الموضوع: ممكن تفيدني
قديم 01-11-2011, 12:22 AM  
  مشاركة [ 25 ]
الصورة الرمزية عبدالرحمن مصطفي
عبدالرحمن مصطفي عبدالرحمن مصطفي غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
عبدالرحمن مصطفي مازال في بداية الطريق
عبدالرحمن مصطفي عبدالرحمن مصطفي غير متواجد حالياً
كابتن طيار اول

الصورة الرمزية عبدالرحمن مصطفي

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
عبدالرحمن مصطفي مازال في بداية الطريق

سلام عليكم ..
احبكم في الله ...
ارجو الجواب علي الاسئله التاليه

قال تعالى: {لله ملك السماوات والأرض يخلق ما يشاء يهب لمن يشاء

انا طالب ثانوي امنيتي طيار(((( مدني))))) ..
انا احب الطيران حب لا نهايه ..
عسئ ربي يوفقني ..

1 انا من السعوديه اذا تخرجت من الثانويه وين اقدم فيه جامعه ام اكاديمية
عن نفسي بفضل الفلبين لان اسعارها رخيصه والدراسه فيها قويه وتعطي الرخص و المناهج الامريكيه
2 وكم النسبه الدراسيه ..
الطيران لا يشطرت فيه نسبه مئويه عشان تدرسه ولا يشطرت تخصص يعني علمي و ادبي مقبولين لدراسه الطيران ومقبولين في التوظيف عادي جدا مافيش تخصص مقبول عن التاني
3 وانا ابي ادرس بلخارج وعلي حساب الدوله .. كيف
سهل تدرس علي حسابك لكن علي حساب الدوله صعب جدا و من بعض الطلاب السعوديين يقولوا من رابع المستحيلات لكن اذا امورك الماديه متوسطه زي اغب الطلاب ممكن تدرس في الفلبين لانها تعتبر ارخص دوله لدراسه الطيران يعني اسعار الدراسه فيها تتراوح من 25الي35الف دولار شامله السكن وكل شئ
4 ماهو وأين أقدر أحصل عليه ومتي وقت دراسة قبل الجامعه ام بعد الجامعه علي حسابي ام حساب غيري .
((التايب ريتنج))
التايب ريتنج هو تخصص علي نوع احدي الطائرات في الغالب بتعمله علس حساب الشركه بعد قبولك فيها و بيكون مده دراسته من 3اسابيع الي 4 اسابيع وتكلفته من 5الاف دولار الي فوق

مثل خلاصت الطيران هل اظمن الوطيفه لني قراءة بعض الكلام انهم دروس الطيران
ولا توظفو ..واصبحو سائقين اجره ُ
اصابع يدك مش مثل بعضها في اللي بيسعي وبيتعب وبيبحث وربنا بيكافئه نتيجه تعبه و في اللي بيفضل منتظر الوظيفه تخبط علي بابه و ده اللي بيفضل عاطل طول حياتي يعني انا مثلا عندي مثالين ابن خالتي و صديقي
ابن خالتي تخرج من الملكيه الاردنيه و مش قابل انه يتوظف غير في طيران الاتحاد و هو عاطل بقاله سنه ونصف و رافض يشتغل في اي خطوط تانيه غير الاتحاد
صديقي تخرج من اكاديميه سايكلون بالفلبين ودور علي اي شغل يشتغله في الطيران عشان يجمع ساعات ويتوظف في شركه طيران
المهم انه توظف علي طائره سيسنا 172في الفلبين كان بينقل اسماك من مكان الي مكان (تخيل قبل يشتغل علي طائره تنقل الاسماك) المهم انه اشتغل عليها فتره لحين ما جمع ساعات طيران و فلوس والان هو شغال في شركه المصريه للطيران
يعني اقبل اي عمل ولا تحكم رأيك علي وظيفه واحده وشركه واحده وادعي ربنا واتعب واعمل اللي عليك وربنا هيكافئك بأذن الله
واذا عندكم اي زياده الله يعطيكم العافيه
انا مارح انساكم من الدعاء الله يحفظكم يارب// شكرا لكم ..

وماراح انساكم من الدعاء ..
ويارب يوفق الجميع ...دعواتكم لي ان اصبح ذات يوم طيار ..ادعولي

تحياتي يا كابتن واسال الله التوفيق
التوقيع  عبدالرحمن مصطفي
تم حذف التوقيع
عبدالرحمن مصطفي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس