قديم 20-03-2012, 01:27 AM  
  مشاركة [ 1 ]
الصورة الرمزية abdull1988
abdull1988 abdull1988 غير متواجد حالياً
درجة الضيافة

شكر غيره: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
abdull1988 مازال في بداية الطريق
درجة الضيافة

مشاهدة ملفه الشخصي
Chat الطلاب والمتخرجيين من الفلبين ادخلو لاهنتو

اخواني السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد

انا بارك الله فيكم صار لي مايقارب شهر وانا ابحث واجمع معلومات عن عالم الطيران
والحمد لله خرجت بالكثير والكثير من المعلومات والفضل يعود بعد الله على جميع الاعضاء الافاضل

انا بارك الله فيكم بعد البحث قررت اروح الفلبين لدراسة الطيران ,ولكن لقيت كلام كثيييير عن الفلبين واكاديمياتها , ايضا كان معضم الحوار بالاعوام السابقة اي لم اجد اي معلومات جديدة لعام 2012 بخصوص الفلبين .
انا ابغي منكم لاهنتو طلاب حاليين ومتخرجيين من الفلبين ان تعطوني اسماء افضل اللاكاديميات هناك ووضعها طيب ولا فيها خوف .أسئلكم بالله ان تعطوني دقائق من وقتكم وتعطوني معلومات
اريد اكاديمية اهم شي ماهي "غالية" و عندها طيرات ملك ووضعها ممتاز يعني مايعلقون الطالب ويلعبون عليه . أيضا اخلص بمدة لاتتعدى 8 أشهر لأني ماابي اطول على عيالي .

انا ياخوان ما اكرر بالمواضيع ولا شي , انا بحثت بالمنتدى وصح وجدت مواضيع عن الفلبين ولاكن اكثرها قديمه اي بأعوام 2007و8و9و10 .لذالك ابي وقفتكم مع اخوكم . بارك الله فيكم
abdull1988 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-03-2012, 03:59 AM  
  مشاركة [ 2 ]
الصورة الرمزية أمير النهرين
أمير النهرين أمير النهرين غير متواجد حالياً
سفير المنتدى في أمريكا

تم شكره 7 مرة في 7 مشاركة
أمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقدير

مشاهدة أوسمتي

إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى أمير النهرين إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى أمير النهرين
أمير النهرين أمير النهرين غير متواجد حالياً
سفير المنتدى في أمريكا

الصورة الرمزية أمير النهرين

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 7 مرة في 7 مشاركة
أمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقديرأمير النهرين يستحق الثقة والتقدير
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى أمير النهرين إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى أمير النهرين

طيب ماجربت تبحث في جنوب افريقيا؟
أمير النهرين غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-03-2012, 05:08 AM  
  مشاركة [ 3 ]
الصورة الرمزية turky20
turky20 turky20 غير متواجد حالياً
مساعد طيار

تم شكره 2 مرة في مشاركة واحدة
turky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقدير
turky20 turky20 غير متواجد حالياً
مساعد طيار

الصورة الرمزية turky20

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره 2 مرة في مشاركة واحدة
turky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقديرturky20 يستحق الثقة والتقدير

؟؟؟,وامريكا................؟؟
turky20 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-03-2012, 07:03 AM  
  مشاركة [ 4 ]
درجة الضيافة

درجة الضيافة

مشاهدة ملفه الشخصي

طيب ماجربت تبحث في جنوب افريقيا؟

انا يالغالي قراءة عن جنوب افريقيا وممتازه لكن غاليه ,انا ابي الاكاديمية مابين 30 الى 35 الف دولار ,لاان لازم اعمل حساب السكن والمصاريف . واتوقع جنو افريقيا غالي السكن فيها
قديم 20-03-2012, 07:10 AM  
  مشاركة [ 5 ]
درجة الضيافة

درجة الضيافة

مشاهدة ملفه الشخصي

بخصوص امريكا قراءة عنها الكثيييررررررررر وتعبت صراحه اللي يمدح واللي يذم
ايضا تكاليف الاكاديميات شويه غالي ناهيك عن مصاريف السكن والاكل !
هل فيه احد من الاعضاء يعرف اكاديمية بأمريكا انها كويسه وسعرها مناسب يعني تكلف 30 الف دولا او اعلى شوي وتوفر شروط الخطوط ويكون " متاكد " . ياليت والله فيه احد ,امريكا ممتازه
قديم 20-03-2012, 02:46 PM  
  مشاركة [ 6 ]
mos3b mos3b غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

mos3b مازال في بداية الطريق
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

انا لقيت اكاديمة جيدة في جنوب افريقيا هذا موقعهم

Grumman Traveller Aircraft Fractional Ownership Rand Airport

وهي على ما اعتقد ارخص وحدة هناك وجيدة

انا انشالله بروح هناك للكمرشال بعد شهرين
وسعره 25 الف يتضمن الكمرشال والانسترومنت ورسوم تحويل الرخصة والشك رايد .. يعني اتوقع لو تبدا من الخاصة بتكون في حدود 32 الف او ما راح تزيد كثير وافضل لك من الفلبين كثير وارخص

وبالنسبة للسكن يكلفك وهو تبع الاكاديمية 200 دولار واحتمال برا تلقى ارخص او تشارك شخص معك

ومن الشباب الهناك العيشة بتكلفك حوالي من 400 الي 600 في الشهر حسب صرفك
يعني الزبدة يبغالك الفين الف وثمانمية شهريا

انا حاليا باقيلي شوي اخذ الرخصة الخاصة
واروح هناك انشالله

و
اذا بتروح الفلبين انا شخصيا لدي تجربة سيئة هناك وانسرقت 10 الف دولار من مدرسة اسمها مانيلا ايرو كلب متعاونة مع مدرسة ثانية وضاع حقي وسطهم الخلاصة اعمل حسابك وقبل كل شي اتاكد من متطلبات وشروط الخطوط اللي ناوي تقدم عليها عشان ما تتوهق ..

وسلامتك .
mos3b غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-03-2012, 02:56 PM  
  مشاركة [ 7 ]
الصورة الرمزية M-D11
M-D11 M-D11 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
M-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقدير
M-D11 M-D11 غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

الصورة الرمزية M-D11

مشاهدة ملفه الشخصي
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
M-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقديرM-D11 يستحق الثقة والتقدير
New

تفضل اخى الكريم بعض الصور التي تحكى الواقع عن مدارس الطيران باقل الاسعار فى الفلبين

حادث قبل المدرج١٠ ميل فقط فى منطقة سكنية بمطار مانيلا الدولى و٢٠ قتيل
مدرسة معترف بها فى حوادث الطيران والرخص المضروبة

ولك الخيار بما تختار اخى الكريم

M-D11 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20-03-2012, 03:00 PM  
  مشاركة [ 8 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

وشوف فيه وحده في امريكا
Carver Aero – Midwest Charter, Fixed Base Operator
اعتقد من الارخص الاكاديميات الهناك والشباب ماقصرو ومسوين لها تقارير كاملة والكمال لله
mos3b غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 31-03-2012, 10:35 AM  
  مشاركة [ 9 ]
الصورة الرمزية اوان الورد
اوان الورد اوان الورد غير متواجد حالياً
بين الزهور

شكر غيره: 2
اوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقدير
اوان الورد اوان الورد غير متواجد حالياً
بين الزهور

الصورة الرمزية اوان الورد

مشاهدة ملفه الشخصي
اوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقديراوان الورد يستحق الثقة والتقدير

تفضل اخى الكريم بعض الصور التي تحكى الواقع عن مدارس الطيران باقل الاسعار فى الفلبين

حادث قبل المدرج١٠ ميل فقط فى منطقة سكنية بمطار مانيلا الدولى و٢٠ قتيل
مدرسة معترف بها فى حوادث الطيران والرخص المضروبة

ولك الخيار بما تختار اخى الكريم

لاحول ولاقوة الا بالله ممكن يااخي M-D11 توضح اكثر ايش اسم المدرسة المعروفة
التوقيع  اوان الورد
مكتبة اؤان الـــــــــورد لـــــعـــلوم الــطيران
اوان الورد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 31-03-2012, 12:43 PM  
  مشاركة [ 10 ]
capt.abdulrahman capt.abdulrahman غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

capt.abdulrahman مازال في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى capt.abdulrahman إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى capt.abdulrahman
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى capt.abdulrahman إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى capt.abdulrahman

السلام عليكم اولا
صراحه والله مش عارف اقول ايه
هذا المنتدي مع شديد احترامي له لكن هو من اكبر الاسباب و هو مساهم كبير جدا في تشويه صوره الفلبين و اقسم بالله ما اعرف ايه السبب اللي يستدعي الهجوم الكاسح ده علي الفلبين
لكن انا هقولكم حاجه حاولوا تحسبونا في مقام اخوانكم او ابنائكم و اتقوا الله فيا استحلفكم بالله اتقوا الله فينا لان معظم العاملين بهيئات الطيران المدني في الوطن العربي اعضاء في المنتدي و لما يشوفوا كلامكم علي الفلبين اكيد هيشددوا عليها او يرفضوها بعد كده
يا ناااااااااس حرام عليكم الفلوس اللي بندرس بيها دي مش جايه من الشارع اعرف ناس كتير اللي اتسلف و اللي اتداين و اللي باع سيارته و اللي باع ذهب امه و زوجته و اللي باع بيته والله حرام لما بعد كل ده يكون عاطل يا شباب انا اعرف اتنين مصريين تخرجوا من اكاديميه سترايك وينج بالفلبين و بسبب كلام المنتدي عنها الهيئة مش راضيه تعملهم المعادله يعني مستقبلهم اتدمر و فلوسهم راحت علي الارض
اقسم لكم بالله و انا في الفلبين الان
ان الفلبين اصبحت صعبه جدا و مشدده جداااااااااا و اغلقوا كتيرررر من مدارس الطيران
كان زمان في الفلبين تقدر تطير 100 ساعه و يكتبولك في اللوج 200 الان الموضوع ده مستحيييييل و اليوم سمعت خبر انهم مسكوا اتنين طلاب سعوديين بسبب مشكله في اللوج بوك و بيتم التحقيق معاهم
و انا آسف في اللي هقوله دلوقت
لاني قابلت طلاب عرب كثير بقالهم سنتين في الفلبين لا اخدوا رخصهم ولا فاهمين اي شئ في الطيران من الاساس
لان الطالب بياخد من والده ثمن الدراسه و نفترد انه 35000 دولار مثلا
يروح الطالب دارس ب 20 الف دولار و يطير عدد ساعات قليل جداااااااا و يزور اللوج بوك و بباقي المبلغ (يصييييع بيه ) طبيعي الطالب فاشل دراسيا لا فاهم جراوند سكول ولا فاهم اي حاجه ولو عملتله تشيك رايد مكن يقع بالطياره اصلا
و يقضي حياته في الفلبين سكر و حشيش و بنات اعزكم الله
يرجع الطالب بلده طيار مبيعرفش يطير
هل دي مشكله الفلبين ولا مشكله الطالب ؟!!
و اليوم زي ما قولتلكم ماسكين 2 طلاب سعويين بيحققوا معاه و سحبوا رخصهم لانهم عرفوا انهم كاتبين ساعات مش طايرينها و مدارسهم موقوفه حاليا
الكاب والله بقيت صعبه بشكل غير عادي عن السنين اللي فاتت
الكابتن اللي كاتب ان الاكاديميات الرخيصه في الفلبين بتسقط طياراتها
اولا الاعمار بيد الله سبحانه و تعالي ولو ربنا كاتبلي اموت و انا نايم في السرير هموت مش لازم اكون في طياره و بين السما و الارض
لكن هقولك
هل تعلم ان اغلي اكاديميه طيران في الفلبين هي افياتور و الدراسه فيها ب 44000 $ من اسبوع بظبط سقطت لها طائره من طراز سيسنا 172 و توفي المدرب و الطالب و الان الاكاديميه موقوفه و يزيد علي كل ده محاسب الاكاديميه سرق الميزانيه كلها و هرب علي امريكا و الاكاديميه الان بتبيع في طائراتها و منهم مدير الاكاديميه اللي بدرس فيها استري منهم طائرتين سيسنا 152
يعني مش لازم الاكاديميه تكون رخيصه عشان تسقط طائراتها
استحلفكم بالله خفوا من علي الفلبين شويه حرام عليكم اللي بتعملوه فينا ربنا وحده عالم الواحد مننا بيطلع روحه علي ما يحضر ثمن الدراسه و في الاخر مش هيستحمل يقعد باقي عمره عاطل
و في الاخر الارزاق بيد الله
يعني واحد حضر مبلغ معين لدراسته و المعروف ان امريكا فيزيتها شبه مستحيله و جنوب افرقيا غاليه جدا و مده الدراسه طويله يبقا امامه اختيارين انه يروح الفلبين او يقتل حلمه
يعمل ايه ؟!!
استحلفكم بالله للمره الثالثه خفوا كلامكم عن الفلبين انتوا بتأذوا الطلاب مش البلد و اقسم بالله ان الفلبين اصبحت اصعب من الاول بكتيررررررررر
و في الاخر اعتذر لو كنت قولت كلام خارج
و اتمني التوفيق للجميع
capt.abdulrahman غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-04-2012, 12:38 PM  
  مشاركة [ 11 ]
FAISAL.M.S FAISAL.M.S غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

FAISAL.M.S مازال في بداية الطريق
FAISAL.M.S FAISAL.M.S غير متواجد حالياً
عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي
FAISAL.M.S مازال في بداية الطريق

توكل على الله أنا عن نفسي درست في الفلبين وعادلت رخصتي إلى رخصه سعوديه وبعين قويه من يسأل وين درست أرد بصراحه في الفلبين مع أني أحمل رخصه سعوديه الآن .

وانا سمعت أن الأمور تغيرت في هيئة الطيران المدني في الفلبين شدوا على المتدربين وإختبار اللغه مع كل سنه تجديد للرخصه وألي بيفهم ويدرس حيدرس والي ناوي صياعه الله يعينه على نفسه .

أمريكا هي الأفضل بدون منافس بس مو معناته ألى جاي من هناك فاهم ووقت معادلة الرخصه في الأردن تبين الوضع أنه مافي فرق مع أنه العين كانت على شباب الفلبين والملاحظات والرسوب وطلب الساعات إضافيه للحصول على طلب الشيك رايد جت على راس ألي درسوا في دول الأخرى.

الصراحه أستفدت من التدقيق على الدارسين في الفلبين أني أجتهدت لأثبت العكس .
وبالتوفيق إن شاء الله
FAISAL.M.S غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-04-2012, 03:16 PM  
  مشاركة [ 12 ]
الصورة الرمزية يا رب عايز ابقى طيار
يا رب عايز ابقى طيار يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً
الامتياز

تم شكره 11 مرة في 9 مشاركة
يا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقدير
الامتياز

مشاهدة ملفه الشخصي
يا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقديريا رب عايز ابقى طيار يستحق الثقة والتقدير

السلام عليكم اولا
صراحه والله مش عارف اقول ايه
هذا المنتدي مع شديد احترامي له لكن هو من اكبر الاسباب و هو مساهم كبير جدا في تشويه صوره الفلبين و اقسم بالله ما اعرف ايه السبب اللي يستدعي الهجوم الكاسح ده علي الفلبين
لكن انا هقولكم حاجه حاولوا تحسبونا في مقام اخوانكم او ابنائكم و اتقوا الله فيا استحلفكم بالله اتقوا الله فينا لان معظم العاملين بهيئات الطيران المدني في الوطن العربي اعضاء في المنتدي و لما يشوفوا كلامكم علي الفلبين اكيد هيشددوا عليها او يرفضوها بعد كده
يا ناااااااااس حرام عليكم الفلوس اللي بندرس بيها دي مش جايه من الشارع اعرف ناس كتير اللي اتسلف و اللي اتداين و اللي باع سيارته و اللي باع ذهب امه و زوجته و اللي باع بيته والله حرام لما بعد كل ده يكون عاطل يا شباب انا اعرف اتنين مصريين تخرجوا من اكاديميه سترايك وينج بالفلبين و بسبب كلام المنتدي عنها الهيئة مش راضيه تعملهم المعادله يعني مستقبلهم اتدمر و فلوسهم راحت علي الارض
اقسم لكم بالله و انا في الفلبين الان
ان الفلبين اصبحت صعبه جدا و مشدده جداااااااااا و اغلقوا كتيرررر من مدارس الطيران
كان زمان في الفلبين تقدر تطير 100 ساعه و يكتبولك في اللوج 200 الان الموضوع ده مستحيييييل و اليوم سمعت خبر انهم مسكوا اتنين طلاب سعوديين بسبب مشكله في اللوج بوك و بيتم التحقيق معاهم
و انا آسف في اللي هقوله دلوقت
لاني قابلت طلاب عرب كثير بقالهم سنتين في الفلبين لا اخدوا رخصهم ولا فاهمين اي شئ في الطيران من الاساس
لان الطالب بياخد من والده ثمن الدراسه و نفترد انه 35000 دولار مثلا
يروح الطالب دارس ب 20 الف دولار و يطير عدد ساعات قليل جداااااااا و يزور اللوج بوك و بباقي المبلغ (يصييييع بيه ) طبيعي الطالب فاشل دراسيا لا فاهم جراوند سكول ولا فاهم اي حاجه ولو عملتله تشيك رايد مكن يقع بالطياره اصلا
و يقضي حياته في الفلبين سكر و حشيش و بنات اعزكم الله
يرجع الطالب بلده طيار مبيعرفش يطير
هل دي مشكله الفلبين ولا مشكله الطالب ؟!!
و اليوم زي ما قولتلكم ماسكين 2 طلاب سعويين بيحققوا معاه و سحبوا رخصهم لانهم عرفوا انهم كاتبين ساعات مش طايرينها و مدارسهم موقوفه حاليا
الكاب والله بقيت صعبه بشكل غير عادي عن السنين اللي فاتت
الكابتن اللي كاتب ان الاكاديميات الرخيصه في الفلبين بتسقط طياراتها
اولا الاعمار بيد الله سبحانه و تعالي ولو ربنا كاتبلي اموت و انا نايم في السرير هموت مش لازم اكون في طياره و بين السما و الارض
لكن هقولك
هل تعلم ان اغلي اكاديميه طيران في الفلبين هي افياتور و الدراسه فيها ب 44000 $ من اسبوع بظبط سقطت لها طائره من طراز سيسنا 172 و توفي المدرب و الطالب و الان الاكاديميه موقوفه و يزيد علي كل ده محاسب الاكاديميه سرق الميزانيه كلها و هرب علي امريكا و الاكاديميه الان بتبيع في طائراتها و منهم مدير الاكاديميه اللي بدرس فيها استري منهم طائرتين سيسنا 152
يعني مش لازم الاكاديميه تكون رخيصه عشان تسقط طائراتها
استحلفكم بالله خفوا من علي الفلبين شويه حرام عليكم اللي بتعملوه فينا ربنا وحده عالم الواحد مننا بيطلع روحه علي ما يحضر ثمن الدراسه و في الاخر مش هيستحمل يقعد باقي عمره عاطل
و في الاخر الارزاق بيد الله
يعني واحد حضر مبلغ معين لدراسته و المعروف ان امريكا فيزيتها شبه مستحيله و جنوب افرقيا غاليه جدا و مده الدراسه طويله يبقا امامه اختيارين انه يروح الفلبين او يقتل حلمه
يعمل ايه ؟!!
استحلفكم بالله للمره الثالثه خفوا كلامكم عن الفلبين انتوا بتأذوا الطلاب مش البلد و اقسم بالله ان الفلبين اصبحت اصعب من الاول بكتيررررررررر
و في الاخر اعتذر لو كنت قولت كلام خارج
و اتمني التوفيق للجميع

ربنا يوفقك يا كابتن بس انا عارف ان فى اكاديميات حلوة فى الفلبين بس المشكلة ابو الاحتكار بتاع الاكاديمية فى مصر يعنى صعب ان الطالب يتعين فى مصر للطيران و هتقولولى ده كلو بتوفيق ربنا ,,, ماشى ربنا ... بس الواحد عاوز يعرف ايه الى ممكن يحصل فيه ؟ و انا متفق معك يا كابتن بس انا مش بحب الفلبين عشان احنا جايين من بلد شرقى وفى حرامان اكيد هنضعف احنا مش انبياء
يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 01-04-2012, 09:23 PM  
  مشاركة [ 13 ]
عضو خط الطيران

عضو خط الطيران

مشاهدة ملفه الشخصي

ربنا يوفقك يا كابتن بس انا عارف ان فى اكاديميات حلوة فى الفلبين بس المشكلة ابو الاحتكار بتاع الاكاديمية فى مصر يعنى صعب ان الطالب يتعين فى مصر للطيران و هتقولولى ده كلو بتوفيق ربنا ,,, ماشى ربنا ... بس الواحد عاوز يعرف ايه الى ممكن يحصل فيه ؟ و انا متفق معك يا كابتن بس انا مش بحب الفلبين عشان احنا جايين من بلد شرقى وفى حرامان اكيد هنضعف احنا مش انبياء

شوف يا كابتن بالنسبه لمصر مافيش فرق بين خريج بره و خريج المعهد المصري و ده كلام وزير الطيران الجديد قال كل من يحمل اجازة طيران مصريه واااااحد و سواسيه في العمل ولا يوجد تفرقه
اما عن الحرمان دي نقطه تانيه نتكلم فيها بعدين
capt.abdulrahman غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 03-04-2012, 02:51 AM  
  مشاركة [ 14 ]
الامتياز

الامتياز

مشاهدة ملفه الشخصي

شوف يا كابتن بالنسبه لمصر مافيش فرق بين خريج بره و خريج المعهد المصري و ده كلام وزير الطيران الجديد قال كل من يحمل اجازة طيران مصريه واااااحد و سواسيه في العمل ولا يوجد تفرقه
اما عن الحرمان دي نقطه تانيه نتكلم فيها بعدين

ههههه خلينى اكلمك فيها على الفيس احسن
يا رب عايز ابقى طيار غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
أكاديميات ومدارس الطيران Academic School