قديم 09-06-2013, 10:51 PM  
  مشاركة [ 22 ]
الصورة الرمزية mohamed nasser
mohamed nasser mohamed nasser غير متواجد حالياً
الامتياز

شكر غيره: 16
تم شكره 24 مرة في 18 مشاركة
mohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى mohamed nasser
mohamed nasser mohamed nasser غير متواجد حالياً
الامتياز

الصورة الرمزية mohamed nasser

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 16
تم شكره 24 مرة في 18 مشاركة
mohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقديرmohamed nasser يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى mohamed nasser

شوف يا Boss دوران الهارد و سرعته له فوائد عديدة و أهمها سرعة قرائة البيانات و بالتالى الLag هيقل فى اللعبة او المحاكى او اى تطبيق على حد سواء ف لما يكون الهارد بتاعنا سريع هيكون ممتاز فى سرعة تحميل الداتا للمحاكى و ايضا عندى استخدامك للسونى فيجاس هتلاقى سرعة رائع فى الRender و كوالتى عالية جدا بالتأكيد فى السونى فيجاس ده بيتوفر من المعالج و الرام و سرعة الهارد :) و الباور يا عم ولا يهمك انا طالع عينى مع ال750 بتاع D: الفاتورة بتيجى عالية اوى D: و تحياتى لك يا كابتن و ان شاء الله بالتوفيق فى الجهاز الجديد

يا باشا لاعذر و حاجة متقولش كده بص انتا على حسب لو هتستخدم الهارد فى ايه للمحاكى او للداتا يعنى الافلام و الاغانى و غيره او للويندز و البرامج الى هتبقى متسطبه عليه لو للداتا اى هارد عادى مش هتفرق اوى يعنى انما لو للمحاكى من كلام كابتن جمال الموثوق و الى انا جربته برضوا الهارد الى بيلف 10.000 لفة ممتاز للمحاكى جدا بس لو انتا مش قادر تجيبه ف عادى ربنا مش ميسرل لبنا كلنا D: D: انا أقعدت كام سنة اجمع فى الجهاز مش حرامية احنا وربنا D: D: D: ف حوار الهارد ده طبعا أنصحك انك تجيب معاه هارد SSD و يفضل ان مساحته تكون كبيرة 250 جيجا مثلا بس كده خراب بيوت عشان عندى فى مصر ال250 جيجا عامل 2000 جنيه D: انما الهارد ال300 الى بيلف 10.000 لفة عامل 1000 جنيه ف انتا على حسب الاسعار عندك بس حط فى حسبانك انك لما تجيب هارد SSD الجهاز التهنيج فيه هيكون خفيف جدا و هيكون شغال معاك زى السكينة فى الحلاوة D: اما بالنسبة للمبرد 43 درجة يا راجل يا طيب انتو عايشين ازاى D: اكيد فى مكيف ف افرض ان الحرارة مثلا بتوصل ل25 او 28 مع رطوبة قليلة فى الجو الفرق بين الاتش 80 و الاتش 100 ان ال80 المروحتين لازقين فى ضهر بعض و البتاع الى عامل زى الراداتير الى فى النص الى بيبترد فيه الماية بيكون على مساحة أقل يعنى بيبرد كمية أأقل بس بكفائة عالية عشان الالمروحتين فى ضهر بعض انما الاتش 100 فى مميزات احسن و قوة فى التبريد بمراحل عديدة من ال80 و كمان ال100 فى مروحيتن بجانب بعض من وش فى وش يعنى بيبرد كمية أكبر بنفس الكفائة بس عيبه انه فى بعض الكيسات مش بيكون فيها مكان ليه هوا بيتحط فى أعلى الكيس من فوق يعنى انا مثلا فى الكيسة بتاعتى مفيهاش مكان لل100 انما يشتغل عليها ال80 + ان الجو عندى فى القاهرة مظبوط عشان انا فى ضواحيها D: و جنبى مسطحات مائية و خضرا كتير و التكييف بيخلينى أتكتكك من البرد D: ف ال80 هيكون كفاية جدا جدا جدا معايا لل5 جيجا كمان D: بس الكسر ده توفيق من ربنا يعنى ممكن يوصل معاك 4.6 و تلاقى الدنيا مش ظابطة مع ان الحرارة كويسة و ممكن يوصل 5.0 و يكون مستقر و الحرارة تمام ف فى النهاية بغض النظر عن كل الكلام الكتير ده D: و متقوليش امال كتبته ليه D: :protest: انا بقولك جيب الH100i بس أتأكد الاول انه ممكن يركب على كيستك و شوف فيديوهات ليه على اليوتيوب عشان تعرف حجمه و تشوف اذا كان هيركب عندك ولا لاء .. و ان شاء الله بالتوفيق و تجيب كولر محترم :)

ما شاء الله عليك يا كابتن محمد الله يخلييك علي المعلومات المفيدة ده

خلاص ان شاء الله راح اشتري الــ H80 عشان فعلا الــكيس عندي لا يسمح به :f51ar: :protest:

وبالنسبة للــ SSD 256GB عندنا بحوالي 1,050 ريال اما الــ 10000RPM و 600 جيجا حوالي 1100

والــ 7200 و 64 ميجا كاش + 1000 جيجا مساحة بحوالي 350 ريال !!!

شكرا مرة اخرى تقبل تحياتي
التوقيع  mohamed nasser
استمع الي القرآن الكريم هنا
mohamed nasser غير متواجد حالياً