بس ايه وضع المصرين و المصريات بعد الاحداث اللى حصلت
يعنى
لسه الواسطه موجوده برده
وياريت لو فيه فرص عمل تنضم هنا علشان كل المصرين و المصريات يستفادوا
وشكرااااااااا
واسفه للاطاله

h_man 25-02-2011 01:32 AM

رد: للنقاش ماذا بعد احداث 25 يناير فى مصر لشركات الطيران

مش عارف واللة بس اعتقد ان الشركات مش هتنزل مصر دلوقتى خالص لحد الاحوال ما تستقر ف مصر بس كمان اعتقد ان الوسطة هتفضل موجودة.............
اعتقد كدة ولا اية يا جماعة؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

المعتز 25-02-2011 02:44 AM

الواسطة هتفضل قبل الثورة وبعدها
لانه دي اشياء بتم تحت الطاولات يمكن تقل بس مش هتختفي
الشركات المصرية حاليا اكيد بتعاني من خسائر اللي حصل مش سهل
يعني ممكن التوظيف السنة دي بالضيافة ينخفض لادنى مستوياته وايضا الشركات
اللي تاخذ بنات من مصر هتستنى ان الامور تستقر مش هتنزل بالظروف دي وتعمل انترفيو
على العموم ربنا يفرجها على مصر وكل الامة العربية اللي بتعدي بظروف صعبة
وان شاء الله انها فترة بسيطة وتعدي وكل شي يرجع احسن من اول

داعية الخير 25-02-2011 06:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المعتز (المشاركة 1065602)
الواسطة هتفضل قبل الثورة وبعدها
لانه دي اشياء بتم تحت الطاولات يمكن تقل بس مش هتختفي
الشركات المصرية حاليا اكيد بتعاني من خسائر اللي حصل مش سهل
يعني ممكن التوظيف السنة دي بالضيافة ينخفض لادنى مستوياته وايضا الشركات
اللي تاخذ بنات من مصر هتستنى ان الامور تستقر مش هتنزل بالظروف دي وتعمل انترفيو
على العموم ربنا يفرجها على مصر وكل الامة العربية اللي بتعدي بظروف صعبة
وان شاء الله انها فترة بسيطة وتعدي وكل شي يرجع احسن من اول

ياه فينك من زمان يا رب تكون بخير لا تحرمنا من مشاركاتك

BABY DANDONA 26-02-2011 04:05 PM

بخلاف موضوع الواسطة نفسي بجد إن شركات الطيران فمصر يبقى فيها تكافؤ فرص بالنسبة للمحجبات , مش معقول نفضل محرومين من إننا نشتغل في شركات مصرية أولهم مصر للطيران بسبب إننا محجبات ونفضل قاعدين مستنيين بالسنيين لحد لما الشركات السعودية تنزل ونضطر إننا نسافر ونشتغل بعيد عن أهلنا , أتمنى فعلا إن الموضوع ده يتحقق بعد الثورة .......... أتمنى .

Bella Donna 26-02-2011 10:36 PM

ya gma3a plz lw 7ad f Egypt air y3rf y2olna el ta2dem kda ma2fol le el banat w lw ma2fol hyb2a l7ad 2mta ????

doda 27-02-2011 02:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BABY DANDONA (المشاركة 1066017)
بخلاف موضوع الواسطة نفسي بجد إن شركات الطيران فمصر يبقى فيها تكافؤ فرص بالنسبة للمحجبات , مش معقول نفضل محرومين من إننا نشتغل في شركات مصرية أولهم مصر للطيران بسبب إننا محجبات ونفضل قاعدين مستنيين بالسنيين لحد لما الشركات السعودية تنزل ونضطر إننا نسافر ونشتغل بعيد عن أهلنا , أتمنى فعلا إن الموضوع ده يتحقق بعد الثورة .......... أتمنى .

انا معاكي في الكلام الي قولتيه ليه البنت المحجبه مش بتاخد فرصتها ؟لي الحكم كله علي المظهر مش علي الكفائه ؟بلرغم من كده معظم الي بيشتغلوا مش كفائه ومعظمهم وسطه انا بتمني من ربنا ان البنت المحجبه تاخد فرصتها انها تثبت نفسها خلال الفتره الي جايه

AUSSH 27-02-2011 07:58 AM

يا ترى هل ممكن بعد الثوره ينزلو اعلانات للولاد بحكم مشروع القضاء على البطاله ولا بردو حيفضلو فاتحين بس للبنات وهل ممكن يفتحو السن ولا بردو سن 30 انا بحس ان الى بيوصل سن 30 فى مصر محكوم عليه بالموت مع ان فى ملايين الشباب فى مصر عدو سن 30 طيب دال يعملو فى نفسهم ايه يموتو يعنى

heba2011 28-02-2011 03:07 PM

ياريت نفهم بس تقديم لالااعلاان الى كان موجود فى شركه مصر لطيران ياترى شغال ولا لسه ياريت حد يرد علينا

beautifuleyes 01-03-2011 12:41 PM

فعلا ياريت بجد يبقى فى فرصه لبنات المحجبات فى مصر
ياريت لو ينفع نبعت رساله لأحمد شفيق ونقوله يساعدنا ان كمان المحجبات يتقبلوا عادى فى اى شركة مصرية
ياريت بجد لو ينفع

المعتز 03-03-2011 02:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة داعية الخير (المشاركة 1065777)
ياه فينك من زمان يا رب تكون بخير لا تحرمنا من مشاركاتك

الحمدلله بخير يارب تكوني بصحة وسعادة شكرا لسؤالك
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beautifuleyes (المشاركة 1066929)
ياريت لو ينفع نبعت رساله لأحمد شفيق ونقوله يساعدنا ان كمان المحجبات يتقبلوا عادى فى اى شركة مصرية
ياريت بجد لو ينفع

مصر للطيران بتتحجج بموضوع اليونيفورم انه مايناسب المحجبة لانه جيبة قصيرة
واللواء أحمد شفيق للأسف الشديد استقال اليوم

{ملكة بديني} 03-03-2011 02:39 PM

والله بجد يعني المفروض يغيروا اليونيفورم الخاص بمصر للطيران لأن كتير بنات من مصر محجبات فياريت الشركة تصرح لكل بنت محجبة العمل ضمن اسطولها الجوي .. اتمنى يحصل ذلك لأن كتير من البنات تنتظر طويلا شركات اخرى كالخطوط الجوية السعودية ان تنزل مصر لأختيار مضيفات .. ممكن يكون الانتظار سنه او اتنين ..

hendaaa mahmoud 03-03-2011 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة {ملكة بديني} (المشاركة 1067523)
والله بجد يعني المفروض يغيروا اليونيفورم الخاص بمصر للطيران لأن كتير بنات من مصر محجبات فياريت الشركة تصرح لكل بنت محجبة العمل ضمن اسطولها الجوي .. اتمنى يحصل ذلك لأن كتير من البنات تنتظر طويلا شركات اخرى كالخطوط الجوية السعودية ان تنزل مصر لأختيار مضيفات .. ممكن يكون الانتظار سنه او اتنين ..

والله ياريييييييييييت, احنا نسبة المحجبات عندنا في مصر كبيرة جدا وللأسف في شغل كتييييير قوي بيرفض البنات المحجبات خصوصا مصر للطيران :( نفسي قوي القوانين دي تتغير لان كدة بيقف قدام طموحنا واحلامنا,,, احنا تقريبا مستنيين الخطوط السعودية سنتين علشان ينزلو مصر لاننا محجبات.

doda 04-03-2011 01:16 AM

انا معاكي ياهند احنا مهضوم حقنا كمحجبات احنا بلد اسلاميه وياريت يدونا حقنا في الوظائف ...............اتمني

سندريلا الشرقيه 04-03-2011 01:53 AM

وانا كمان نفسي ابقي مضيفه جويه جدااااااااااااااااااااااا
وفيا كل الشروط
بس اللغه هى اللى بايظه وبحاول اظبطها
لانى نفسي اكمل الحلم دا

سندريلا الشرقيه 04-03-2011 01:59 AM

ياريت حد يرد عليا ويساعدنى فحاجه زى دى

سنووايت 04-03-2011 05:23 PM

والله يا ريت يبطلوا حكايه الوسطه دى لان فى كتير اوى مظلومين بسببها.ويارب يغيروا من نظرتهم فى المحجبات لان فيهم بنات بجد واجهه مشرفه لاى شركه طيران.شكراااااااااااااااااااااا

beautifuleyes 08-03-2011 01:02 PM

ياريت بجد حد يشوف الموضوع ده ويحاولوا يخلوا يونيفورم مصر للطيران بنطلون حتى عشان يبقى فى قبول للمحجبات

بجد عيب اوى ان المحجبات مرفوضين فى مصر رغم الكفاءة

مايا شريف 08-03-2011 03:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beautifuleyes (المشاركة 1068904)
ياريت بجد حد يشوف الموضوع ده ويحاولوا يخلوا يونيفورم مصر للطيران بنطلون حتى عشان يبقى فى قبول للمحجبات

بجد عيب اوى ان المحجبات مرفوضين فى مصر رغم الكفاءة

يا بنتى الموضوع مش هينفع غير بمظاهرة هههههههههههههههههههههههه هى كانت نقصانا اصلها
اتمنى المسئولين فى مصر للطيران يكونوا بيفكروا فى الاقتراح دة بدل ما نعمل لهم مظاهرات هناك
ههههههههههههههههههههه

nony nony 09-03-2011 04:15 AM

يونيفورم مصر للطيران فيه منه بنطلون وقميص وفيست يعني ممكن ينفع محجبات لكن من الواضح ان الشركة رافضة مبدأ شغل المحجبات اصلا...ربنا يقدم لنا اللي فيه الخير يارب

المعتز 12-03-2011 06:02 PM

بخصوص البنات المحجبات
انا قرأت خبر اليوم واعتقد انه بشارة طيبة
اليوم سمح اتحاد الاذاعة والتلفزيون للبنات المذيعات المحجبات بالعمل في القنوات الحكومية المصرية
اعتقد انه هاذي بداية طيبة من المجلس العسكري بالتعامل مع المحجبات على اساس انهم واقع في الحياة المصرية

https://www.alarabiya.net/articles/2011/03/12/141241.html

ان شاء الله الدور القادم على مصر للطيران بتعيين مضيفات محجبات
ياليت لو احد يكتب رسالة لمدير مصر للطيران لانه الظروف الان مناسبة جدا لمخاطبة مسؤولين مصر للطيران
بالتوفيق للجميع

كوكى كوكى 27-03-2011 08:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مايا شريف (المشاركة 1068949)
يا بنتى الموضوع مش هينفع غير بمظاهرة هههههههههههههههههههههههه هى كانت نقصانا اصلها
اتمنى المسئولين فى مصر للطيران يكونوا بيفكروا فى الاقتراح دة بدل ما نعمل لهم مظاهرات هناك
ههههههههههههههههههههه

معاكيييييي يالا بينا ههههههه

مونيمووو 27-03-2011 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المعتز (المشاركة 1070166)
بخصوص البنات المحجبات
انا قرأت خبر اليوم واعتقد انه بشارة طيبة
اليوم سمح اتحاد الاذاعة والتلفزيون للبنات المذيعات المحجبات بالعمل في القنوات الحكومية المصرية
اعتقد انه هاذي بداية طيبة من المجلس العسكري بالتعامل مع المحجبات على اساس انهم واقع في الحياة المصرية

https://www.alarabiya.net/articles/2011/03/12/141241.html

ان شاء الله الدور القادم على مصر للطيران بتعيين مضيفات محجبات
ياليت لو احد يكتب رسالة لمدير مصر للطيران لانه الظروف الان مناسبة جدا لمخاطبة مسؤولين مصر للطيران
بالتوفيق للجميع

صح جدا عندك حق هو ده الوقت المناس وممكن مدير جديد يعنى فكر جديد ياريت الموضوع ده يتحقق بس انا برضه مع الخطوط السعوديه

ميسون تونز 16-04-2011 02:02 PM

[QUOTE=beautifuleyes;1066929]

ياريت بجد لو ينفع
يا ريت والله
نعملها ازاى دى
احنا بما اننا بلد مسلم لازم يبقى المضيفات محجباتhttps://www.flyingway.com/vb/images/i...yptairicon.gif

El Geheiny 06-06-2011 06:03 PM

rabena yostor bgd ...

ana wa7ed mn el nas b3d ma 2olt 5alaas ana 72a2t 7lmi w b2eeet cabin crew ..el revolution bta3etna asar 3ala kolooo
2bl ma tetl3 el licenceel donya bazet w zay ma 2olt el company afalet

mmrkasem 06-06-2011 11:47 PM

شباب.. الواسطة موجودة في الشركات الحقيرة امثال مصر للطيران اما الامارات والقطرية مثلا يعني فالناس دي محترمة وعارفة هية بتعمل ايه اوي... اجانب بقة وكدة.. اما احنا فاهنفضل مصريين طول عمرنا, فراعنة هانعمل ايه يعني
هاتقوللي ثورة وماثوراش.. لأ ياعزيزي احنا بنحب كدة ودة في دمنا من يوم مااتولدنا .. دة رأيي المتواضع بخبرة سنوات في الشغل جوة وبرة مصر

مستني تعليقاتكم:mic-me:

emyemo 07-06-2011 12:48 AM

لا
ان شاء الله مصر الطيران هتقبل محجبات
لان انا سمعت ان المضيفين المحجبات برة شغلهم عملوا مظاهرات
ان مينفعش نقلع الحجاب ف الشغل و برة الشغل نلبسوا لو شوفتوا برنامج الحقيقة لوائل الابراشى
اكيد لازم لان مصر اتغيرت و ان شااء الله هتتغير للاحسن
بس اهم الحاجة مش ينيموا الثورة

Princess sara 11-06-2011 12:45 AM

انا بصراحه مش متفقه معاكم المفروض لكل وظيفة مقياس ومتطلبات مينفعش نغصب صاحب الشغل انه يقبلنا والا بعد كده القصيرات اوي هيتظاهروا ويقولوا لازم يقبلونا واللي معندهومش لغه واللي شكلها وهيئتها مش مناسبة وممكن بعد الحجاب نطلب النقاب وهكذا
يعني شركات الطيران طالبين مواصفات معينة وموظفتش حد بالعافيه وبعدين ماهو ممكن يقولوا احنا بنقبل المحجبات ويبقي قرار صوري بس واول ما تتقدموا يسقطوكوا باي سبب تاني
المفروض ان كل واحد يكون مرن في احلامه يعني لو الوظيفه دي مش مناسبه عشان انتي محجبة اختاري وظيفة تانيه او شركة طيران تانية تناسبك وتناسب حجابك واعرفوا ان دايما الانسان مش هياخد كل حاجه لازم يكون في تضحيات
انتي بقي شوفي تقدري تضحي بايه او متقدريش تتخلي عن ايه ورتبي اولوياتك وربنا يكرمنا ويوفقنا كلنا

nanno 12-06-2011 10:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Princess sara (المشاركة 1097232)
انا بصراحه مش متفقه معاكم المفروض لكل وظيفة مقياس ومتطلبات مينفعش نغصب صاحب الشغل انه يقبلنا والا بعد كده القصيرات اوي هيتظاهروا ويقولوا لازم يقبلونا واللي معندهومش لغه واللي شكلها وهيئتها مش مناسبة وممكن بعد الحجاب نطلب النقاب وهكذا
يعني شركات الطيران طالبين مواصفات معينة وموظفتش حد بالعافيه وبعدين ماهو ممكن يقولوا احنا بنقبل المحجبات ويبقي قرار صوري بس واول ما تتقدموا يسقطوكوا باي سبب تاني
المفروض ان كل واحد يكون مرن في احلامه يعني لو الوظيفه دي مش مناسبه عشان انتي محجبة اختاري وظيفة تانيه او شركة طيران تانية تناسبك وتناسب حجابك واعرفوا ان دايما الانسان مش هياخد كل حاجه لازم يكون في تضحيات
انتي بقي شوفي تقدري تضحي بايه او متقدريش تتخلي عن ايه ورتبي اولوياتك وربنا يكرمنا ويوفقنا كلنا

انتى بجد جبتى من الاخر -- ماشاء الله عليكى

ايمان جمال 03-07-2011 03:06 AM

وياريت كمان يغيروا الشروط الظالمه ديه بياعة تعليم عالى لغات

الساعة الآن 03:42 PM.