قديم 01-03-2010, 11:18 AM  
  مشاركة [ 22 ]
modygazar modygazar غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
modygazar مازال في بداية الطريق
modygazar modygazar غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
modygazar مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: مرتب الديسباتشر .. !!

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

أرجوا مِن مَن لديه خلفية عن مرتب الديسباتشر عموماً كمتوسط او بوجه خاص في شركة مصر للطيران يقولي - انا اتكلمت مع ديسباتشر عند مطار القاهرة ( أصطدته وهو خارج من سيارته )سألته عن المهنة و التقديم و كل حاجة, بس أتحرجت اسئله الصراحة عن المرتب لأنه مش من الذوق اني اسأل حد معرفهوش عن مرتبه , بس انا هنا في بيتي فعادي اسأل عن المرتبات ..

طبعاً متأكد ان فيه ناس شغلتهم النقد و بس هيقولولي : يا أخي الطيران متعة و عشق مش مرتب - متوقع ده طبعاً ..

ردي بمنتهي البساطة عليهم هيكون و معاه أبتسامة : اسألوا عني في المنتدي و عن مدي عشقي للطيران و قبل كل ذلك معلوماتي فيه والذي يدل علي ان الطيران يسري في دمي كالأوكسجين ... لذلك وفروا عليكوا عناء و مجهود الكتابة علي لوحة المفاتيح .. لأني بسأل عن المرتب عشان المبلغ اللي هدفعه لمعهد أمبابة انا مستلفه من صديق و يهمني جداً أرده ليه في أقصر وقت ممكن - كفاية انه واقف معايا و قالي مش هيسألني عن المبلغ لغاية ما ألاقي وظيفة و ده سبب سؤالي عن المرتب ..

ياريت اللي عنده خلفية عن المرتبات يقولي لأني خلاص هقدم بأذن الله في شهر 8 الجاي ده .. و كحد أقصي 6 شهور عايز أكون مسدد المبلغ لصديقي بالتمام والكمال من بعد ما ابدأ مشواري المهني ..

منتظر ردودكوا

أخي العزيز السلام عليكم :
أحب أعرفك إن فرص العمل كديسباتشر مش متوفرة أوي زي ما متهيألك انا آسف إني باتكلم بالطريقة دي
لأني أخدت الكورس في المعهد علي يد محاضرين أجانب من جيبسون وكانت تكلفة الكورس 5000 دولاروبدأ يوم الأحد 31 مايو 2009 ولمدة 7 أسابيع وكان معانا محاضرين المعهد بيتدربوا معانا عشان بعد كده يبقوا يدرسوا الكورس بالمواد التعليمية لجيبسون ولكن بمحاضرين مصريين والشهادة كمان مصرية صادرة من الأكاديمية المصرية للطيران اللي هو معهد امبابة والتكلفة 3000 دولار.
أنا حصلت علي شهادة المرحل الجوي من جيبسون شهادة أمريكية معتمدة من الfaa وكمان امتحنت الرخصة في سلطة الطيران المدني وحصلت على رخصة مصرية إيكاو..
وإلي الآن لم أجد عمل ولا أي أحد من زملائي ال12 مع العلم إن إحنا الدفعة الوحيدة اللي تحمل شهادة جيبسون وقدمنا في جميع شركات الطيران داخل مصر ولم يتصل بنا أحد
modygazar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس