قديم 01-04-2018, 08:20 AM  
  مشاركة [ 5 ]
الصورة الرمزية cap.mohamed sabry
cap.mohamed sabry cap.mohamed sabry غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

شكر غيره: 8
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة
cap.mohamed sabry مازال في بداية الطريق
cap.mohamed sabry cap.mohamed sabry غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

الصورة الرمزية cap.mohamed sabry

مشاهدة ملفه الشخصي
شكر غيره: 8
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة
cap.mohamed sabry مازال في بداية الطريق
افتراضي رد: اريد دراسة الطيران فين وين تنصحوني

كلامك ممكن يكون صح فعلا... بس انا متاكد 100% وفاهم كويس جدا جدا جدا جداااا ان السعودية الوحيده ف الوطن العربي بتطلب faa وبتاخد سعوديين بس !عشان موضوع السعودة بتاع الابام دي!😂😂 .والقطرية والاماراتية ومصر للطيران بتاخد jaa ليه؟ عشان الاوروبي اأمن من الامريكي!....بس لعلمك الاوروبية فرص عملها اكتر عشان بتدرس المناهج شامله بالتفصيل ومده الدراسة بتاع 18 شهر ....انما الامريكية .بيديك لمحه عن كل حاجه وبعتمد ع المناهج العملي اكتر من النظري ده بعكس الاوروبية.....الي فهمته من كلامك موضوع250 ساعه ده! في الاكاديميات الرخصية ..
الاكاديميات الي انا بخططلها ان شاء الله
هتيديني ATPL FORZEN وبعديين عشان افعله
...هتدخلني علي شركة اسمها olmpic air او ryanair
واشتغل ك مساعد طيار لمده سنتين كدا
و اخد 1500 ساعه ولو حبوا يخلوني اكمل معاهم في الشركه هكمل والا اتكل ع الله ف مصر او الوطن العربي.....وبكدا اكون جمعت خبرة وقدر اشتغل ف مصر للطيران او الامارياتية او ممكن انام واصحي الاقي رساله ع الميل من شركة عاوزاني عندهم!
دا الي بخططله بصراحه ب
....... ....
انا اول مرة اسمع عن موضوع الدراسة ف امريكا ده وتتقبل ف مصر للطيران! بس لو ينفع وهسأل ناس ! ممكن اجي معاك لو هتروح .......بس حايف من حته المنهج الامريكي سهل بغباء ..والاوربي صعب لما تعادل الامريكي لاوروبي ..وتاخد امتحان ع الشهاده ويطلع ان انا مدرستش الحجات دي قبل كدا! ...عموما لو ينفع كدا هقدم ع امريكا ان شاء الله ..بس هسأل!
..
ربنا يكتبلنا الي فيه الخير
التوقيع  cap.mohamed sabry
حلم ونويته ...حلم وهحققه ...ان شاء الله !
cap.mohamed sabry غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس