:: Flying Way ::

:: Flying Way :: (https://www.flyingway.com/vb/index.php)
-   أكاديميات ومدارس الطيران Academic School (https://www.flyingway.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   إطرح سؤالك بخصوص الطيران داخل مصر (https://www.flyingway.com/vb/showthread.php?t=141732)

يا رب عايز ابقى طيار 25-12-2013 11:16 PM

إطرح سؤالك بخصوص الطيران داخل مصر

بسم الله الرحمن الرحيم
ان شاء الله تكونو بكل خير و سعادة يا شباب الى عنده اى سؤال عن الطيران فى مصر يتفضل يسئل و ان شاء الله يحصل على الاجابة المناسبة فى وقت قصير و هيكون الجواب من نخبة من الطيارين المصريين الى درسوا فى مصر و خارج مصر و ان شاء الله نقدر نساعدكم :)
تحياتى لكم

samehabodeaf 26-12-2013 06:26 PM

تنصحني ادرس في الاكاديمية المصرية لعلوم الطيران ولا لا
مع العلم مش مهم التكلفة

amr_97 26-12-2013 06:41 PM

لو سمحت حضرتك شايف موضوع البطالة اتحل ولا لسه ؟
و انهي احسن دراسة طيران قبل الكلية و لا مش لازم ؟
اه اللي مبدا القبول في مصر للطيران وعلى اساس بيختاروا الطيارين ؟
هل ممكن يقبوني و انا عندي 19 سنة ؟

شكرا

Tarek ehab 27-12-2013 02:10 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

ممكن حضرتك تقولى الاكاديمية المصرية بتقبل دفعة كل قد ايه
شكراً

يا رب عايز ابقى طيار 28-12-2013 10:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehabodeaf (المشاركة 1337406)
تنصحني ادرس في الاكاديمية المصرية لعلوم الطيران ولا لا
مع العلم مش مهم التكلفة

بالنسبة للتكلفة انتا لو حسبتها هتلاقيها هيا هيا فى المعيشة انتا مش هتروح تقعد فى الشارع و تاكل تراب :D بالعكس انتا هناك ممكن تدفع اكتر ، بالنسبة بقا للحاجات التانية انتا عندك اكاديميات كبيرة هناك فى امريكا مثل أيروسيم و دلتا دول ممكن اسعارهم للكورس 70 الف دولار او اعلى و بيكون فى مصاريف اخرى انما لو هتدرس هناك فى اكاديميات رخيصة ف أنصحك انك تدرس هناك عشان الافضلية فى التعيين للطلاب بتوع هنا و هتكون فاميليار اكتر مع الاير سبيس المصرى و الرستركشنز بتاع مصر و كده و غيره

يا رب عايز ابقى طيار 28-12-2013 10:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr_97 (المشاركة 1337407)
لو سمحت حضرتك شايف موضوع البطالة اتحل ولا لسه ؟
و انهي احسن دراسة طيران قبل الكلية و لا مش لازم ؟
اه اللي مبدا القبول في مصر للطيران وعلى اساس بيختاروا الطيارين ؟
هل ممكن يقبوني و انا عندي 19 سنة ؟

شكرا

بالنسبة لموضوع البطالة لسه شوية و الموضوع معقد جدا مش هيتحل بين يوم و ليلة
انا عن نفسى افضل دراسة الطيران بعد الكلية بس انا معملتش كده بس انصحك انك تذاكر كويس و تخش كلية محترمة و لو هتدرس فى الخارج تعمل أيقاف قيد هنا و تروح تخلص رخصك فى خلال سنة او سنة و نص على الاكثر و ترجع تكمل كليتك عادى و اهو منها تاخد باكلريوس و منها تكون مستنى الاعلان بتاع مصر للطيران
مبدأ الاختيار فى مصر للطيران بيكون بناء على قوتك فى درجاتك و قدراتك ك طيار هتشتغل فى شركة زى مصر للطيران و نتايجك فى الاختبارات الى هيعملوهالك و مذاكرتك للABC Book بتاع ايجبت اير
الحد الادنى للسن بيكون مكتوب فى الاعلان وقت اعلانه فى الجريده الرسمية

يا رب عايز ابقى طيار 28-12-2013 10:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek ehab (المشاركة 1337434)
ممكن حضرتك تقولى الاكاديمية المصرية بتقبل دفعة كل قد ايه
شكراً

بيكون معلن على الموقع يا طارق Egyptian Aviation Academy
بس فى الاغلب بيكون بعد نتيجة الثانوية العامة خلال مرحلة التنسيق بتاع الجامعات

samehabodeaf 28-12-2013 11:27 PM

طيب لو سمحت انا ضفتك سكايبي ممكن تقبل الاضافة سكايبي بتاعي هو نفس اسمي وشكرا لردك

AhmedSamyy 04-01-2014 03:20 PM

لو سمحت يا كابتن عندي شوية اسئلة لو تقدر تساعدني لان معلوماتي ضعيفة جدا لسه أبيض =D .....
1- هل ديه كليه ولا اكاديمية ولا معهد ولا ايه بالظبط؟؟ و ايه الفرق بينها و بين أكاديمية أتيس لعلوم الطيران؟
2- ايه هي الشهاده اللي بأخدها لما اتخرج هل هي شهاده تساوي شهاده الجامعه العاديه ؟؟؟ يعني بكون معايا شهاده مؤهل عالي؟ ولا بعد ما اخلص ادخل جامعه عشان اخد شهاده؟؟
3- لو سمحت عاوز اعرف المصاريف السنه الحالية2014 كام بالظبط؟؟؟ و بيدفعوا علي اقسام ولا مره واحده؟؟
4- هي تابعه لأي جهه بالظبط؟؟ شركة مصر للطيران ولا وزارة الطيران المصرية ؟؟ ولا هي هيئة سياسية زي "الاكاديمية البحرية" ؟؟؟
5- هل بعد ما اخلص بيكون معايا رخصه؟؟ و هل الرخصه ديه بس تقتصر علي شركة مصر للطيران فقط ؟؟
6- هل الشهاده بتكون معتمده في مصر بس؟؟؟ ولا ممكن اشتغل بيها في اي بلد تاني؟؟
7- الكلية ديه بتأهلني اكون طيار مدني ولا تجاري؟؟ وايه الفرق بينهم لو سمحت؟؟
8- ايه الفرق لو درست هنا في الكلية المصرية للطيران او درست في امريكا او اوروبا ؟؟؟؟ هل بتفرق في الرخصه؟؟؟ و الاولوليه في الشغل بشركة مصر للطيران بتكون لمين؟؟؟ و هل مرتبات مصر للطيران بتكون مجزيه تخليني اكون اسره من غير ما اشوف اي عمل حر بجانب شغلي؟ ... و اخر حاجه و اسف علي الاطاله ديه كلها
لو اتعلمت في امريكا و اخدت رخصه هل اشتغل بالرخصه ديه علي طول هنا في مصر للطيران؟؟؟ و العكس برضو ايه نظامه؟
وشكرا لحضرتك جدا ^_^

golden1881eagle 20-01-2014 09:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AhmedSamyy (المشاركة 1338206)
لو سمحت يا كابتن عندي شوية اسئلة لو تقدر تساعدني لان معلوماتي ضعيفة جدا لسه أبيض =D .....
1- هل ديه كليه ولا اكاديمية ولا معهد ولا ايه بالظبط؟؟ و ايه الفرق بينها و بين أكاديمية أتيس لعلوم الطيران؟
2- ايه هي الشهاده اللي بأخدها لما اتخرج هل هي شهاده تساوي شهاده الجامعه العاديه ؟؟؟ يعني بكون معايا شهاده مؤهل عالي؟ ولا بعد ما اخلص ادخل جامعه عشان اخد شهاده؟؟
3- لو سمحت عاوز اعرف المصاريف السنه الحالية2014 كام بالظبط؟؟؟ و بيدفعوا علي اقسام ولا مره واحده؟؟
4- هي تابعه لأي جهه بالظبط؟؟ شركة مصر للطيران ولا وزارة الطيران المصرية ؟؟ ولا هي هيئة سياسية زي "الاكاديمية البحرية" ؟؟؟
5- هل بعد ما اخلص بيكون معايا رخصه؟؟ و هل الرخصه ديه بس تقتصر علي شركة مصر للطيران فقط ؟؟
8- ايه الفرق لو درست هنا في الكلية المصرية للطيران او درست في امريكا او اوروبا ؟؟؟؟ هل بتفرق في الرخصه؟؟؟ و الاولوليه في الشغل بشركة مصر للطيران بتكون لمين؟؟؟ و هل مرتبات مصر للطيران بتكون مجزيه تخليني اكون اسره من غير ما اشوف اي عمل حر بجانب شغلي؟ ... و اخر حاجه و اسف علي الاطاله ديه كلها
لو اتعلمت في امريكا و اخدت رخصه هل اشتغل بالرخصه ديه علي طول هنا في مصر للطيران؟؟؟ و العكس برضو ايه نظامه؟
وشكرا لحضرتك جدا ^_^

السلام عليكم
ان شاء الله هرد على اللى اقدر عليه
المصاريف تقريبا 70000 سبعون الف دولار او اكثر بقليل
الفرق بين الدراسة فى امريكا واوربا فى نوع الرخص الذى تحصل عليها
انا لا اظن انه يوجود اولية للخريجين الاكاديمية المصرية وسئلت فى مرة طيار قال لى لا ولكن تاكد من هذا ايضا
وبالنسبة للمرتبات الطيارين بصفة عامة هى مجزية
وانا انصحك بالدراسة
فى اكاديمية فلايت سيفتى فى فلوريدا امريكا
Welcome - FlightSafety Academy
او ايمبرى ريدل
فى امريكا ايضا
او فينكس بورده ممكن

Real Steel 23-01-2014 04:12 PM

السلام عليكم
من فضلك انا كان عندى شويه اسئله حول الطيران الحربى المصرى :

1 / هل يوجد مستند رسمى من الكليه بيفسر الشروط المطلوبه للقبول بالكليه ؟ و هل فعلا لازم الاب و الام يكون معهم شهاده جامعيه ليتم قبولى ؟

2/ انا ان شاء الرحمن هكون خريج مدرسه لغات هل ده هيدينى الافضليه على بعض المشتركين ؟

3/ ما مرتب الطيار الحربى فور تخرجه ؟ و ماذا تكون طبيعه عمله يعنى بيفضلوا يتدربوا ولا بيقوموا بمهمات ؟

4/ هل يوجد اى اكاديميه تؤهلنى انى اكون مستعد لاختبارات القبول بالكليه ؟

و لك جزيل الشكر اخوى.....

المحب لله 23-01-2014 07:29 PM

سؤال يا Real
بالنسبة للموضوع الاب والام متعلمين لا يوجد شرط لهذا
بس الاستف بيفضل الي ابوهم متعلمين
[بس هذه ليس شرط]

2-مش بتفيدك اوي حكاية اللغات

3- ، كل حياته تدريب فقط، لحد ما يبقى فى حرب ، مرتبه 5000 جنيه

4-فيه حاجات كتير بتهئلك للكلية الحرببة ، زي اكاديمية الديب
بس نصيحة منه ولا له اي ثلايين لزمه ع فكره

يا رب عايز ابقى طيار 25-03-2015 01:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Real Steel (المشاركة 1340321)
السلام عليكم
من فضلك انا كان عندى شويه اسئله حول الطيران الحربى المصرى :

1 / هل يوجد مستند رسمى من الكليه بيفسر الشروط المطلوبه للقبول بالكليه ؟ و هل فعلا لازم الاب و الام يكون معهم شهاده جامعيه ليتم قبولى ؟
بيتعمل مؤتمر عند رغبة الكليات العسكرية فى فتح باب التنسيق للكليات العسكرية بيكون فيه كل المعلومات و الشروط الازم توافرها
2/ انا ان شاء الرحمن هكون خريج مدرسه لغات هل ده هيدينى الافضليه على بعض المشتركين ؟
هوا إن شاء الله فى حال انك اتقبلت هيفيدك جوا الكلية عشان هتدرس مصطلحات كتير بالانجليزى ف بما انك خريج لغات ف ده هيريحك شوية عن باقى زملائك بس معظم الشغل و الكلام مع المراقبين الجويين العسكرين بيكون بالمصرى مش بالعربى الفصحى حتى :D
3/ ما مرتب الطيار الحربى فور تخرجه ؟ و ماذا تكون طبيعه عمله يعنى بيفضلوا يتدربوا ولا بيقوموا بمهمات ؟
تدريب all the time :D و المرتب تعبان اوى بيتراوح من 2600 جنيه ل7000 او 8000 جنيه
4/ هل يوجد اى اكاديميه تؤهلنى انى اكون مستعد لاختبارات القبول بالكليه ؟
اكاديميات زى الروبى و الديب و المركز الرياضى الدولى دول بيأهلوك بدنيا انما كل الحاجات التانية الى بيقولو انهم بيأهلو ليها بتكون تحوير مش هيفيدوك غير فى قفزة الثقة و انهما هيخلوك تعمل تدريبات بدنية كويسة تقويك
و لك جزيل الشكر اخوى.....

اسف جدا على الانقطاع لكن لظروف خارجة عن إرادتى و ان شاء الله اكون معاكم الفترة الى جاية

يا رب عايز ابقى طيار 25-03-2015 01:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AhmedSamyy (المشاركة 1338206)
دى اكاديمية بدرجة كلية ، بالنسبة لأتيس معرفش عنها حاجة حقيقة لكن لا أنصح انك تدرس فى الخارج عن طريق وكيل تواصل انتا مع الاكاديمية مباشرة يكون افضل ليك
رخصة الطيار التجارى فى مصر بتعادل المؤهل العالى بالنسبة للتجنيد
المصاريف بتتغير بإستمرار و الموقع مش بيحدث
تابعة لوزارة الطيران المدنى المصرى لكن فى إدارتها و كده هيا كيان قائم بذاتها ملهاش دعوة بأى حاجة تانى .
اى شركة طيران مدنى فى مصر
الرخصة الى بتاخدها من الاكاديمية المصرية لعلوم الطيران بتكون معتمدة فى مصر و لا يمكن معادلتها برخص اخرى مثل الFAA
الطيران التجارى قسم من أقسام الطيران المدنى
هنا فى مصر هتريح دماغك و مش هتعمل معادلة و هتبقى قاعد فى البيت فى وسط اهلك
الرخصة الى بتاخدها من هنا معتمدة بس فى مصر انما مثلا الFAA فى بعض الدول بتقبل انك تعادلها برخصتها زى مصر هنا لكن فى دول تانية كتير مش بتوافق على المعادلة و كمان فرص الشغل كمدرب فى امريكا افضل بكتير من الشرق الاوسط بس هتكون محتاج الgreen Card
مصر للطيران دلوقتى عندها الاولوية للكوسة
المرتبات حلوة و هتخليك تكون اسره .
هتاخد الرخصة من امريكا هتيجى مصر هتعمل معادلة للرخصة المصرية بحوالى 8 الاف دولار و تستنى الاعلان زى باقى زملائك ، لو درست هنا و عاوز تشتغل فى امريكا مظنش انه ممكن
صعب جدا و هسئلك ناس فى امريكا ايه ردهم على الكلام ده .
وشكرا لحضرتك جدا ^_^
العفو ^_^

دمتم سالمين .

phantom010 26-03-2015 09:10 AM

السلام عليكم

امتى كان اخر اعلان لمصر الطيران ؟ و هل فيه اي اخبار عن اعلان جديد هينزل قريب ؟

شكرا

يا رب عايز ابقى طيار 27-03-2015 05:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phantom010 (المشاركة 1381268)
السلام عليكم

امتى كان اخر اعلان لمصر الطيران ؟ و هل فيه اي اخبار عن اعلان جديد هينزل قريب ؟

شكرا

السنة الى فاتت ، بالنسبة للاعلانات دى معلومات بيكون عارفها رجالة الوزير بس قريب عشان ابنه قرب يخلص تدريب و هيحتاج يشتغل ف هيفتحله اعلان بس محدش يعرف امتى .

phantom010 27-03-2015 10:11 AM

شويه corruption يعني :roflmao:

عدد ابناء الوزير = عدد الاعلانات المعادلة ده صح ؟؟؟؟

mohd mahmoud 28-03-2015 12:37 PM

لو امكن . ايه المدة الكافية اللي محتاجها لمعادلة شهادتي .
انا حاليا ادرس واعمل في الامارات . وعاوز لما اخلص اعادل رخصتي في مصر .
فسؤالي المدة الكافية اللي لازم اقعدها في مصر وقعد المعادلة ؟ انت عارف الاجازة كل سنة شهر واحد . فهل ده كفاية . وعاوز اتاكد ان التكلفة 8 الاف دولار كما ذكرت .

وشكرا علي مجهودك

الساعة الآن 06:06 AM.