:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   الدعم الفني - طلبات واستفسارات      (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Windows 8 مع المحاكى أكس (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=129345)

يا رب عايز ابقى طيار 02-11-2012 09:52 PM

Windows 8 مع المحاكى أكس

بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتى لكم أخوانى الأعزاء . أن شاء الله تكونو بخير و صحة و عافية
اليوم حبيت أزفلكم خبر سعيد شوية و ممكن يكون كتير من الناس تعلمه لكن هناك البعض لا يعرفه منذ حوالى الأسبوع صدرت النسخة النهائية لويندز 8 نظام التشغيل الجديد من مايكروسوفت
و حسب التوقعات فسوف يلاقى أستحسان العديد من المستخدمين . و العبد لله من اول الناس الى أشتروه أمس بعد محادثة طويلة مع كابتن جمال ربنا يخليه بخصوص تكريك الويندز انا يأست و ضميرى أنبنى :icon_g3: .. فقلت بقا لمرة في حياتى أشترى ويندز :ohmy:
قمت اليوم صباحا بشراءه عن طريق موقع مايكروسوفت و أشتريت نسخة الداون لود مع السيريال
ب سعر 40 دولار (ألحقو قبل نفاذ العرض) و انا من الاساس منصبه بس حطيت السيريال عشان
يتأكتف صراحة الويندز ........ :ebdaa: خطييييييييييييير
جميل جدا بكل المقاييس بغض النظر عن واجهة المستخدم الى بتشبه اجهزة التابلت مثل الايباد و الاى فون كما يوافقنى الراى كابتن جمال ..
خفييييييف جدا على الجهاز و عند تشغيل أكتر من برنامج في نفس الوقت على الجهاز ما بتحس بالتهنيج ولا بطىء أبدا ... و أيضا في ناحية البرامج التى تتوافق مع ويندز 7 , تتوافق أيضا معه و لكن ليس جميعها بأستنثناء بعد البرامج .... و أيضا بعد الشركات مثل سكايب قامت بتنزيل أصدار خاص بالويندز الجديد و انا قمت بأخذ بعض الصور منه https://www.mediafire.com/view/?hjetalbi1u7z625
https://www.mediafire.com/view/?9cecv1jb7e5z6w2
طبعا هناك العديد من البرامج الاخرى ستكتشوفنها عند تنصيب الويندز غير الويندز ستور الى اول مرة أراه في ويندز او نظام تشغيل للكومبيوتر جميل جدا فيه العديد من البرامج المجانية و الى بمقابل مادى طبعا هذا شىء رائع لأنه سوف يعطيك الامان لأنك بتنزل من مكان موثوق مفيهوش أى فيروسات أو هاكات شىء مضمون في السليم يعنى
ده غير أهم حاجة طبعا المحاكى :joystick:المحاكى أكس عليه جميل جدا جد جدا صراحة انا بقالى يوم منصب المحاكى عليه معطينى شغل روعة و غاية في الجمال ده غير بقا القوائم الموسيقية الى في الويندز و حاجات تانى كتير و العديد من المميزات الخاصة بالاستخدام اليومى و غير صفحة البدأ الى كنا متعودين يبقى مكتوب فيها Welcome و بلون واحد ممل .. في العديد من الخيارات و الالوان الى بتقدر تغيرها في الويندز و صراحة الويندز يستحق ال40 دولار D: انا حبيت أشارككم بفرحتى بالويندز الجديد و للعلم هناك ثلاث نسخ فقط من الويندز
Win 8 Normal , Win 8 Pro , Win 8 Enerprise

طبعا انا كمستخدم منزلى نسخة البرو كافية جدا لي نسخة الانتربريز مش هنحتاجه خالص فيها حاجات كتير و حشو كتير ملوش لزوم الا لأصحاب المصانع و المحال التجارية و السيرفرات الكبيرة و غيره
لذا أذا ستشترون أشترو البرو نسخة رخيصة جميلة رائع و لو هتنزلوه و تجروبوه مكرك برضوا كما تشائون بس انا بحب أنصح بالخير طبعا :wub:
و أى أسئلة بخصوص الويندز كمستخدم ليه أو شخص بيفكر يشتريه انا موجود
أسئلو براحتكو خالص ...

مع السلامة و ليلة سعيدة ان شاء الله

tariq mohamed 02-11-2012 11:04 PM

شوقتني لتجربة الويندوز .. شكرا على الموضوع دا

محمد احمد عسيري 02-11-2012 11:08 PM

كابتن محمد عبدالله
اسعد الله مساءك بكل خير
يارجل انت تطول الغيبات لكن ترجع بشيء اجمل وأهم شيء انك بخير وعافية
الف مبروك عليك حبيبي والله يعطيك خير هالنظام ويكفيك شره فرحت لك ولاتحرمنا ابداعاتك وخصوصا على النظام الجديد ويندوز8
مساءك سعيد اخي محمد

يا رب عايز ابقى طيار 02-11-2012 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tariq mohamed (المشاركة 1271445)
شوقتني لتجربة الويندوز .. شكرا على الموضوع دا

فعلا يستحق التجربة و ان شاء الله بالتوفيق .
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد عسيري (المشاركة 1271446)
كابتن محمد عبدالله
اسعد الله مساءك بكل خير
يارجل انت تطول الغيبات لكن ترجع بشيء اجمل وأهم شيء انك بخير وعافية
الف مبروك عليك حبيبي والله يعطيك خير هالنظام ويكفيك شره فرحت لك ولاتحرمنا ابداعاتك وخصوصا على النظام الجديد ويندوز8

مساءك سعيد اخي محمد

حبيب قلبى الكبير وووصل ...
الواحد بيغيب عشان بيدح بقا :wub::flowers:(بذاكر)
و نسيت أكتب في الموضوع أن الويندز نازل نسخة عربية الواجهة للمستخدمين العرب ..
الحمدلله أنهم منسوناش في الأبداع الرائع ده مايكروسوفت 10/10

jamal_325 03-11-2012 01:25 AM

السلام عليكم ورحمة الله
اولا مبروك عليك النسخة الجديدة . وهى افضل فكرة ان تشترى هذا الاصدار وانصح بذلك
كذلك السعر يعتبر ممتاز جداا النسخة البرو ب69 دولار فقط والترقية 40 اعتقد آن الاوان
لترك الوندوز المكركة.والتجربة عندك كابتن.

يا رب عايز ابقى طيار 03-11-2012 02:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamal_325 (المشاركة 1271476)
السلام عليكم ورحمة الله
اولا مبروك عليك النسخة الجديدة . وهى افضل فكرة ان تشترى هذا الاصدار وانصح بذلك
كذلك السعر يعتبر ممتاز جداا النسخة البرو ب69 دولار فقط والترقية 40 اعتقد آن الاوان
لترك الوندوز المكركة.والتجربة عندك كابتن.

فعلا والله يا كابتن الويندز المكرك مشاكله كتير و الويندز الاصلى لو حصل في النسخة أى حاجة
تتصل بخدمة العملاء تطلع عينهم :wub:(انا بهدى النفوس)
حاجة فلة اوى يعنى و لو حد عاوز يشترى النسخة زيرو زى الكابتن ما قال فعلا 69 دولار و الترقية زى ما انا عملت كده ب40 دولار أسعار زهيدة جدا بس دى عروض من مايكروسوفت و هتنهيها قريب لذا أنصح بسرعة الشراء ,, و صدقونى مش هتندمو :flowers:
تحياتى :shamrock:

Flyingway Captain 03-11-2012 02:47 AM

مبروك عليك كابتن محمد وفعلا الويندوز فية مزايا كتيرة و جميلة جدا... عايزين نشوف ابداعاتك علية ..

+مع العلم انا بستخدم نسخة مكركة :ANSmile03:

mohamed nasser 03-11-2012 02:58 AM

مرحبا بيك كابتن يا رب عايز ابقي طيار لك وحشة يا كابتن والله
ومبرووك عليك النسخة
كابتن عندي سؤال ليك كابتن وهو ؟
انت بتقول انه ممتاز علي المحاكي بس هل هذا عشان ممكن امكانيات جهازك عالية ولا تنفع معاي
انا امكانياتي core i3 2.7ghz
ram 3gb
video card 1 gb
ولا ايه تنصحني
تحياتي

يا رب عايز ابقى طيار 03-11-2012 03:14 AM

انا أمكانياتى نفس امكانياتى بس كارت الشاشة بتاعى بلت ان و جيجا و نص
و الرامات 4 جيجا يعنى خمسة و خميسة كده عندك يا اخوى هيشتغل فل الفل و عال العال

يا رب عايز ابقى طيار 03-11-2012 03:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Flyingway Captain (المشاركة 1271491)
مبروك عليك كابتن محمد وفعلا الويندوز فية مزايا كتيرة و جميلة جدا... عايزين نشوف ابداعاتك علية ..

+مع العلم انا بستخدم نسخة مكركة :ANSmile03:

هههههههههههههههههه
يا راجل انا من كتر المحاولات عملت فيديو و رفعته على اليوتيوب ازاى تكرك الويندز :ebdaa:
بس ضميرى أنبنى فمسحته و أشتريت النسخة .... دعما لميكروسوفت :flowers:
تحياتى يا مستر عبوود :shamrock:

mohamed nasser 03-11-2012 08:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يا رب عايز ابقى طيار (المشاركة 1271497)
انا أمكانياتى نفس امكانياتى بس كارت الشاشة بتاعى بلت ان و جيجا و نص

و الرامات 4 جيجا يعنى خمسة و خميسة كده عندك يا اخوى هيشتغل فل الفل و عال العال

الف شكر لييك كابتن علي التوضيح
وان شاء الله سوف اجربه قريبا
تحياتي كابتن محمد

يا رب عايز ابقى طيار 03-11-2012 11:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed nasser (المشاركة 1271526)
الف شكر لييك كابتن علي التوضيح

وان شاء الله سوف اجربه قريبا

تحياتي كابتن محمد

بالتوفيق يا غالى بس خليك صبور معاه في اول أستخدامك ليه عشان ممكن يضايقك عشان الاختصارات الى متعودين عليها مش موجوده كلها .... :d3oh:

a.azizz 12-11-2012 08:00 PM

انا عندي كم سؤال
1- كم نوع من النسخ لويندوز 8
2- هل يوجد فية بات مثل ويندوز 7 32 بات و 84 بات
3- ما هي افضل نسخة ويندوز 8 مايهم السعر
4- هل جميع البرامج تتنصب علية

jamal_325 12-11-2012 08:29 PM

الوندوز 8 متوفرة بأصدار 32 بت واصدار 64 بت الاثنين . فيه نسخة ترقية وهذه اقل سعر والنسخة
الاخرى هى البرو Windows 8 pro ومنها 32 و 64 الاثنين والافضل هى 64 بت وهى بسعر 130$
جميع البرامج المتوافقة مع الوندوز 7 تعمل بالوندوز 8 .

الكابتن القطري 12-11-2012 11:15 PM

أهم شيء ما مدى كوالتي المحاكي X
عليه وهل تلاحظ فرق عن جميع ما سبق Windows 8
السرعة - الجيغرافيك هل هناك تغيير واضح
أنتظر ردكم إخواني قبل لا أشتري الويندوز
أنا من مستخدمين Windows 7 الأن

jamal_325 13-11-2012 12:05 AM

فى حقيقة الامر التحسن الملحوظ هو سرعة الاقلاع بنظام التشغيل كذلك سرعة تشغيل التطبيقات .
مايتعلق بالمحاكى لم ألاحظ تغيير انا كنت استخدم وندوز 7 64 بت ولايوجد فرق بينهما.

يا رب عايز ابقى طيار 13-11-2012 02:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamal_325 (المشاركة 1273677)
فى حقيقة الامر التحسن الملحوظ هو سرعة الاقلاع بنظام التشغيل كذلك سرعة تشغيل التطبيقات .
مايتعلق بالمحاكى لم ألاحظ تغيير انا كنت استخدم وندوز 7 64 بت ولايوجد فرق بينهما.

هوا ممكن عشان ربنا يخليك الجهاز و يباركلك فيه :icon_g6:
مش هتحس بفرق انما الى زى حالتى انا كده :iconloli:حاسس بفرق
أتمنى ان ينال الويندز على اعجابك و تحياتى :shamrock:

yahya77 13-11-2012 03:51 PM

مبروك عليك اخي الكريم..... وان شاء الله على طول تكون مبسوط
سؤال مهم جداً......اذا عملت الترقية.....هل سيتأثر المحاكي 2004 عندي؟؟؟ مع الطائرات والسينريات البروفيشينال؟؟
ام انه يجب ان انصبه من أول...وجديد؟؟

يا رب عايز ابقى طيار 14-11-2012 11:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahya77 (المشاركة 1273794)
مبروك عليك اخي الكريم..... وان شاء الله على طول تكون مبسوط

سؤال مهم جداً......اذا عملت الترقية.....هل سيتأثر المحاكي 2004 عندي؟؟؟ مع الطائرات والسينريات البروفيشينال؟؟
ام انه يجب ان انصبه من أول...وجديد؟؟

ده ويندز جديد
يعنى أكنك بتعمل سيت لنسخة من اول و جديد يعنى كل حاجة معملها تنصيب
هتتمسح:icon_g6:
تحياتى ...:shamrock::ANSmile15:

waleed tmmam 14-11-2012 01:26 PM

الف مبروك يا كابتن محمد على النسخة الجديدة وانا ايضا دخلت فريق الويندوز 8 برو .. و فعلا نسخة محترمة وشكلها حلو وفيها كل اللى انت عايزة و هى مختلفة كليا فى نظام تشغيلها يعنى ها تتلخبطوا شوية لما تشوفوا applications الخاصة بها وخصوصا لما تحب تتصفح البرامج الخاصة بها
تحياتى لكم و لو فى اى سؤال خاص بالويندوز 8 انا تحت امركم بعد اذن الكابتن محمد طبعا

الساعة الآن 03:10 AM.