قديم 27-07-2009, 12:33 AM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية sad girl 2
sad girl 2 sad girl 2 غير متواجد حالياً
نوران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
sad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

sad girl 2 sad girl 2 غير متواجد حالياً
نوران

الصورة الرمزية sad girl 2

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
sad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقديرsad girl 2 يستحق الثقة والتقدير
Cool نوران : معلومات مهمه جدا تهمكم كلكم للرايحين اى انترفيو فى الشركات الخاصه فى مصر

اعطيت من قبل {yasmeen}

• انا بنصحكم بحاجه واحده بس عشان انا بجد عارفه انا بتكلم
  • فى ايه لانى عندى خبره 3 سنين فى المجال كله بصو اللى يقدم السى فى فى شركه ميعش يستنا انهم يتصلو بيه اوكى ربنا بيقول اسعا ياعبد وانا اسعا معاك
  • نحاول نقدم فى الشركات كلها وبعد كده ان شاء الله ربنا هيكرمنا بواحده او اتنين وبعد كده نعد فى بيتنا نجمع المعلومات عن المجال ده وازاى نروح نعمل الانترفيو ونكون لابسين ايه وهنرد ازاى وشعرنا عامل ازاى وحركتنا عامله ازاى والسى فى بتاعنا يكون كويس ومرتب وندرسه عشان هنتسال فيه اوكى ؟؟؟
  • ا
  • ول حاجه المظهر : فى جميع انترفيوهات شركات الطيران بنروح نقدم السى فى الاول
  • بصوره حلوة قوى وبعد كده هنروح لابسين فورمال سواء بنت او ولد الولد بدله قماش
  • والبنت جيب وعليها جاكت اوكى هنخش لمدير الضيافه الجويه هنعمل الانترفيو هيسالنا اسمك ايه هتقول اسمك او اسمك وبعد كده خريجة ايه ؟؟
  • عاوزة تشتغلى او تشتغل مضيف جوى ليه هنقله الاسباب اللى مخليانا عاوزين نبقا مضيفين
  • اول حاجه هى شغلانه شيك وراقيه ثانى حاجه انا بحب اعمل علاقات مع الناس من كل انحاء العالم
  • وهيدووك قطعه بالانجليزى تقراها وعرفى نفسك بالانجليزى
  • فى سوال مهم قوى هنتساله وهو تعرف مهام المضيف الجوى او المضيفه على الطياره ؟؟؟
  • : هنقول طبعا اول حاجه انا هقلكم شوية حاجات درستها فى المعهد بتاعى الضيافه الجويه فى مصر اوكى هكتبها بالانجلش بس هترجمهالكم ويستحسن نكتبها فى ورقه ونحفظها لو دخلنا قولنا الكلمتين دول لاى انترفيو اقسم بالله هتنجحو فى اقل من دقيقه اوكى ؟؟؟
  • it is a legal requirement throughout the world air lines that cabin crew be carried for
  • 1:the saftey of passengers on board
  • 2:the number of cabin crew is depends upon the number of the exits to be covered
  • 3: how to deal with proplem on board
  • the other reasons : the passenger ar not always aware of the amount of the saftey ,first aid, cabin service
  • at finally the cabin crew reflection of the airline
  • الترجمه : من المتطلبات القانونيه فى كل شركات طيران العالم ان المضيفين والمضيفات بيحملو على الطياره بعدد ابواب الطياره اللى لازم حد يقف عليها يحرسها او بمعنى اصح يغطيها عشان الباب ده طبعا خطر لو اتفتح هتبقا مصيبه كبيره
  • وازاى اتعامل مع المشاكل على الطياره
  • وكمان ان الركاب ميعرفوش ازاى يامنو نفسهم على الطياره لان المضيفين بيتم تدريبهم على حاجه اسمها saftey دى ماده معناها ايه الماده دى ؟؟
  • ان لو مثلا حصل حريق على الطياره ازاى اتعامل معاها ؟؟؟
  • حصل نقص فى الاوكسجين اعمل ايه ؟؟؟
  • حصل ثقب فى الباب ؟؟؟
  • مسلح هيخطف الطياره ؟؟؟ هعمل ايه ؟؟ ودى وظيفتى كمضيفه او مضيف هو ده معنى ال saftey okey ??
  • ومش ده بس فى كذا حاجه
  • وكمان فى النهايه لازم المضيف او المضيفه تكوت عارفه انها بتعكس صورة الشركه للركاب او مصر للمصريين بمعنى اصح
  • لو حبايبى دخلو الانترفيوهات فاهمين كل اللى انا قلته ده وحفظينه او كتبينه وخلينه حد كبير
  • يشرحلنا ان شاء الله هيتوافق علينا وثروحو تعملو الكشف الطبى وده حاجه تافهه بيعدوها عادى متخافوش منه وهنبدا التدريب وفى التدريب بقا هنتعلم كل حاجه
  • saftey-type -ditching
  • first aid
  • وبعد كده هتروحو تمتحنو فى وزارة الطيران المدنى والنجاح هناك من تقريبا 80
  • وخلاص نجحنا والحمد لله هنروح نزور الطياره ونمشى فيها نشوفها وبعد كده هنطلع نتدرب عليها ويتعملنا امتحان سهل قوى نهائى والف مبروك بقيت مضيف جوى الموضوع ممتع قوى لو اخدناه بحب وجديه صدقونى
  • بالتوفيق للجميع يارب اتمنالكم كل خير وقريب قوى هنزل للكابن كرو اللى اتقبلو فى مورال الاسأله اللى هيتسالو فيها عشان ياخدو الرخصه
التوقيع  sad girl 2
ادعولى ربنا يوفقنى ويبعد عنى ولاد الحرام ويبعد عنى اذيت الناس الوحشه
sad girl 2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس