قديم 06-01-2015, 02:23 PM  
  مشاركة [ 5 ]
الصورة الرمزية yehia hisham
yehia hisham yehia hisham غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 7
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
yehia hisham مازال في بداية الطريق
yehia hisham yehia hisham غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

الصورة الرمزية yehia hisham

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 7
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
yehia hisham مازال في بداية الطريق

لو مصمم انك تشتغل في مصر لديك فقط الأكاديمية المصرية للطيران ولكن لو عايز توفر روح أمريكا أو جنوب أفريقيا، هتفضل حوالي 8 شهور في أمريكا وترجع مصر علطول. هتخلص من هناك ومعاك 200 ساعة طيران بعدها هتستنى إعلان مصر للطيران إلي بينزل كل 2 أو 3 سنين وسعتها الtype rating بكون على حسابهم لو اقبلت. لو مصمم على مصر للطيران لسة هتستنى الإعلان. نصيحتي فكر في الوظيفة خارج مصر عبال ما ينزل الإعلان وبعدها ترجع وبكون معاك ساعات أكتر. في مصر معندكش غير مصر للطيران أما أير كايرو، نسمة للطيران، المصرية للطيران وطيران النيل أعتقد لازم يكون معاك ساعات كتير و type rating على A320، نصيحتي إذاً خد الرخص من برا، روح دور العمل في أي شركة طيران صغيرة أو روح جرب instructor في مصر لغاية ما مصر للطيران تطلب طيارين. مثلاً لو أخدت الرخص المصرية وما أدرت تشتغل instructor ولا أدرت تخش مصر للطيران كدة هيكون تضيع وقت وهتفضل في البيت لغاية الإعلان إلي بعدو. ونصيحة أي فرصة عمل تجيلك روح على طول متعتمدش على مصر. وعلى فكرة أخر مرة مصر للطيران طلبت طيارين راحوا قدموا 500 طيار وأخدو في البداية 55 وبعدها 50 زيادة يعني 105.

انا معنديش مشكله كبيره في الشغل بررا مصر بس الناس قالولي ان الشركه الوطنيه بتاعت بلدي بس هي اللي تقبلني و انا لسه مش عندي خبره ,
هل لو اخدت الرخصه من امريكا و حبيت اشتغل في السعوديه مثلا (علي اساس ان السعوديه تعترف بال FAA)
هل هتوافق انها تشغلني واللا لازم اكون عندي خبره ؟
و ياريت لو حضرتك توجهني لحاجه محدده و طريق امشي عليه عشان انا تايه خالص و معنديش خبره في المجال ده اوي
و مشكر اخي علي مساعدتك
yehia hisham غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس