قديم 24-07-2009, 11:48 AM  
  مشاركة [ 10 ]
الصورة الرمزية aeroplane333
aeroplane333 aeroplane333 غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
aeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقة
aeroplane333 aeroplane333 غير متواجد حالياً
الدرجة الاولى

الصورة الرمزية aeroplane333

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
aeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقةaeroplane333 يستحق الثقة
افتراضي رد: اذا كان عندك اى سؤال فى كيفية الطيران على الطائرات البروفيشونل تفضل هنا

انا عايز اعرف هو ال FMC بتاع اي طائرة كلو زي بعضو ولا لكل واحد برمجة خاصة يعني انا مش استعمل اي طائرة بروفيشنال غير لما اشوف شرح؟؟ و الف شكر على PSS 777 ^^ حضرتك اللي علمتني عليها بالفيديو بس كنت عايز اعرف منين اجيب النقاط والطرق الجوية {A727-Solam}
وكمان هو لازم اعمل الهدنج اللي حضرتك عملتو في الفيديو لما اقتربت من المدرج؟؟ واحسب الهدنج ده ازاي لو انا في مطار تاني وانا حاسس اني هتعبك اصل اسئلتي كتير اوي

تتعبنى !!!!! انا مبسوط انى بعلم الناس على الفلايت سيميوليتور يعنى الموضوع open بوفيه المهم نخش فى الموضوع على طول بالنسبه لسؤالك الاول
الاجابه نعم كل شركه طيران ليها اف ام سى معين مثلا بوينج ليها اف ام سى ايرباص ليها اف ام سى مختلف تمام عن بوينج الامبيرار مختلف ايضا و و الMD ليها اف ام سى مزيج من ايرباص و بوينج بس كلهم مفس فكرة التشيل الحاجه الوحيده اللى بتختلف هى طريقة الادخال و معرفة المعلومات و طبعا الشكل
السؤال الثانى
تقدر تجيب خطة رحله لاى مطار من الموقع التالى
https://rfinder.asalink.net/free/
كل ما عليك فعله هو ادخل كود مطار الاقلاع و كود مطار الوصول و من ثم اضغط على FIND ROUTE و اخر خط منهم هو خط السير
بالنسبه للسؤال الثالث
الاجابه لا مش لازم لكن خصيصا فى جمهورية مصر العربية لا يوجد ما يسمى ب SID OR STARS اللى سوصلك للمدرج فلازم تستخدم الهيديج و فكرته بسيطه انك هتحاول تخلى الطيارة تتجه للرانوى بالخط الابيض المرسوم فى الشاشة لان المدرج بيطلع ILS و احنا عايزين نمسك الILS فلازم نروح لبداية الخط الابيض المنقط اول ما تقرب تلمسه شغل زر الAPPR فى الطيار الاى عندك فى الطائرة بش خلى بالك فى جهتين من الخط الابيط وواحده منهم الILS اللى انت عايزه فاحترس انك متروحش الناحيه التانيه
اتمنى ان تكون الفكرة وصلتك
حظ موفق منتظر النتيجه
التوقيع  aeroplane333
aeroplane333 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس