قديم 11-10-2009, 09:33 PM  
  مشاركة [ 19 ]
الصورة الرمزية Marwan Hamed
Marwan Hamed Marwan Hamed غير متواجد حالياً
إداري سابق

شكر غيره: 0
تم شكره 16 مرة في 10 مشاركة
Marwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Marwan Hamed
Marwan Hamed Marwan Hamed غير متواجد حالياً
إداري سابق

الصورة الرمزية Marwan Hamed

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 16 مرة في 10 مشاركة
Marwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقديرMarwan Hamed يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Marwan Hamed
افتراضي رد: اليوم تم فتتاح شركة Sim Design Group

السلام عليكمكابتن مروان حامدالحقيقة انا فى الخراج متاح امامهم اختيار الكراكات و التورنتات و لكن تم الحد مس استخدامه بطريقتين1 - احترامهم الذاتى لجهود الشخص الأخر2 - عقوبات شديدة من الدولة تصل الى الحبسو لكن مثلا انا اوروبى فالمنتجات الأمريكية ام الأسترالية لا تستهدفنى كمشترى اذن فيحل لى سرقتهاانا أول مرة اسمع حكاية الأستهداف دىيعنى انا مثلا فاتح محل و مستهدف طبقة معينة من المجتمع جالى حد عايز يشترى حاجة من طبقة تانية اديهولو ببلاش او اسيبو يسرقنىاعتقد انو كلام مش مقنع بالمرةتحياتى

يا كابتن مروان ...
لن أتحدث كثيرا عن موضوع السوق .. لكن ببساطه ..
السوق هناك كبير جدا, و الناس متعوده انها تشتري .. و قله قليله اللي بتستخدم التورنت و خلافه ..
و لو 70% هناك استخدموا التورنت , ال 30% اللي هيشترو كافيين انهم يكسبوا الشركه , لأنهم لسه عدد كبير جدا جدا.. لأن الشركات اللي هناك لو مكانتش بتكسب كانت قفلت من زمان, ولا ايه ؟

عندنا في العالم العربي الوضع مختلف .. هما يادوب منتديين اللي الناس بتتعرف منهم علي السيميوليتور .. و المستخدمين العرب اللي هيسمعوا عن الشركه دي هما بس أعضاء المنتديين دول ... و لو قلنا ان 90% من الأعضاء مش هيشتري .. هتلاقي في الأخر ان ممكن 15 نسخه بس هي اللي تبيع ... فأكيد لو اتحط منتج ليهم بالكراك ال 15 نسخه دول مش هيبيعو ...

المثال اللي انت قلته ده خاطء تماما , الفرق كبير بين سلعه ماديه , و سلعه غير ماديه ..
انا لو رحت لبقال و سرقت منه باكو لبان .. أنا كده باخد منه سلعه مديه .. محدوده الكميه .. هو اشتري 20 باكو لبان عشان يبيعهم .. السلعه الواحده أو الوحده الواحده واقفه عليه بتكلفه .. لأنها حاجه ماديه .. فأنا كده خسرته فلوس..
اما السوفتوير , لما تكون نسخه موجوده في المنتدي هي مش بتقف علي شركه بي ام دي جي -مثلا -بخساره .. لأن ببساطه السوفتوير ممكن تعمل 1000 نسخه من غير تكلفه .. اللبان متقدرش تعمل منه 1000 يا مروان ,لازم تشتري 1000 باكو من المصنع عشان تقدر تبيعهم... و علي رأي المبدأ الفيزيائي اللطيف: الماده لا تفني ولا تستحدث من عدم , و لكن السوفت وير , استحدثه زي مأنت عاوز ...

عموما,
جاري مناقشه الاداره في الأمر ,
تحياتي
التوقيع  Marwan Hamed
Marwan Hamed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس